• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3672 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۳ آبان

اعتراضات دامنه‌دار در امريكا

يك تظاهرات كننده كشته شد

گروه جهان

در اين روزها بسياري به اين موضوع فكر مي‌كنند كه چه بر سر ميراثي كه باراك اوباما پس از خود به جاي مي‌گذارد، خواهد آمد. ميراثي كه اصلا باب ميل دونالد ترامپ جمهوريخواه كه بناست رييس‌جمهور آينده امريكا شود، نيست. حالا دونالد ترامپ در نخستين مصاحبه اختصاصي خود با نشريه وال استريت ژورنال به سوال‌هايي پاسخ داده است كه شايد ديدگاه او براي آينده اندكي روشن‌تر از دوره رقابت‌هاي رياست‌جمهوري امريكا شود. اما آنچه مشهود است دونالد ترامپ تغيير لحن ويژه‌اي نسبت به دوره رقابت رياست‌جمهوري پيدا كرده است. با اين وجود چهره و رفتار ترامپ تنها چهار روز پس از پيروزي در رقابت هشتم نوامبر نشان مي‌دهد كه كماكان در شوك اين پيروزي به سر مي‌برد اما سعي مي‌كند تا چهره و شخصيتي متفاوت را از خود به نمايش بگذارد.
ولي از طرفي ترامپ نشان داده است كه حداقل آنگونه كه در دوره انتخابات سخن مي‌گفت، قصد ندارد تغييرات بنيادي حداقل در مهم‌ترين برنامه سياست داخلي باراك اوباما يعني «اوباماكر» بدهد. گفتني است در جلسه روز پنجشنبه باراك اوباما و دونالد ترامپ، باراك اوباما از ترامپ خواست تا بخش‌هايي از اين قانون را حفظ كند و در مواضع خود تجديدنظر كند كه به نظر مي‌رسد مهم‌ترين بخش اين برنامه كه به جوانان امريكايي اجازه مي‌دهد در برنامه‌هاي مراقبت‌هاي بهداشتي تحت تكفل پدر و مادر باقي بمانند و ديگري ممنوعيت خودداري از فروش بيمه به افراد به دليل بيماري‌هايي است كه از قبل به آنها مبتلا شده‌اند، مطرح است. آن گونه كه دونالد ترامپ در برنامه شصت دقيقه كه مشروح آن روز يكشنبه به وقت
ايالات متحده از شبكه سي بي‌اس امريكا پخش خواهد شد، گفته است كه من به باراك اوباما در دفتر بيضي گفتم به پيشنهادات شما نگاه مي‌كنم و به آنها احترام مي‌گذارم و آن را انجام خواهم داد. دونالد ترامپ در در ادامه توضيح داده است كه جوانان تا سن 26 سالگي مي‌توانند تحت تكفل پدر و مادر خود باقي بمانند.
با اين حال ترامپ در گفت‌وگوي خود با لسلي استال، خبرنگار سي‌بي‌اس گفت: اوباما‌كر لغو مي‌شود و يك طرح جايگزين انجام مي‌شود. ترامپ در پاسخ به اينكه اين اتفاق به صورت همزمان رخ مي‌دهد، گفت: اين چيزي است كه من مي‌دانم و كار را خوب انجام مي‌دهم و ما قصد داريم تا آن را لغو كنيم. آنگونه كه از صحبت‌هاي ترامپ برمي‌آيد زمان لغو هنوز مشخص نيست و حتي طرح جايگزين نيز مشخص نيست كه چه چيزي مي‌تواند باشد، اما آنگونه كه ترامپ مي‌گويد: طرح مراقبت‌هاي بهداشتي او با هزينه بسيار كمتري خواهد بود. ولي هنوز مشخص نيست كه اين طرح چگونه خواهد بود. ترامپ با اين وجود تاكيد كرد كه مي‌خواهم كشوري داشته باشيم كه همگي دوست داريم. ترامپ همچنين در پاسخ به اين سوال كه آيا فكر نمي‌كنيد لحن شما نامناسب بوده نيز گفت: نه، من اينگونه فكر نمي‌كنم.
با اين وجود آنگونه رفتار و لحن گفتاري كه دونالد ترامپ در مصاحبه خود به كار برده جديد به نظر مي‌رسد و بسياري از كارشناسان معتقدند، زماني نگراني در مورد اينكه ترامپ پس از رسيدن به كاخ سفيد اوباماكر را لغو كند اما گفتار ترامپ در خصوص عدم لغو بلافاصله اين طرح را مي‌توان نشانه‌اي از تغيير لحن و رويكرد او نسبت به ارايه طرح جايگزين و لغو اوباماكر دانست.
دونالد ترامپ تنها يك روز پيش از انتخابات رياست‌جمهوري در پنسيلوانيا خطاب به هواداران خود گفت تغيير واقعي شروع مي‌شود و با رسيدن او به كاخ سفيد اين فاجعه لغو يعني اوباماكر لغو خواهد شد. اما روز جمعه واشنگتن‌پست گزارش داد كه
دونالد ترامپ در دستور كار مراقبت‌هاي بهداشتي كه مد نظر داشته تجديدنظر كند كه آن را مي‌توان يك مسير مخالف از حزب جمهوريخواهان دانست. چراكه به نظر مي‌رسد سياست‌هاي بهداشتي ترامپ در وب‌سايت او در دوره انتقال ويرايش شده و اجازه مي‌دهد كه كاركنان مراقبت‌هاي بهداشتي را بسته به اعتقادات مذهبي و اخلاقي كه
بر مبناي حفاظت از زندگي بي‌گناه انسان و مرگ طبيعي است را رعايت كند. در اين رويكرد حتي مصاحبه ترامپ در پاسخ به سوالي مربوط به واردات داروهاي تجويزي كه خارج از كشور ارزان‌تر به فروش مي‌رسد را اجازه مي‌دهد را حذف كرده است و حالا به نظر مي‌رسد حتي دونالد ترامپ قصد دارد تا بخش‌هايي از اوباماكر را حفظ كند.
افكار زيادي دارم
دونالد ترامپ اما در مصاحبه خود با
وال استريت ژورنال در پاسخ به اين سوال كه آيا دادستان ويژه براي تحقيقات در منحرف شدن پرونده هيلاري كلينتون در بحث هك شدن ايميل‌هاي محرمانه در دوره وزارت خارجه او گفت: اين موضوع چيزي نيست كه ذهن من را درگير كند من مي‌خواهم براي حل مسائل بهداشتي، اشتغال، كنترل مرز و اصلاحات مالياتي كار كنم.
از طرفي او در خصوص نقش مايك پينس معاون اول او در دولت گفت، با توجه به تجره مايك در كنگره، او رابط اصلي من با مجلس نمايندگان و سنا خواهد بود و مسائل مهم را در كنگره از جمله بحت برنامه بهداشتي را در امريكا پيش خواهد برد.

سياست خارجي ترامپ
در مسائل سياست خارجي دونالد ترامپ گفت من با بسياري از رهبران جهان صحبت كرده‌ام هرچند كه هنوز با شي جين پينگ، رييس‌جمهور چين صحبتي نشده است. اما او گفت نامه‌اي كه ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه فرستاد بسيار زيبا بود و گفت يك تماس تلفني كوتاه نيز ميان اين دو ترتيب داده شود. از سوي ديگر دونالد ترامپ در خصوص بحث سوريه گفت: سياست اوباما براي شناسايي گروه‌هاي مخالف ميانه رو دولت سوريه را در جنگ داخلي تغيير خواهد كرد. او تاكيد كرد تمركز وي‍ژه‌اي در بحث مبارزه با داعش در سوريه دارد و بركناري اسد رييس‌جمهور سوريه در اولويت برنامه‌هاي او نيست.
 وي افزود نگرش من اين بود در سوريه ابتدا بايد از شر داعش خلاص شد. در حال حاضر روسيه و ايران با قدرت در سوريه حضور دارند و در حال حاضر ما تنها در حال حمايت از شورشيان عليه دولت سوريه هستيم و هيچ ايده‌اي براي اينكه اين افراد چه كساني هستند وجود ندارد.
او در خصوص حمله ايالات متحده به آقاي اسد نيز گفت: ما به جنگ با روسيه و جنگ با سوريه پايان خواهيم داد. دونالد ترامپ همچنين در خصوص وضعيت اسراييل و فلسطين نيز از جنگي كه هرگز به پايان نمي‌رسد نام برد اما گفت كه اميدوار است كه كمك كنند تا طرفين به يك توافق دست پيدا كنند. او گفت كه به عنوان يك ميانجي تمايل دارد كه چنين توافقي حاصل شود.
ساير اخبار امريكا
  هيچ حقوقي دريافت نمي‌كنم |دونالد ترامپ رييس‌جمهور جديد امريكا اعلام كرده است كه حقوق رياست‌جمهوري را نمي‌پذيرد. به گزارش فارس و به نقل از ديلي ميل نوشت كه سوالاتي پيرامون سرنوشت حقوق ترامپ به عنوان رييس‌جمهور جديد امريكا مطرح شده است. ترامپ در 17 سپتامبر 2015 در راچستر ايالت نيوهمپشاير گفت: نخستين چيزي كه مي‌خواهم به شما بگويم اين است كه اگر به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شوم، دريافت حق و حقوق رياست‌جمهوري را نخواهم پذيرفت. اين حقوق رياست‌جمهوري اصلا چيز مهمي براي من نيست. وي در اين خصوص گفته بود: در خصوص موضوع حقوق (به عنوان رييس‌جمهور امريكا)، من حتي يك دلار هم دريافت نخواهم كرد. من اگر رييس‌جمهور شوم، به طور كل، حقوق رياست‌جمهوري نخواهم گرفت. ترامپ در همان نوار ويديويي گفته بود كه تمامي هزينه كمپين انتخاباتي خود را خودش تامين كرده است. طبق اين گزارش، «هربرت هوور» كه قبل از آنكه در سال 1929 به عنوان رييس‌جمهوري امريكا برگزيده شود و «جان اف كندي» كه از خانواده ثروتمندي بود و در سال 1961 به عنوان رييس‌جمهوري امريكا برگزيده شد، حقوق‌هاي رياست‌جمهوري خود را به خيريه داده بودند. رييس‌جمهور امريكا درآمدي معادل 400 هزار دلار در سال دارد كه اين مبلغ را به صورت ماهيانه دريافت مي‌كند و كمك هزينه‌اي بالغ بر 50 هزار دلار براي رفع هزينه‌هاي مرتبط با انجام ديگر وظايفي كه بر دوش دارد، نيز دريافت مي‌كند.
  ترامپ تغيير مي‌كند | بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل كه تا پايان سال جاري ميلادي از اين سمت كنار مي‌رود در مصاحبه با خبرگزاري فرانسه اظهار اميدواري كرد كه در هفته‌هاي آينده با ترامپ به عنوان رييس‌جمهور منتخب امريكا ديدار كرده و به او توضيح دهد كه چطور سازمان ملل از امريكا توقع تداوم فعاليت‌هايش براي بشريت را دارد. دبيركل سازمان ملل در اين مصاحبه كه در مقر اين سازمان در نيويورك انجام داد، گفت: چيزهايي كه ترامپ در زمان تبليغات انتخابات رياست‌جمهوري درباره خروج از توافق پاريس براي آب‌وهواي جهان و انتقاد از كمك‌هاي مالي امريكا به سازمان ملل و چيزهاي ديگر گفت مربوط به همان دوران بود اما اكنون در زمان پس از انتخابات كه او مشغول به تشكيل تيم گذار خود با حضور كارشناسان و افراد داراي دانش و بينش است، من مطمئن هستم كه امريكا همچنان به نقش رهبري خود در جهان ادامه خواهد داد. بان كي‌مون روز جمعه گفت‌وگوي تلفني با ترامپ داشته و طبق بيانيه سازمان ملل هر دوي آنها در زمينه تداوم روابط توافق داشتند. بان كي‌مون گفت: ترامپ حرف‌هاي نگران‌كننده‌اي زيادي زده اما من مطمئن هستم كه او خواهد توانست فوريت، جديت و اهميت مسائل جهاني را درك كند. ممكن است رياست‌جمهوري مهم باشد اما اين بشريت و جان كل انسان‌ها و سياره زمين است كه جزو مسائل ابدي به شمار مي‌آيد. دبيركل سازمان ملل استدلال كرد كه در امريكا و كل جهان درباره مسائل مربوط به گرماي كره زمين اتفاق نظر وجود دارد و ترامپ هم اگر توافق در اين مورد را لغو كند، به شكلي بي‌ملاحظه خود را از اين جريان كنار گذاشته است. بان كي‌مون تاكيد كرد: در حال حاضر گروه‌هاي تجاري به طور كامل با هم يك‌صدا هستند و اعضاي جامعه مدني هم كاملا وحدت نظر دارند، چطور يك نفر مي‌تواند كل اين مسير را تغيير دهد. اين يك جريان عظيم است.
  شام كاري با موضوع ترامپ| در ادامه واكنش‌هاي اروپايي‌ به مواضع دونالد ترامپ در قبال مسائلي چون برجام و بحران سوريه، حالا خبر رسيده كه وزراي خارجه اتحاديه اروپا روز يكشنبه نشستي براي بررسي مواضع سياست خارجي جانشين باراك اوباما ترتيب مي‌دهند.
 وال استريت ژورنال خبر داد: وزراي خارجه اتحاديه اروپا كه با انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور دچار نگراني شده‌اند، درنظر دارند درباره چگونگي مديريت روابط با امريكا بر سر مسائل كليدي چون روسيه و ايران، نشست شام اضطراري براي يكشنبه ترتيب دهند.
در گزارش اين رسانه امريكايي آمده است: ديپلمات‌هاي ارشد اروپايي مي‌گويند موضوع اصلي آن است كه براي نخستين بار در دهه‌هاي اخير، دولت‌هاي بزرگ اروپايي اطلاع و نظر محدود و كمي درباره اينكه سياست خارجي رييس‌جمهور بعدي امريكا چه شكلي خواهد بود، در اختيار دارند. به گفته اين رسانه، ترامپ و مشاوران ارشد سياست خارجي او، تماس‌هاي محدودي با رهبران ارشد اروپايي داشته‌اند اگرچه صدراعظم آلمان و رييس‌جمهور فرانسه پس از انتخاب ترامپ با او تماس تلفني برقرار كردند. وال استريت ژورنال گزارش داد: «در يك نشانه مبني بر جدايي (امريكا و اتحاديه اروپا)، فدريكا موگريني مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا تنها ساعاتي پس از اعلام پيروزي آقاي ترامپ، وزراي خارجه اتحاديه اروپا را به ضيافت خصوصي شام براي بحث درباره روابط اتحاديه اروپا، امريكا
در روز يكشنبه در بروكسل دعوت كرد كه اين مراسم يك روز زودتر از نشست از
پيش تعيين شده مشترك وزراي خارجي اروپا برگزار خواهد شد.»
  كمترين ميزان مشاركت| شبكه خبري سي‌ان‌ان جمعه گزارش داد، بسياري از واجدين شرايط به پاي صندوق راي نيامدند و دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري منتخب امريكا با راي اندكي بيش از يك چهارم واجدين شرايط انتخاب شد. با شمارش ۱۲۶ ميليون راي با احتساب آراي مخدوشه، مشخص شد كه حدود ۵۵ درصد از شهروندان واجد شرايط امسال راي دادند. اين مشاركت مردمي پايين‌ترين ميزان براي انتخابات رياست‌جمهوري امريكا از سال ۱۹۹۶ است؛ در آن سال ميزان مشاركت ۵/۵۳ درصد بوده است. ميزان مشاركت مردمي در انتخابات سال ۲۰۰۸ حدود ۶۴ درصد بوده است و الان براي رسيدن به آن نتيجه ۷/۱۸ ميليون راي ديگر لازم بود. با اين حال سي‌ان‌ان گزارش داد، با وجود مشاركت پايين، نتايج در ايالت‌هاي كليدي كه موجب پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات شد، نشان مي‌دهد كه راي‌دهندگان بيشتري نسبت به سال ۲۰۱۲ راي خود را به صندوق انداختند.

 

يك كشته در   اعتراضات دامنه‌دار امريكا

در سومين روز تظاهرات‌ و ناآرامي‌ها در ايالت‌هاي مختلف امريكا، آنگونه كه پليس مي‌گويد يك تظاهرات‌كننده در شهر پورتلند كشته شده و ده‌ها تن نيز در ايالت‌هاي مختلف بازداشت شده‌اند. بخش عمده تظاهرات در پرديس‌هاي دانشگاه‌ها و خيابان‌هاي مراكز شهرها پس از يكسري خرابكاري‌هاي اوليه شامل آتش افروزي و شكستن شيشه پنجره فروشگاه‌ها و خودروها به طور مسالمت‌آميز برگزار شد. راهپيمايي‌هاي جمعه شب در شهرهاي «ميامي» و «آتلانتا» باعث اخلال در ترافيك شد اما از طرفي مردم در شهرهاي پورتلند و اوريگان كه روز پنجشنبه شاهد اعتراضات خشونت آميز بود، براي برگزاري تظاهرات مسالمت‌آميز تجمع كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون