• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3672 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ آبان

استاندار تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

متهمان حمله به سفارت عربستان به دنبال مبرا كردن خود هستند

گروه سياسي


نمايشگاه مطبوعات فرصتي است براي مسوولان تا در جمع اهالي رسانه حاضر شوند. در چند روز گذشته بسياري از اين افراد در مصلاي تهران حاضر شدند و از نمايشگاه بازديد كردند. روز پنجشنبه نمايشگاه مطبوعات شلوغ‌ترين روز خود را پشت سر مي‌گذاشت و بسياري از چهره‌هاي سياسي را ميزباني مي‌كرد. در ميان مهمان‌هايي كه سمت‌هاي دولتي داشتند استاندار تهران هم حضور داشت، استانداري كه در انتخابات اسفند سال گذشته هم روزهاي پر فراز و نشيبي را پشت سر گذاشت، از ماجراهايي همچون غائله قرچك ورامين پيش از انتخابات تا روزهاي شمارش آرا و پس از آن داستان حمله به سفارت عربستان. سيدحسين هاشمي در جريان بازديد از نمايشگاه مطبوعات دقايقي را در غرفه روزنامه اعتماد گذراند و گفت‌وگوي كوتاهي را نيز با «اعتماد» داشت. استاندار تهران ادعاي وكيل متهمان حمله به سفارت عربستان را مبني بر اينكه ناجا دستور عدم برخورد با حمله‌كنندگان را داشته رد كرد و گفت: ما با هرگونه تعرض به هر سفارتخانه‌اي به‌طور جدي برخورد مي‌كنيم. هاشمي دليل اتفاق آن شب را در يك خلأ اطلاعاتي مي‌بيند و معتقد است اگر چنين خلايي وجود نداشت آن شب طور ديگري تمام مي‌شد. وي همچنين در مورد پرونده قرچك گفت تمام گزارش‌هاي لازم ارايه شده است.

‌ در انتخابات سال گذشته مجموعه وزارت كشور و استانداري تهران تلاش خوبي براي برگزاري امن تجمعات انتخاباتي داشتند. با توجه به اينكه چند ماه بيشتر تا انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر باقي نمانده استانداري چه برنامه‌اي را براي امنيت تجمعات در دست دارد تا شاهد به هم خوردن و لغو برنامه‌هاي قانوني در زمان انتخابات نباشيم؟
ما در اسفند 94 تجربه بسيار خوبي را از لحاظ اجراي درست قانون و همچنين حضور حداكثري مردم پاي صندوق‌هاي راي پشت سر گذاشتيم. انتخابات سال گذشته نشان داد اگر تعامل و همكاري وجود داشته باشد و همه همدل باشند مي‌توان كار‌هاي بزرگ را هم بدون حاشيه پيش برد. قطعا ما از تجربه‌هايي كه در سال 94 كسب كرديم براي انتخابات سال آينده استفاده خواهيم كرد. ما اميدورايم كه با همان قدرت و مكانيزمي كه در سال 94 داشتيم، بتوانيم زمينه حضور حداكثري مردم، اجراي قانون، بي‌طرفي در انتخابات و تعامل با ساير دستگاه‌هاي دخيل در برگزاري انتخابات را در دستور كار قرار دهيم تا انتخابات با شكوه برگزار شود. ما تمامي كارهايي كه براي فراهم شدن حضور حداكثري مردم در انتخابات لازم باشد را انجام مي‌دهيم. تمام احزاب و گروه‌هايي كه داري مجوز هستند مي‌توانند تجمعات و همايش‌هاي خود را بدون مشكل برگزار كنند و هيچ نگراني به خود راه ندهند و ما از آنها حمايت خواهيم كرد. تنها كافي است كه در هماهنگي با ما باشند و به ما اطلاع دهند تا ما بتوانيم امنيت برنامه‌هاي‌شان را برقرار كنيم.
‌ وكيل متهمان حمله به سفارت عربستان اخيرا اعلام كرده كه ناجا در شب حمله به سفارت عربستان، دستور داشته تا با حمله‌كنندگان برخورد نشود. شما به عنوان استاندار در جريان چنين موضوعي قرار داشتيد؟
طبيعي است كه متهمان اين پرونده بخواهند خود را از يك سري موضوعات مبرا كنند و تقصير را به گردن افراد ديگري بيندازند. هيچ فردي حق ندارد به هيچ سفارتخانه‌اي حمله كند. ما با هرگونه تعرض به هر سفارتخانه‌اي به‌طور جدي برخورد مي‌كنيم. همان روز هم به ياد دارم كه تذكرات لازم داده شد كه تعرضي به سفارت صورت نگيرد.
‌ و برخورد لازم با حمله‌كنندگان صورت بگيرد؟
بله. خود من بارها تلفني پيگيري كردم و به صورت جدي پيگير بودم. به هر حال اما اين حادثه پيش آمد كه حادثه بدي هم بود. ما موظف هستيم امنيت سفارتخانه‌ها را تامين كنيم. در قضيه حمله به سفارت عربستان متاسفانه يك خلأ اطلاعاتي پيش آمد كه اين خلأ اطلاعاتي هم در واقع در شكل قضيه بود نه در اصل آن‌كه همين موضوع كمي قضيه را پيچيده كرد و اين حادثه به اين شكل پيش رفت.
‌ وزير كشور در مورد آخرين وضعيت پرونده قرچك گفته بود كه پرونده نواقصي داشته و به استانداري بازگردانده شده. الان در چه مرحله‌اي قرار دارد؟
استحضار داريد كه با وجود تنش‌ها اما برنامه قرچك برگزار شده بود. ما هم گزارش‌هاي لازم را تهيه و به مراجع ذي‌ربط ارايه كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون