• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3672 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ آبان

تيموريان خداحافظي از تيم‌ملي را تكذيب كرد

درباره آقاي شماره 14

مي‌خواهد بماند. آن هم در روزهايي كه شايعات مختلفي درباره خداحافظي‌اش از تيم ملي فوتبال در محافل ورزشي منتشر شده است. با سابقه‌اي كه از او سراغ داريم، مي‌دانيم كه جنگيدن را دوست دارد و بيشترين تلاش را براي اهدافي كه در سر دارد، انجام مي‌دهد. اما اين‌بار داستان كمي متفاوت است. و اين تفاوت به تغيير سبك بازي تيم ملي و پازل ذهني كي‌روش ارتباط مستقيم دارد. تيم ملي در مقدماتي جام‌جهاني، تيمي نيست كه توپ را بدهد و زمين را بگيرد. نوع بازي نسبت به تمام سال‌هاي گذشته تغيير كرده و حالا اين تيم كي‌روش است كه توپ را دارد و زمين را هم مي‌گيرد. پيش از اين، رقبا حمله مي‌كردند و تيم كي‌روش دفاع! ولي حالا، رقبا تواني براي حمله كردن ندارند. در اين حالت، مركز زمين نياز به يك متفكر دارد نه يك جنگجو. نياز دارد به يك عزت‌اللهي كه دريبل بزند، جلو برود و شوت‌هايش را روانه دروازه رقبا كند. نياز دارد به يك حاج‌صفي كه در عرض برود و با پاس‌هاي بلندش كمر دفاع حريف را بشكند. وقتي هم حاج‌صفي نباشد اميد ابراهيمي و كمال كاميابي‌نيا جاي او را پر خواهند كرد. در چنين حال و هوايي است كه ابهام درباره آينده يكي از با ثبات‌ترين و دوست داشتني‌ترين بازيكنان تاريخ فوتبال ايران به اوج خود مي‌رسد.
    
جدا از انتقادهايي كه به رفتارها و مصاحبه‌هاي آتشين كارلوس كي‌روش در فوتبال ايران مي‌شود، اين مربي در بعد فني و تاكتيكي بهترين تاثيرگذاري را در ساختار فوتبال ملي ايران داشته است. او تيمي ساخته كه تمام رقباي آسيايي از رويارو شدن با آن هراس دارند و مدت‌هاست كه در قاره كهن يكه‌تازي مي‌كند و به پيشرفت خود با وجود تمام مشكلاتي كه وجود دارد، ادامه مي‌دهد. امروز تيم ملي ايران از نظر شخصيتي و تاكتيكي به جايگاهي رسيده كه غيبت يك يا چند ستاره هيچ كسي را در جامعه فوتبال نگران نمي‌كند. تجربه، دانش و بزرگي نام كي‌روش و ارتباط بسيار نزديكي كه او با بازيكنان برقرار كرده، فضايي مثبت را به وجود آورده است. هر بازيكني كه به تيم ملي دعوت مي‌شود چه روي نيمكت باشد و چه درون زمين آماده است تا بهترين عملكرد را از خودش نشان بدهد. جوانگرايي در تيم ملي و از رده خارج شدن بازيكناني كه سن‌شان بالا رفته هم اتفاقا در همين فضا رخ داده است و ديگر مثل ساليان نه چندان دور كادر فني تيم ملي مجبور نيست به خاطر اسم و رسم بزرگ بعضي از بازيكنان روي نام بازيكنان جوان و با انگيزه قلم قرمز بكشد. از طرفي مدت‌هاست كه از طرف هيچ بازيكني براي تيم ملي حاشيه و جنجالي درست نشده است و به عبارتي خيلي ساده همه ياد گرفته‌اند كه هيچ نامي از تيم ملي ايران بزرگ‌تر نيست و سرمربي و اعضاي كادر فني حرف اول و آخر را درتيم ملي مي‌زنند. پس وقتي چنين نظم و انضباطي حكمفرما شده است، يكي از مهم‌ترين قوانين نانوشته فوتبال در دنيا به بهترين شكل ممكن در تيم ملي ايران پياده مي‌شود. اينكه فوتبال براي هيچ بازيكني صبر نمي‌كند و داشتن نام بزرگ و گذشته پرافتخار براي حضور ثابت در تركيب و حتي اردوي تيم ملي كافي نيست.
    
وقتي به رفت و آمدهاي سال‌هاي اخير در تيم ملي توجه كنيم به خوبي اين واقعيت براي همه روشن مي‌شود. مجتبي جباري، فرهاد مجيدي، هادي عقيلي، علي كريمي، سيد مهدي رحمتي، جواد نكونام در گذشته به طرق مختلف و به مرور زمان در اين سيستم به پايان راه خود در تيم ملي رسيدند و جاي خود را به جوان‌ها دادند. حالا قرعه به نام بازيكني افتاده است كه در ده سال گذشته كمتر زماني بوده كه در تركيب ثابت تيم ملي در مسابقات مختلف به ميدان نرفته باشد. بازيكني كه حتي در مقاطعي كه تيم نداشت در تركيب فيكس تيم ملي بازي مي‌كرد و نيمكت‌نشيني هم مانعي براي بازي كردنش در تيم ملي نبود.
اين فرد كسي نيست جز آندرانيك تيموريان. بازيكني كه بعد از خداحافظي نكونام از تيم ملي در فروردين ماه سال گذشته كاپيتان و بزرگ‌تر تيم شد. فوتباليستي با آن سابقه درخشان، آن نمايش‌هاي پرحرارت و جنگنده در يك دهه گذشته. او در جام جهاني 2006 آلمان توسط برانكو ايوانكوويچ جاي خود را در تركيب تيم ملي ثابت كرد و از آن روز تاكنون از با ثبات‌ترين بازيكنان ملي‌پوش كشور بوده است. اما حالا در آستانه جام جهاني 2018 روسيه، فوتبال آن روي سكه خود را به تيموريان نشان داده است. با اين حال باز هم به قوانين نانوشته فوتبال مي‌رسيم. حتي اگر آندرانيك تيموريان باشيد هم يك روز از فهرست بازيكنان نهايي تيم ملي براي يك مسابقه بعد از يك دوره نيمكت‌نشين‌شدن در مقدماتي جام جهاني خط مي‌خوريد تا جوان‌‌هاي آينده‌دار به جاي شما بازي كنند. پس اين يك قانون است كه بالاخره يك روز بايد كنار رفت.
    
وقتي ليست بازيكنان تيم ملي براي اردوي آماده‌سازي جهت رويارويي با سوريه منتشر شد از همان ابتدا نبودن نام تيموريان در فهرست اعلامي از سوي كي‌روش همه را متعجب كرده بود. طبيعتا در چنين فضايي اين سوال در ذهن اهالي فوتبال و رسانه‌ها به وجود آمد كه آيا دوران ملي پرافتخار آندو به پايان رسيده است؟ كي‌روش مخالف اين حرف و حديث‌ها است و از دعوت اين بازيكن در زمستان حرف مي‌زند. اما در نظر گرفتن دو مورد به خوبي نشان مي‌دهد كه به اين آينده هم نبايد زياد اميدوار بود. اول اينكه هيچ كسي از آينده خبر ندارد و در مرحله دوم اينكه اتفاقات امروز تيم ملي به خوبي نشان مي‌دهد كه تركيب و شرايط تيم در آينده چه خواهد بود. تركيب اين روزهاي كارلوس كي‌روش اين حقيقت را به همه نشان مي‌دهد. سرمربي پرتغالي اين روزها به سعيد عزت‌اللهي و احسان حاج‌صفي براي ميانه ميدان اعتماد مي‌كند. او اميد ابراهيمي و كمال كاميابي‌نيا را هم به عنوان بازيكنان جانشين در اختيار دارد. مهره‌هايي كه هر دو در اوج آمادگي هستند و برخلاف تيموريان فصل باشگاهي موفقي را نيز پشت سر مي‌گذارند. البته به دنبال اتفاقات اخير شايعات بسيار زيادي درباره تصميم تيموريان براي خداحافظي از بازي‌هاي ملي در محافل ورزشي در صورت ادامه نيمكت‌نشيني يا غيبت در اردوهاي تيم ملي منتشر شد. درواقع آندرانيك تيموريان حالا در وضعيتي قرار گرفته كه در همه اين 11 سال بازي براي تيم ملي از او نديده بوديم. او اين روزها در تيم ملي جايي ندارد و به نظر مي‌رسد از حالا به بعد اعتبار اين ستاره به انتخاب‌هايي كه مي‌كند وابسته خواهد بود.
    
تيموريان خيلي زود به شايعات درباره خداحافظي احتمالي‌اش از تيم ملي واكنش نشان داد. آندو روز گذشته در گفت‌وگو با ايسنا درباره شايعات منتشر شده در رسانه‌ها گفت: «اين حرف‌ها گمانه‌زني است و هيچ مبناي درستي ندارد. بعد از اينكه در ليست تيم ملي قرار نگرفتم با هيچ كسي درباره آينده‌ام حرف نزدم و جايي هم نگفتم كه اگر به تيم ملي دعوت نشوم، قرار است چه كاري انجام دهم. واقعا نمي‌دانم دليل اين مطالبي كه درباره من مي‌نويسند، چيست. عده‌اي بدون اينكه شرايط حساس تيم ملي در آستانه بازي با سوريه را در نظر بگيرند، برداشت‌هاي ذهني خودشان را منتشر مي‌كنند كه اين باعث برهم خوردن آرامش تيم ملي مي‌شود. لازم است بار ديگر تاكيد كنم كه تمام نقل قول‌ها وگمانه‌زني‌ها كذب است.من بارها گفته‌ام كه سرباز تيم ملي هستم و بار ديگر اين جمله را تكرار مي‌كنم و اگر لازم باشد ۱۰۰ بار ديگر هم مي‌گويم كه تا وقتي بتوانم به فوتبال ايران كمك كنم در خدمت تيم ملي خواهم بود. ظاهرا عده‌اي دوست دارند بين من و تيم ملي فاصله بيندازند. اگر از تيم ملي خط خوردم به صلاحديد آقاي كي‌روش بوده است. شخصا براي ايشان احترام بسياري قايلم به مانند سال‌هايي كه به عنوان سرباز در خدمت تيم ملي و او بودم. مطمئنا اگر دوباره افتخار پوشيدن پيراهن تيم ملي را داشته باشم با جان و دل در خدمت تيم ملي خواهم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون