• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3667 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۷ آبان

آمبولانس مرگ

زايران ايراني قرباني انتقام‌گيري داعش در سامرا شدند

گروه جهان| در ميانه اميدواري‌ها به آزادسازي موصل و در حالي كه نخست وزير عراق مي‌گويد به زودي خبر آزادسازي اين شهر را مي‌دهد اما كابوس ناآرامي‌هاي پراكنده به سرتاسر عراق بازگشته است. داعش از مهم‌ترين سنگر خود در موصل در حال به بيرون رانده شدن است و همزمان عمليات‌هاي بازپس‌گيري رقه در سوريه از اين گروه هم كليد خورده است. در چنين فضايي به نظر مي‌رسد كه بازوهاي اجرايي داعش تلاش مي‌كند رفتن خود از عراق را پرهزينه، امنيتي و البته طولاني كند. صبح روز گذشته در دو عمليات جداگانه تروريستي در عراق، حداقل 24 نفر جان خود را از دست دادند. نخست سامرا لرزيد؛ شهري در 60 مايلي شمال بغداد. در جريان اين حمله تروريستي 11 زاير شيعه به شهادت رسيدند. سخنگوي استانداري صلاح‌الدين در اين خصوص مي‌گويد: عامل انتحاري ابتدا با ماشين به سمت جمعيت آمد و سپس خود را منفجر كرد. درست مانند تمام اتفاق‌هاي مشابه آمار زخمي‌ها و شهدا ضد و نقيض است و برخي منابع مي‌گويند كه نام 5 دانش‌آموز دختر در ميان كشته‌شدگان است و اين در حالي است كه آمار زخمي‌ها نيز 100 نفر برآورد شده است. نيروهاي امنيتي در سامرا پس از اين اتفاق قانون منع آمد و شد اجرا كردند و با بلندگو از ساكنان سامرا خواستند نسبت به تحولات امنيتي هوشيار باشند. در ميان قربانيان انفجار چندين زاير ايراني شهيد و زخمي‌ شده‌اند. به گزارش برخي منابع، ده زاير ايراني در عمليات تروريستي شهر سامرا شهيد شده‌اند. به گفته شاهدان عيني، زايران ايراني در حال خارج شدن از اتوبوس‌هاي خود بودند كه آمبولانسي كه راننده آن عامل انتحاري بود خود را به آنها در پاركينگ نزديك كرد و ناگهان ماشين منفجر شد.
از سوي ديگر، در تكريت در شمال غربي عراق نيز انفجار يك آمبولانس كه مملو از مواد منفجره بود منجر به حادثه ديگري شد. گفته مي‌شود كه با توجه به ساعت وقوع اين اتفاق كه زمان رفت و آمد مردم به محل كارهاي‌شان بوده است آمار شهدا و زخمي‌هاي اين حادثه بالا بوده و 14 نفر تا لحظه تنظيم اين گزارش جان خود را از دست دادند. در ميان كشته‌شده‌ها يك افسر عراقي نيز وجود دارد. نيروهاي امنيتي محلي پس از اين اتفاق در محل حاضر شدند و كمربند امنيتي اطراف محل انفجار ايجاد كردند. گفته مي‌شود كه خودروي بمبگذاري شده، مركز هواشناسي را هدف گرفته بود.
استاندار صلاح‌الدين مي‌گويد كه غفلت و سهل‌انگاري برخي منتسبين سازمان‌هاي امنيتي منجر به انفجارهاي تكريت و سامرا‌ شد. ناگفته پيدا بود كه دست پنهان پشت اين ماجرا چه كسي است اما با اينهمه گروه تروريستي داعش، ساعتي پس از اين عمليات‌هاي تروريستي در بيانيه‌اي مسووليت آنها را پذيرفت. در بيانيه داعش آمده است: سه عامل انتحاري دست به اين حملات زدند كه يكي در تكريت و دو نفر ديگر در سامرا‌ خود را منفجر كردند.
داعش در حالي اقدام به هدف قرار دادن شهرهاي مذهبي در عراق كرده است كه در ماه‌هاي محرم و صفر، شيعيان خود را براي زيارت به اين شهرها مي‌رسانند. نيروهاي امنيتي هم در سامرا و هم در تكريت حالت منع رفت و آمد اعلام كرده‌اند تا از وقوع اتفاق‌هاي مشابه جلوگيري شود. رويترز در پوشش خبري خود اعلام كرد كه هدف اين عمليات‌هاي تروريستي شيعيان بوده‌اند و اين در حالي است كه شبكه‌هاي محلي عراق از بيان چنين جملاتي از ترس به راه افتادن اختلاف‌هاي قومي پرهيز مي‌كنند.
داعش و انتقام موصل
داعش از زمان آغاز عمليات موصل اقدام به انتقام‌گيري در كركوك، بغداد و برخي شهرهاي غربي و جنوبي عراق كرده است. داعش نام عامل‌هاي انتحاري را اعلام كرده است و به نظر مي‌رسد كه اين اقدام براي آن است تا نشان دهد كه عوامل انتحاري از ساكنان موصل بوده‌اند. اينديپندنت در اين خصوص مي‌نويسد: اين حركت داعش مي‌تواند يك اقدام تبليغاتي هم باشد تا به نوعي ميان عمليات‌هاي خود در ساير مناطق با آنچه در موصل رخ مي‌دهد، ارتباط ايجاد كند. روز پنجشنبه براي نخستين‌بار در دو سال گذشته نيروهاي امنيتي عراق توانستند وارد شهر موصل شوند و برخي منابع مي‌گويند كه سرعت پيشروي‌هاي ارتش و ساير نيروها در موصل بسيار بالاتر از حد پيش بيني شده است. با اينهمه بي‌بي‌سي در گزارشي مي‌نويسد كه نيروهاي داعش براي مهار نيروهاي عراقي اقدام به نصب حصارها و موانعي كرده‌اند كه اين مساله پيشروي‌ها را در 24 ساعت گذشته با سختي همراه كرده است. از سوي ديگر مستقر كردن شهروندان غيرنظامي در محل اين موانع و حصارها در حقيقت سپر انساني مقابل نيروهاي امنيتي عراق ساخته است كه همين مساله، هدف قرار دادن هوايي مقرهاي پاياني داعش را هم سخت كرده است. روز گذشته، نيروهاي امنيتي با تروريست‌هاي داعش از طريق تك‌تيراندازي‌هايي در پشت بام‌ها تبادل آتش را تجربه كردند اما گفته مي‌شود كه اين قبيل حملات نمي‌تواند دستاورد ميداني سريعي براي ارتش داشته باشد. با وجود آنكه نيروهاي عراقي مي‌گويند كنترل شهر حمام العليل را به دست آورده‌اند اما مشخص نيست كه آيا نيروهاي داعش كاملا از اين شهر بيرون رانده شده‌اند يا خير؟ حيدرالعبادي، نخست وزير عراق كه از زمان آغاز عمليات موصل تاكنون چندين بار به محل عمليات مراجعه كرده است روز شنبه نيز از همان تريبون اعلام كرد كه نيروهاي امنيتي عراق كوتاه نمي‌آيند و در هم نمي‌شكنند. وي در اين خصوص گفت: پيام من به داعش اين است كه اگر مي‌خواهند زنده بمانند بايد همين حالا اسلحه‌هاي خود را زمين بگذارند.
ساكنان موصل از ژوئن 2014 كابوس داعش را به چشم تجربه كرده‌اند. ابوبكر بغدادي مسجدي را در مركز اين شهر انتخاب كرد و از همان جا خليفه‌گري خود را اعلام كرد. پيش از آنكه عمليات موصل در 17 اكتبر كليد بخورد، گفته مي‌شد كه مابين 3 تا 5 هزار شبه نظامي هنوز در موصل مانده‌اند و جمعيت غيرنظاميان اين شهر هم يك و نيم ميليون نفر تخمين زده شده بود.
سنگرهاي چندمنظوره داعش
مواضع دفاعي چند لايه داعش، چالش بزرگ نيروهاي عراقي در بازپس‌گيري موصل است. اتفاقي كه پيشروي‌ها را با كندي مواجه كرده است. به گزارش فارس، موسسه تحليلي «استراتفور» در گزارشي به تحليل مواضع داعش در شهر موصل در عراق پرداخت. بر اساس تصاوير ماهواره‌اي، اين گروه تروريستي مواضع دفاعي قابل توجهي را در امتداد حاشيه جنوبي مركز شهر ايجاد كرده است. آنها سنگرهاي چند منظوره را براي مقابله با مهاجمان بنا كرده‌اند. داعش براي برخورداري از ديد واضح همه سازه‌هاي موجود در بخش جنوبي مركز شهر موصل را از بين برده است. بر اساس اين گزارش، تصاوير ماهواره‌اي گرفته شده در 31 اكتبر نشان مي‌دهند كه نيروهاي داعش منطقه گسترده‌اي را به سمت شمال فرودگاه موصل، در امتداد ساحل غربي رود دجله پاكسازي كرده‌ و تقريبا كليه ساختمان‌هاي اين فرودگاه و پايگاه هوايي سابق به سمت غرب با زمين همسطح شده‌اند. نيروهاي داعش با تخريب اين ساختمان‌ها احتمالا سعي دارند در مركز شهر مستحكم شده و موصل را تبديل به حصاري كنند تا بدين طريق بتوانند نيروهاي دشمن كه در حال نزديك شدن به شهر هستند را هدف قرار دهند. مواضع روباز و بزرگي كه داعش به سمت مواضع جنوبي‌اش در موصل ايجاد كرده، اين امكان را به آنها مي‌دهد تا طرف مقابل را از فاصله دورتر زيرنظر داشته باشند. داعش سنگرهايي را در جاده منتهي به شهر برپا كرده و همچنين بلوك‌هاي بتني و خرده سنگ‌هايي را در خيابان‌ها جمع‌آوري كرده تا بدين طريق مانع تردد نيروهاي طرف مقابل شود. آنها اينك موانعي را مهيا كرده‌اند كه در امتداد دو طرف جاده ‌قرار گرفته ولي مسير تردد كماكان باز است و در صورت نزديكي نيروهاي دشمن، داعشي‌ها به سهولت اين موانع را در خيابان‌ها مستقر مي‌كنند.
ترفندهاي داعش در استفاده از شهروندان غيرنظامي به عنوان سپرنظامي عملا بر تعداد آوارگان افزوده است. به گزارش منابع محلي، در بعد انساني نيز روزبه‌روز بر تعداد آوارگاني كه از جنگ گريخته‌اند، افزوده مي‌شود. اقليم كردستان عراق كه به دليل نزديكي به شهر موصل ميزبان هزاران آواره اين شهر شده، اعلام كرده براي پاسخ به نياز آوارگان درحال احداث دو اردوگاه ديگر در منطقه خاز است و از جامعه جهاني براي اين امر درخواست كمك كرده است. مسوولان سازمان ملل نيز مي‌گويند كه تعداد آوارگان در اردوگاه برپا شده در سوريه نيز به‌شدت درحال افزايش است. به تازگي نيز بيش از 400 خانواده كه داعش از آنها به عنوان سپر انساني استفاده مي‌كرد، از مناطق جنوبي موصل به اين اردوگاه‌ها منتقل شده‌اند.
سفر بي‌سابقه العبادي به اربيل
عمليات موصل به اتفاقي براي نزديكي دولت مركزي بغداد و منطقه كردستان عراق تبديل شده است. اين عمليات نخستين موردي است كه نيروهاي امنيتي و ارتش عراق همراه پيشمرگه و ديگر نيروهاي كرد، در كنار يكديگر مي‌جنگند و برخي از تحليلگران اين اتفاق را باعث كاهش تنش سياسي بين بغداد و اربيل مي‌دانند. در همين راستا، شامگاه شنبه به وقت محلي، «حيدرالعبادي» وارد فرودگاه اربيل شد و با «مسعود بارزاني» رييس و «نيچروان بارزاني» نخست‌وزير منطقه كردستان عراق ديدار كرد. مسعود بارزاني نيز در تاريخ 8 مهر گذشته در سفري به بغداد با مسوولان بلندپايه عراق ديدار و رايزني كرد. موضوع استقلال كردستان عراق يا فدرالي شدن آن، بحران فروش نفت، بحران بودجه كردستان عراق و حضور نيروهاي تركيه در شمال عراق عمده‌ترين مسائلي بود كه بارزاني در سفر خود به بغداد با مسوولان عراقي درباره آن رايزني كرد. سفر العبادي به عنوان رييس دولت مركزي عراق به اربيل، از زمان ديكتاتور سابق عراق، بي‌سابقه است.
جامعه جهاني در مقابله با اقدامات وحشيانه گروه‌هاي تكفيري مسووليت دارد
بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان انفجارهاي تروريستي سامرا و تكريت در عراق كه به كشته و زخمي شدن ده‌ها تن از انسان‌ها و زايران بي‌گناه منجر شد را به‌شدت محكوم كرد. وي ضمن تسليت اين وقايع دردناك، با بازماندگان اين اقدامات شوم تروريستي ابراز همدردي كرده و بار ديگر مسووليت جامعه جهاني در مقابله با گسترش تروريسم و اقدامات وحشيانه گروه‌هاي تكفيري را مورد تاكيد قرار داد. سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف از شهادت و زخمي شدن تعدادي از زايران ايراني در حوادث تروريستي سامرا اين ضايعه دردناك را به ملت ايران و خانواده‌هاي داغدار اين شهداي مظلوم تسليت گفت. قاسمي اين اقدامات وحشيانه را ناشي از ناكامي‌هاي مكرر تروريست‌ها در پيشبرد اهداف پليد خود در عراق دانست و خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران تا شكست كامل و پاكسازي تروريسم، در كنار دولت و ملت عراق خواهد ايستاد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون