• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3665 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان

نگراني از آشوب پس از انتخابات

در روزهاي منتهي به انتخابات امريكا، مردم اين كشور بيش از هر دوره ديگري نگران نتيجه‌اي هستند كه از صندوق‌هاي راي بيرون مي‌آيد. انتخابي كه شايد چندان باب ميل مردم نبوده و با نگراني به اين رقابت‌ها چشم دوخته‌اند. زيرا به نظر مي‌رسد مردم چندان به نامزدهاي حاضر در انتخابات اميدوار نيستند. در نظرسنجي كه نيويورك تايمز به صورت مشترك با سي‌بي‌اس منتشر كرده اكثريت قريب به اتفاق شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي معتقدند كه هر يك از دو نامزد حزب اصلي رييس‌جمهور امريكا پس از اين كمپين تاريخي زشت رياست‌جمهوري بعيد است كه بتوانند كشور را متحد كنند.
نتيجه‌اي كه نشان مي‌دهد اين انتخابات براي مردم امريكا بيش از هر زمان ديگري تلخ‌تر شده است و مردم بعيد مي‌دانند شرايط به پيش از انتخابات باز گردد.
طبق اين نظرسنجي هشت نفر از 10 نفر راي‌دهنده در اين مبارزات معتقدند عدم به رسميت شناختن پيروز نهايي، نتيجه را تهديد مي‌كند. خانم كلينتون نامزد دموكرات‌ها توسط دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان به عنوان يك متقلب شناخته شده است كه اين موضوع براي اكثريت راي‌دهندگان نا‌مطلوب بوده است.
با اين حال در اين نظرسنجي با همه اين شرايط رقابت دونالد ترامپ و هيلاري كلينتون بسيار نزديك و نفسگير است هرچند كه هيلاري كلينتون حمايت زنان و راي‌دهندگان غيرسفيدپوست را در اختيار دارد و از حمايت 45 درصد راي‌دهندگان برخوردار است و دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان 42 درصد آرا را در اختيار گرفته است.‌گري جانسون نيز 5درصد و جيل استان نامزد حزب سبز نيز 4 درصد آرا را در اختيار دارد.
اما مشكل اصلي اينجاست كه خانم كلينتون به كاخ سفيد برود با يك چالش عمده مواجه مي‌شود و با تعصب عميق طرفداران دونالد ترامپي مواجه مي‌شود كه نتيجه انتخابات را نمي‌پذيرند و ممكن است مشروعيت انتخابات را زير سوال ببرند. زيرا طبق نظرسنجي نيويورك تايمز اتهامات دونالد ترامپ مبني در تقلب در انتخابات روي حاميان او تاثير گذاشته است. چرا كه شش نفر از هر ده نفر حامي ترامپ نتايج را در صورت پيروزي هيلاري كلينتون مي‌پذيرند اما در اين بين حدود چهل درصد از حاميان ترامپ اعلام كردند كه اگر خانم كلينتون برنده شود، نتيجه را قبول نمي‌كنند.
اين اتفاق در حالي رخ مي‌دهد كه مايك پينس، معاون اول ترامپ و سران حزب جمهوريخواه اعلام كردند كه نتايج انتخابات هرچه كه باشد، مي‌پذيرند و همين موضوع يك شكاف عميق را بين سران حزب و شخص ترامپ به وجود آورده است.
از طرف ديگر راي‌دهندگان در اين نظرسنجي به‌شدت معتقدند كه در حزب تفرقه جدي وجود دارد. 85درصد راي‌دهندگان جمهوريخواه معتقدند كه اين حزب تقسيم شده است و تنها 14 درصد حزب جمهوريخواه را متحد مي‌دانند. بخشي از اين جمهوريخواهان ترامپ را عامل اين شكاف مي‌دانند و بخشي ديگر جمهوريخواهاني را متهم مي‌كنند كه از حمايت دونالد ترامپ خودداري كردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون