• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

سفر پرفورمنس «آبي بي‌آب» به درياچه‌هاي خشك ايران

بابك احمدي

 

جمعي از علاقه‌مندان به هنرهاي اجرايي با برپايي يك پرفورمنس خطر گسترش خشكسالي در ايران را به مردم سراسر كشور يادآوري مي‌كنند. سيدجلال هاشمي، مسوول برگزاري اين پرفورمنس در گفت‌وگو با خبرنگار «اعتماد» به جزييات بيشتري از اين فعاليت هنري اشاره مي‌كند و مي‌گويد: «يك سال و نيم قبل فراخواني منتشر كرديم و از مردم خواستيم تا پارچه‌هاي آبي از هر جنسي كه هست براي ما ارسال كنند و مراكزي در شيراز، مشهد، اصفهان و تهران براي دريافت اين پارچه‌ها مشخص شد. بعد از اين جريان بود كه با مشاركت حدود 250 شركت‌كننده 2500 متر مربع پارچه جمع‌آوري شد.»
هاشمي به شعار اين حركت فرهنگي با عنوان «بياييد رنگ آبي را به درياچه‌هاي كشور يادآوري كنيم» اشاره كرده و مي‌افزايد: «بعد از دريافت پارچه‌ها، تكه‌ها را به يكديگر متصل و سپس با حضور مردم در يكي از رودخانه‌هاي خشك شيراز به نمايش درآمد كه پهن كردن آن از ساعت 9 صبح تا 7 بعدازظهر طول كشيد. سپس عباس سرافراز با ساز كمانچه و سروش نعمت‌الهي با ساز دودوك به اجرا پرداختند.»
به گفته اين هنرمند جوان پارچه‌هاي آبي دو روز در محل قرار داشته و سپس جمع‌آوري شده‎اند. اين اجرا براي افزايش آگاهي‌هاي عمومي مردم قرار است در استان‌هاي سراسر كشور ميزبان علاقه‌مندان باشد. هاشمي درياچه‌هاي بختگان، پريشان، زاينده‌رود، اروميه و نقاط پيشنهادي ديگر در ايران از جمله مقصدهاي از پيش تعيين شده براي برگزاري اين تور پرفورمنس عنوان كرد.
اين كارشناس نقاشي از دانشگاه هنر شيراز، تهران را مقصد نهايي اجراهاي گروه مي‌داند و مي‌گويد: «به نظرم ما در اين وضعيت -كاهش آب- مقصر هستيم و با توجه به اينكه روند خشكسالي در كشور ادامه دارد قصد داريم با استفاده از زبان هنر به كند شدن اين روند كمك كنيم. ايده هم اين بود كه آنچه در گذشته وجود داشته را به خودمان يادآور شويم. عادي شدن خشكي رودخانه‌ها و فقدان آب موجب پذيرش اتفاقي خطرناك در كشور است.»
هاشمي با اعلام اين خبر كه «مراكز دريافت پارچه همچنان فعال است و اجراي گروه در سطح كشور ادامه دارد.» اضافه كرد: «به هر شهر كه سفر مي‌كنيم براي افزايش تاثير از موسيقي همان منطقه درباره باران و آب استفاده مي‌شود. به اين ترتيب با مجموعه‌اي از آثار موسيقي شهرهاي مختلف كشور نيز مواجه هستيم.»
كارگردان پرفورمنس «آبي بي‌آب» همچنين از اجراي اين پروژه در مدارس ابتدايي و مهدكودك‌ها گفت: «به اين ترتيب داستان مورد نظر توسط مدرسان و مديران مدارس به بچه‌ها توضيح داده مي‌شود و آنها در جريان اين بحران قرار مي‌گيرند و به صرفه‌جويي تشويق مي‌شوند.» اين هنرمند همچنين به لزوم حمايت مالي نهادها و سازمان‌هاي مرتبط اشاره كرد و افزود: «ما از حاميان مالي درخواست مي‌كنيم مبلغ مورد نظر خود را صرف تعويض شيرهاي آب همان سازمان كنند. يا در شهرستان‌ها به آبياري قطره‌اي مزارع كمك كنند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون