• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3665 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان

اظهارنظر محمدمهدي عسگرپور درباره اتفاقات خانه سينما، وضعيت سينما در دولت دهم، وزير ارشاد و...

افراد زيادي سعي كردند موقعيت سينما را زير سوال ببرند

گروه فرهنگ و هنر

محمدمهدي عسگرپور، مديرعامل سابق خانه سينما در برنامه 35 فريدون جيراني مقابل او نشست تا درباره موضوع اصلي اين برنامه يعني تعطيلي خانه سينما در دولت دهم و زمينه‌هاي اين اتفاق صحبت كند. گفت‌وگويي كه در بخشي از آن درباره علي جنتي، وزير مستعفي وزارت ارشاد و جانشين او، سيدرضا صالحي اميري هم صحبت شد. عسگرپور كه به جز كارگرداني، سال‌ها مديريت در فارابي و تلويزيون را هم تجربه كرده در اين برنامه درباره تغيير وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هم صحبت كرد. عسگرپور هرچند به اين اشاره كرد كه صالحي اميري را زياد نمي‌شناسد، اما پيشنهاد داد كه از مشاركت جمعي هنرمندان بهره ببرد. او گفت: «چون التهابي در دوره فعلي وجود ندارد و نياز به كنترل ندارد ما فقط نياز داريم كدهايي دريافت كنيم تا بفهميم ايشان براي اين حوزه مناسب است و تخصص دارد، از پتانسيل فرهنگ و هنر استفاده كنند و از مشاركت جمعي هنرمندان بهره ببرند.»
 جيراني كه در گفت‌وگوي قبلي‌اش با سيدضياء هاشمي نيز به بحث تغيير وزير ارشاد پرداخته بود، اين بحث را با عسگرپور هم ادامه داد و در مورد ارزيابي او از سه سال حضور علي جنتي در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پرسيد؛ «قبل از اين 4 سال وضعيت خيلي بدي بود. نبايد سختي آن سال‌ها را ناديده بگيريم. در اين سال‌هاي اخير موهبت بزرگ آن بود كه آرامش نسبي برقرار شد و حداقل آدم‌ها به جان هم نمي‌افتادند. اما اينكه فكر كنم در اين چند سال اتفاقات مثبت در حوزه فرهنگ رخ داد و از پتانسيل‌هاي همين حوزه استفاده شد بايد بگويم كه نه اين طور نيست.»
در ادامه جيراني به اتفاقات خانه سينما در دوره قبلي پرداخت. او با اين اعتقاد كه عسگرپور در دوره خود واژه جسارت را در اداره خانه سينما به درستي صرف كرده از او درباره آغاز بحران خانه سينما پرسيد. عسگرپور با اشاره به اينكه پيدا كردن نقطه شروع اين اتفاق سخت است توضيح داد: «بعضي‌ها معتقدند در برنامه خود شما «دو قدم مانده به صبح» كه من و آقاي شمقدري را دعوت كرديد بحران شروع شد. اما اينها تقليل دادن يك موضوع بزرگ است و اصل ماجرا نيست. اين موضوع نه فقط در حوزه سينما بلكه در همه حوزه‌هاي مديريتي كشور سابقه طولاني بعد از انقلابي دارد و شايد به اين خاطر كه كساني كه بايد مديران سينمايي را اداره مي‌كردند، اشراف كافي بر اين حوزه نداشتند و بحران‌ها شكل گرفت. افراد زيادي سعي كردند موقعيت سينما را زير سوال ببرند. مي‌گفتند اين فيلم‌ها مگر چقدر مي‌فروشند؟ مديراني داشتيم كه مي‌پرسيدند كل توليدات سينمايي چقدر مي‌شود و دست در جيب‌شان مي‌كردند تا كل سينما را مديريت كنند، اما متوجه نبودند كه اين عدد و رقم آن چيزي نيست كه تاثيرگذار است و نقش تعيين‌كننده دارد، بلكه كيفيتي است كه محاسبه آن بسيار سخت است.» عسگرپور در ادامه صحبت‌هايش به عملكردي كه سينما در چند انتخابات اخير پيدا كرده اشاره كرد و اين موضوع را عنوان كرد كه لازم بود با آن رفتار خاص‌تري شود. او در مورد اين رفتار خاص توضيح داد: «در عمل و حداقل در دولت دهم آنچه قرار بود اتفاق بيفتد به نظر من يك رو كم‌كني بزرگ بود. كساني كه در موضوعات اجتماعي و نه فقط در حوزه فيلمسازي موثر بودند بايد يك شرايط جديد را تجربه مي‌كردند و البته كساني هم مدير شده بودند كه به بالادستي خود قول داده بودند اوضاع را كنترل مي‌كنند و همه اين افراد را به خط خواهند كرد، اما متوجه نبودند كه با اين جماعت چطور بايد برخورد كنند.»
عسگرپور در ادامه در پاسخ به سوال جيراني درباره مواضع فرهنگي محمود احمدي‌نژاد اين‌طور توضيح داد: «اتفاقي كه در دولت دهم افتاد و روز به روز شدت پيدا كرد اين بود كه در دل گروه و نيروهايي كه فكر مي‌كردند خاستگاه فكري مشترك دارند اختلاف نظر جدي به وجود آمد. خيلي از گرو‌ه‌هايي كه چشم اميد داشتند به‌شدت از فعاليت‌هاي دولت دهم نااميد شدند و فكر مي‌كردند اين ميزان ماجراجويي و لجاجت براي چيزهايي كه معلوم نيست چقدر درست باشد و چقدر بحث كارشناسي پشت آن وجود دارد درست نيست. به نظر من در حوزه هنري و نهادهاي انقلابي ديگر هم اين تفكر ايجاد شده بود كه نبايد بر كشتي‌اي كه دولت دهم راه انداخته سوار شوند. اين شد كه حوزه هنري و بعضي نهادهاي ديگر به بعضي اهالي سينما كه تفكري جز تفكر دولت دهم داشتند نزديك شدند.»
جيراني در ادامه اين سوال را مطرح كرد كه چرا هر وقت دولت و خانه سينما به هم نزديك شدند خانه سينما هويت خود را از دست داده است؟ عسگرپور پيدا كردن منافع مشترك ميان خانه سينما به عنوان نهاد صنفي را با دولتي كه ممكن است در هفته نظرش عوض شود كار سختي دانست. او از چنين موقعيتي به عنوان موقعيت متزلزل ياد كرد كه در آن نمي‌توان كار كرد.
احتمال بازگشت عسگرپور به حوزه مديريت مورد ديگري بود كه جيراني در اين برنامه در موردش سوال كرد؛ سوالي كه از طرف عسگرپور با پاسخ قاطعي روبه‌رو نشد. او با اشاره به اينكه «نمي‌توانم تصميم قطعي بگيرم و بايد ببينم در چه بخشي توانايي بيشتر دارم و مي‌توانم مفيد باشم اين‌طور به اين سوال پاسخ داد: «من نمي‌توانم مثل مديران حال حاضر پشت فرمايشات ديگران پنهان شوم و نظرم را درباره يك موضوع با فرمايشات مقام معظم رهبري و رياست‌جمهوري و در جهت اهداف دولت تدبير و اميد و... شروع كنم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون