• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3666 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ آبان

خبر

كشف دو علت جديد سرطان‌هاي گوارش در ايران
اعتماد| رضا ملك‌زاده، معاون تحقيقات وزارت بهداشت گفت: به دنبال انجام تحقيقات 20 ساله‌اي كه در پژوهشكده بيماري‌هاي گوارش و كبد براي پيدا كردن علت افزايش سرطان‌ها در ايران انجام داديم، مصرف ترياك و بهداشت پايين دهان و دندان در ايران در افزايش و شيوع سرطان دستگاه گوارش در ايران نقش دارد. تاكنون تصور مي‌كردند مصرف ترياك در درمان بعضي بيماري‌ها موثر است اما مطالعات ما نشان داده ترياك سرطان‌زا است و حتي ضرر آن از مصرف سيگار نيز بيشتر است؛ مصرف ترياك سرطان مري را 3 برابر، معده 5/2 برابر، لوزالمعده 3 برابر و ريه را 2 برابر افزايش مي‌دهد و دليل آنكه سرطان‌هاي دستگاه‌ گوارش در ايران جزو نخستين سرطان‌هاست به مصرف چشمگير ترياك در كشور برمي‌گردد. همچنين نتايج مطالعات ما نشان داده كساني كه از بهداشت دهان و دندان مناسبي برخوردار نيستند به سرطان مري، معده و لوزالمعده بيشتر دچار مي‌شوند.

هشدار درباره افزايش مصرف الكل و داروهاي خواب‌آور در كشور
ايلنا| محمد هادي پناهي، رييس كانون‌ سراسري درمانگران اعتياد كشور با بيان اينكه داروهاي مخدر در سال‌هايي بيش از حد توليد داشته‌اند، گفت: « اين داروها ۳۰ تا ۴۰ درصد بيش از نياز كشور توليد شدند اما وزارت بهداشت به سادگي مي‌تواند جلوي اين افزايش توليد را بگيرد. چنان‌كه حجم متادون موجود در بازار سياه به اندازه‌اي زياد است كه بيش از ظرفيت استفاده مراكز درمان اعتياد كشور است و به نظر مي‌رسد محل نشت اين مواد به بازار سياه جايي غير از مراكز درماني باشد و ممكن است در مرحله توليد يا توزيع متادون اين اتفاق افتاده باشد. موج مسموميت ناشي از وجود ناخالصي و سرب در ترياك، علت افزايش ۹ درصدي آمار مرگ معتادان در نيمه نخست سال جاري نسبت به سال قبل بوده و مصرف چند ماده‌اي و داروهاي دست ساز هم از ديگر علل افزايش مرگ معتادان است. مواد دست‌ساز معمولا تركيبي از ترامادول، گاهي هرويين و تركيبات كورتون است كه به عناوين مختلفي از جمله ترك‌اعتياد در اختيار فرد معتاد قرار مي‌گيرد، در حالي كه اين مواد به هيچ عنوان باعث ترك اعتياد نمي‌شوند. آمارهاي ما نشان مي‌دهد ۷۰ درصد معتادان از تركيبات مواد دست ساز و عوارض آن آگاهي ندارند و زماني كه اين مواد را با ماده مصرفي معمول خود استعمال مي‌كنند دچار مسموميت و مرگ مي‌شوند. مصرف داروهاي خواب آور و الكل همراه با مواد مخدر يا محرك نيز در مسموميت افراد معتاد موثر است.»

شناسايي ۷۰ الي ۸۰ هزار بيمار ‌ام‌اس در كشور
اعتماد| عبدالرضا ناصر مقدسي، دبير كنگره‌ ام‌اس ايران، از شيوع ۴ برابري ‌ام‌اس در زنان نسبت به مردان خبر داد و گفت: ۷۰ تا ۸۰ هزار مبتلا به‌ام اس در كشور شناسايي شده‌اند و تعدادي هم ناشناخته مانده‌اند. شيوع‌ ام‌اس در سال‌هاي اخير افزايش داشته و علت دقيق افزايش موارد ابتلا مشخص نيست اما مي‌توان به كمبود ويتامين D، افزايش مصرف دخانيات به خصوص در بين زنان و عوامل ژنتيكي اشاره داشت.
وي با اشاره به شيوع ۳ تا ۴ برابري‌ ام‌اس در زنان نسبت به مردان، افزود: بيشترين آمار ابتلا مربوط به تهران و اصفهان است. «فوبياي »‌ام اس ترسناك‌تر از خود ‌ام‌اس است و متاسفانه جامعه بيشتر از آنكه از ‌ام‌اس رنج ببرد، از فقر فرهنگي اين بيماري رنج مي‌برد. در حالي كه همه پزشكان مي‌دانند اين بيماري قابل كنترل است.

افزايش ظرفيت مراكز نگهداري معتادان خياباني
فارس| رييس سازمان بهزيستي كشور گفت: حدود 6 هزار معتاد خياباني و فرد بي‌سرپناه در تهران داريم و با سرد شدن هوا، سازمان بهزيستي و شهرداري تهران در پي افزايش ظرفيت مراكز نگهداري معتادان خياباني و افراد بي‌سرپناه است كه اگر تعداد موجود دو برابر شود، وضعيت مناسب خواهد بود.  

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون