• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3665 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۵ آبان

اختيار فرهنگي

وحيد معتمد نژاد فعال فرهنگي

جناب وزير!
توپخانه تخريب فرهنگ از چند جبهه در حال شليك است و آثار سويي از خود بر جا گذاشته است، شما كه خود مفهوم واقعي امنيت را در ابعاد گوناگون آن مي‌دانيد چگونه فرهنگ را از اين هجمه مصون نگه داشته و به امنيت نزديك خواهيد كرد؟
جناب وزير!
تعريف عنصر يا عناصري كه از خارج اين حوزه بر ساحت مقدس فرهنگ سايه انداخته و شما در برنامه پنجشنبه شب سيما به آن اشاره كرديد با چه واژه‌اي از فرهنگ لغات به آن معنا مي‌دهيد؟ همان تعريف عرف يا تعريفي فرا‌تر از فرهنگ كه همانا سياست‌هاي تكليفي است؟
جناب وزير!
مسووليت در حوزه فرهنگ بسيار سنگين است و اختيار، صد البته بسيار كم و سبك!
جنابعالي چه اختياري در اين مسووليت كه جامعه فرهنگي را به «اختيار فرهنگي» برساند نه «امر و اجبار» داريد؟
جناب وزير!
نفوذ در اين روزها فصل الخطاب هر پروژه سياسي است و از دل آن برداشت‌هاي گوناگوني درج مي‌شود، پرسش اينجاست مگر در ساليان گذشته كدام روزنه بر نفوذ به فرهنگ ايراني گشوده شده كه نداي وا‌مصيبتا سر داده‌ايم و از آن روزنه فرهنگ ايراني خدشه‌دار شده است كه اگر غير اين بوده بايد بر راه‌هاي نفوذ، نگهبانان تنومندتري بگماريم!
جناب وزير!
شما در سخنان‌تان اشاره‌اي به ظرفيت دروني فرهنگ ايراني كرديد كه بسيار جاي تامل دارد، فكر مي‌كنيد از چه ضريبي از فرهنگ ايراني در رشد و توسعه‌اي كه خود به آن پرداختيد، تاكنون استفاده و مورد بهره‌برداري قرار گرفته است و آيا اصحاب فرهنگ با همان استدلال شما در دسترسي به اطلاعات آزاد، توانسته‌اند به خود شكوفايي و سپس به توسعه فرهنگي دست يابند؟
جناب وزير!
اقتصاد فرهنگي زماني ثمر مي‌دهد كه سرمايه‌گذاري در اين حوزه با ريسك همراه نبوده و انبوه محدوديت‌ها در تمامي حوزه‌ها اعم از نشر، سينما و... از پيش روي سرمايه‌گذار برداشته شده تا با خيالي آسوده سرمايه‌ها به اين حوزه سرازير شوند، اين در حالي است كه امروز مطابق با آمار خود جنابعالي ما با كمترين سود و بهره‌برداري در اين حوزه مواجهيم و اين به تعبيري يك «فاجعه فرهنگي» است!
جناب وزير!
منظومه فرهنگي زماني در سپهر فرهنگ ايران خواهد درخشيد كه بر سر راه آن فانوسي كورسو نزند و چنان بتابد كه هيچ واهمه و ابايي از هيچ نفوذ يا سيطره‌اي از جانب غير بر آن حكم نراند و اين نيازمند «اقتدار فرهنگ» است نه انكسار آن!
جناب وزير!
تعادل و تعامل قبل از آنكه شعار دولت شما باشد لازمه پايداري همه‌جانبه در اركان اجتماع است كه خوشبختانه جامعه ايراني و به ويژه جامعه فرهنگي ايران در اين زمينه زبانزد جهاني است و با هر آنچه در اين حوزه به اصحاب آن ديكته شده سر سازگاري داشته و بر كشتي سياست‌هاي آن وزارتخانه سوار بوده‌اند!
جناب وزير!
توليد محتوا از همان فرهنگ اصيل ايراني تغذيه شده و طعم خوشي را در دنيا به كام «فرهنگ نوشان» ريخته و از اين بابت ايران و ايراني بهترين تهيه‌كنندگان تغذيه فرهنگ به شمار مي‌آيند و اين ادامه خواهد داشت به شرطي كه دستور تهيه آن را همان سر آشپز فرهنگ بدهد نه سياست!
در همين رابطه بد نيست به مصرف توليدات بنگريم كه كجا جاي عرضه دارد و نمونه‌اش همان نمايشگاه آثار تجسمي ايران در موزه‌هاي اروپاست كه سر از مناقشات سياسي در آورده است!

 

جناب وزير!
به «اهتمام» هم نقبي زديد كه در برنامه‌هاي جنابعالي نقشي اساسي دارد، به ويژه در حوزه كتابخواني، افراد جامعه كنوني ما چنانچه مميزي و سانسور در محتواي سالم، راه پيدا نكند، اهتمام به اقدام خواهد رسيد و همان اقتصاد فرهنگي مورد نظرتان تعميم خواهد يافت!
جناب وزير!
هويت‌سازي با دستورالعمل امكان پذير نيست و اختيار عمل مي‌طلبد كه اين هم چنانچه در تفكر مسووليت‌پذيري جنابعالي جايگاهي داشته باشد، دنيا را با هويت ايراني بيشتر آشنا كرده و شما خود باني و رايجگر اين فرضيه خواهيد بود!
جناب وزير!
با چه سرعتي مي‌شود به نشاط رسيد زماني كه سبقت در حوزه فرهنگ بر پايه هيچ معيار و ضابطه و قواعدي نيست!
جناب وزير!
در پايان به موضوع اصلي موسيقي بپردازيم كه جنابعالي در دسته‌بندي آن به خوبي اشاره داشتيد و فرق بين سنتي، مقامي و فاخر را بر آن آگاه بوديد ولي شما هم چون سلفان پيشين وزارتخانه موضع روشني از اين حوزه ارايه نداديد!
و سرانجام كلام
به شما اعتماد داريم همچون نمايندگان‌مان كه به شما اعتماد كردند و يادتان نرود كه اعتماد در جامعه فرهنگي ما تضامن مي‌خواهد نه تفاهم... .

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون