• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3663 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۲ آبان

واكنش نوربخش به حذف الزام بيمه كارگران در لايحه اصلاح قانون كار

ايجاد صندوق‌هاي موازي به تامين اجتماعي آسيب مي‌رساند

اعتماد| مديرعامل سازمان تامين اجتماعي اين روزها درگير بحث تجميع بيمه‌ها است اما موضوع ديگري كه از نظر بسياري از كارشناسان تامين اجتماعي و فعالان كارگري مهم تلقي مي‌شد همچنان بلاتكليف مانده است و «اعتماد» تلاش كرد تا نظر تقي نوربخش را هم در اين مورد جويا شود؛ مساله حذف الزام بودن بيمه كارگران در اصلاحيه قانون كار همان متن تدوين شده در زمان دولت احمدي‌نژاد است و دوباره در دولت يازدهم به مجلس ارسال شده است.

شما بارها در صحبت‌هاي خود اشاره كرديد كه تامين اجتماعي بدون مشكل و بدون وابستگي به بودجه دولتي دارد كار مي‌كند در حالي كه پس از ارسال لايحه اصلاح قانون كار به مجلس و حذف اجبار بيمه كارگران از سوي كارفرما بسياري معتقدند كه دليل وجود اين بند، ناتواني در مديريت منابع مالي از سوي تامين اجتماعي است. نظر خود شما در مورد وجود چنين ‌بندي در اين اصلاحيه چيست؟
اگر در مورد آثار قانون كار بر منابع و مصارف تامين اجتماعي هست به نظرم اين اصلاحيه حتما روي ضريب پوشش و سطح پوشش تامين اجتماعي تاثير خواهد داشت. ضريب و سطح پوشش در هر صندوق بيمه اجتماعي جزو مهم‌ترين عوامل منابع و مصارف آن صندوق است و قطعا اگر سطح پوشش كاهش پيدا كند و براي آن تدبيري نشود قطعا در منابع سازمان تاثير خواهد گذاشت. اگر منظور اضافه شدن صندوق‌هاي موازي با صندوق تامين اجتماعي باشد كه اين تاثير قطعي است و دليل علمي دارد كه همه دنيا تجربه كرده است. ما در تامين اجتماعي قانوني داريم با نام قانون اعداد بزرگ، چرا من مي‌گويم كه تامين اجتماعي بدون مشكل روي پاي خودش ايستاده است و بودجه نمي‌گيرد؟ چون 42 ميليون نفر تحت پوشش ما هستند. چرا صندوق‌هاي كوچك‌تر بيمه‌اي مثل بانك‌ها و صندوق هما دچار مشكل شده‌اند و به بودجه‌بگير دولت بدل شده‌اند؟ چون تابع قانون اعداد بزرگ نيستند، يعني ريسك توزيع نشده است. ضريب پشتيباني ما 2/6 درصد است يعني افرادي كه بيمه‌پردازي مي‌كنند و افرادي كه مستمري مي‌گيرند. اين ضريب در صندوق بازنشستگي 1 است و صندوق فولاد يك‌دهم است اگر اين ضريب در يك صندوق اجتماعي از 5 پايين‌تر بيايد آن صندوق دچار بحران مي‌شود. بنابراين علت اينكه مي‌گويم ما روي پاي خود ايستاده‌ايم اين است كه تعداد بيمه‌شدگان ما، پوششي است كه مي‌تواند براي ما تامين منابع بكند. بنابراين هر عاملي كه باعث شكست پوشش تامين اجتماعي شود طبيعتا قانون اعداد بزرگ را برهم مي‌زند و اين صندوق را دچار بحران مي‌كند. چه اين شكست پوشش به واسطه اين باشد كه افراد را از زير پوشش بيمه بيرون بياوريم و چه به اين واسطه كه صندوق‌هاي متعدد ايجاد كنيم و آن ضريب پشتيباني را به زير 5 بكشانيم. خود قانون كار در حوزه من نيست اما اين ابعادش به تامين اجتماعي ارتباط پيدا مي‌كند و قطعا آسيب جدي به اين صندوق مي‌زند.
پيش از ارسال اين لايحه به مجلس اين نظرات كارشناسي از شما گرفته نشد؟
ما نهادي نيستيم كه در بحث تصميم‌سازي دخالتي داشته باشيم، البته اين اصلاحيه كه در دولت قبل تدوين شده اما طبيعتا حالا كه رفته اظهارنظر رسمي را بايد وزارت كار بدهد. هنوز هم كه بحثي نشده و اقدامي انجام نشده است. كار كارشناسي و تدوين در زمان احمدي‌نژاد انجام شده و به مجلس رفته است، دولت مي‌توانست آن را پس بگيرد اما ترجيح داد نظرات كارشناسي‌اش را در كميسيون اجتماعي مجلس بدهد كه اين هم اشكالي ندارد.
البته برخي نمايندگان خيلي اصرار داشتند كه دولت اين لايحه را پس بگيرد.
اين مورد هم مثل بسياري از قوانيني كه وجود دارد نقاط قوت و ضعفي دارد. اگر قرار بود دولت پس بگيرد باز هم بايد نمايندگان وزارت كار و كارفرمايان و كارگران بيايند و نظرات‌شان در كميسيون اجتماعي بررسي شود. يعني روي قضيه پس گرفتن لايحه از مجلس يا پس نگرفتن آن نظري ندارم. فقط تاثير آن روي تامين اجتماعي در حوزه من است كه نظرم را ارايه كردم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون