• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3665 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان

عددنوشت

عدم تحقق بودجه عمراني

با وجود آنكه وزارت راه و شهرسازي در طول سال‌هاي گذشته بخش زيادي از تمركز خود را روي افزايش حضور بخش خصوصي داخلي و خارجي در طرح‌هاي عمراني گذاشته اما هنوز بخش زيادي از بار اجراي اين طرح‌ها روي دوش دولت است. باري كه شايد بودجه نتواند براي آن كمك جدي به حساب آيد. وزارت راه و شهرسازي در طول ماه‌هاي گذشته تلاش كرده با برگزاري همايش‌هاي متنوع جذب سرمايه‌گذاران دولتي را به عنوان هدفي جدي پيگيري كند. موضوعي كه براي رسيدن به آن شايد چند سال زمان نياز باشد. در كنار طرح‌هاي نيمه تمام خدمات عمومي مانند حفظ جاده‌ها، خدمات‌رساني در فرودگاه‌ها و ديگر عرصه‌هاي حمل و نقل نيز بخش قابل توجهي از دغدغه‌هاي وزارت راه را تشكيل مي‌دهد كه حالا شايد براي اجراي آنها روي بودجه فعلي نيز نتوان حساب كرد. اين موضوع را رييس كميسيون عمران مجلس مطرح كرده است. رضايي كوچي در اين رابطه گفته تخصيص پروژه‌هاي عمراني بسيار پايين است و تخصيص بيش از ۳۰ درصد بودجه موردنظر بعيد به نظر مي‌رسد؛ لذا بايد علاوه بر اعتبارات دولتي منابع ديگري تعريف شود.


كاهش قيمت كاغذ

پس از افزايش ۱۰ درصدي قيمت كاغذ در ابتداي مهرماه، قيمت اين كالا به شرايط عادي بازگشت تا كاهش ۱۰ درصدي را به همراه داشته باشد. حسين ميرباقري‌مهرآبادي، رييس اتحاديه فروشندگان كاغذ و مقوا با اعلام اين خبر افزود: پس از افزايش ۱۰ درصدي قيمت كاغذ، بازار اين كالا به وضعيت قبلي بازگشته و با كاهش ۱۰ درصدي همراه بوده است. وي در مورد دلايل افزايش و كاهش مجدد قيمت كاغذ، عنوان كرد: يكي از دلايل افزايش قيمت بحث ترخيص كاغدهاي وارداتي از گمرك بود كه در اين رابطه مشكلاتي براي واردكنندگان پيش آمده و بازار با خلأ مواجه شد كه البته اين مساله از نظر زماني كوتاه‌مدت بود. علاوه بر بحث ترخيص كاغذ وارداتي از گمرك مساله ميزان سفارش در مقطع زماني مهرماه و نيز موضوع آغاز سال تحصيلي از دلايل عمده افزايش قيمت كاغذ بود.


تصويب سرمايه‌گذاري خارجي

مديركل سرمايه‌گذاري خارجي سازمان سرمايه‌گذاري كشور با اشاره به اينكه جلسات اين بخش هر هفته براي هيات‌ها برگزار مي‌شود از مصوب شدن ۲ و نيم ميليارد دلار پروژه‌هاي سرمايه‌گذاري در جلسه هفته قبل اين سازمان خبر داد. احمد جمالي را مشوق سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي خواند. با اشاره به اهميت جذب سرمايه‌گذاري به‌خصوص در بخش‌هاي خارجي در اين باره گفت: قطعا در هر كسب‌وكاري سه مولفه زمان، هزينه و منابع بسيار مهم است. وي با اشاره به اينكه صدور مجوز در ايران عملا هيچ هزينه‌اي براي سرمايه‌گذاران خارجي به دنبال ندارد، اظهار كرد: صدور كليه مجوزهاي مرتبط با كسب‌وكار براي سرمايه‌گذاران خارجي هيچ‌گونه هزينه‌اي در برندارد ضمن اينكه در حوزه زمان صدور مجوز نيز نهايت تلاش انجام‌شده تا متقاضيان حداكثر طي ۴۵ روز بتوانند مجوزات را اخذ كنند. زماني كه در چارچوب قانون براي انجام فعاليت شركت‌هاي سرمايه‌گذاري خارجي مشخص‌شده، بالغ بر ۴۵ روز است كه ۱۰ روز كاري آن مربوط به وزارتخانه ذي‌ربط است.


صادرات خدمات مهندسي

 معاون سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه در صادرات خدمات فني و مهندسي از برنامه عقب‌ هستيم گفت: وزارت صنعت صادرات 18 ميليارد دلاري را براي امسال پيش‌بيني كرده، اما شرايط نشان مي‌دهد كه تنها 10 ميليارد دلار آن محقق مي‌شود. محمدرضا مودودي در مورد وضعيت صادرات خدمات فني و مهندسي گفت: صادرات خدمات فني و مهندسي وابستگي شديدي به منابع مالي و وضعيت كشورهاي هدف دارد. قائم مقام سازمان توسعه تجارت با بيان اينكه پروژه‌هاي خدمات فني و مهندسي برخي كشورهاي هدف ايران به دليل كمبود درآمد كاهش يافته است، گفت: عراق و افغانستان از جمله كشورهايي هستند كه به دليل كاهش درآمدها اين پروژه‌ها را كاهش داده‌اند. كشورهاي امريكاي لاتين هم به دليل برخي بحران‌ها پروژه‌هاي فني و مهندسي خود را كاهش داده‌اند، در حالي كه اين كشورها يكي از اهداف صادرات خدمات فني و مهندس ايران به شمار مي‌روند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون