• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3675 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ آبان

ركوردزني ميليوني توليد انار

 گروه اقتصادي | انار به عنوان ميوه زمستاني از محبوبيت زيادي در بين ايرانيان برخوردار است. هم براي تهيه سس‌انار و هم رب انار در كنار آب انار و انار دانه شده در شب‌هاي طولاني زمستان اين ميوه بهشتي مورد توجه عده زيادي است. در كنار تامين نياز داخل انار ايران بازار صادراتي بسيار خوبي را نيز در اختيار دارد به همين دليل هم توليد اين ميوه ايراني بسيار مورد توجه است.
در حالي كه بسياري از باغات انار و پسته در سال‌هاي گذشته به دليل كمبود آب و سرما به روزگار سخت خشكسالي دچار شده‌اند اما وزارت جهاد كشاورزي سعي كرد تا با كمك به كشاورزان توليد اين محصول كشاورزي را افزايش دهد. حال امروز ابولقاسم حسن‌پور، مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري معاونت امور باغباني وزارت جهاد كشاورزي از توليد يك ميليون و ۱۰ هزارتن انار در كشور خبر داد و گفت: «امسال نرخ داخلي انار مناسب است و هر كيلوگرم از آن، سر باغ بين ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.
امسال توليد انار به حدود يك ميليون و ۱۰ هزار تن رسيد، در سال‌ جاري، باغداران توانستند به معناي واقعي برنامه اقتصاد مقاومتي را در كشور اجرا كنند. باغداران از برداشت و قيمت انار راضي هستند، قيمت داخلي انار مناسب است؛ به طوري كه هر كيلو انار سر باغ با قيمتي بين ۲۵۰۰ تا ۳ هزار تومان خريد و فروش مي‌شود.»
وي درباره علت رونق بازار انار، گفته است: « مردم از مزيت و خواص آنتي‌اكسيداني بي‌نظير انار كه ناشي از اختلاف زياد درجه حرارت بين شب و روز در ايران است، آگاهي پيدا كرده‌اند و همين امر موجب افزايش مصرف و بهبود بازار اين محصول شده است. امسال ميزان انار قرمز در بازار بالا رفته و ضريب رنگ‌پذيري اين محصول خوب است. »
مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه‌گرمسيري معاونت امور باغباني در بخش ديگري از سخنان خود به انار داراب نيز اشاره كرد و اظهار داشت: « انار درجه يك و دو داراب فروش رفته و نوع درجه سه اين محصول، به كارخانه‌هاي فرآوري در استان مركزي منتقل شده است. قيمت هر كيلو انار درجه سه حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان است.»
اين گزارش تصريح مي‌كند؛ با صرفه‌ترين انار دنيا در فين كاشان توليد مي‌شود. همچنان كه اگر پنج كيلو انار اين شهر را خريداري كنيد، مي‌توانيد    5/4 كيلوي آن را مصرف كنيد. چون تفاله ندارد.
انار فين امسال هنوز به بازار نيامده ولي به زودي اين انار را در بازار مشاهده خواهيم كرد. باكيفيت‌ترين انارهاي كشور نيز در شهرهاي يزد، ساوه و نيريز شيراز توليد مي‌شوند، انارهاي اين مناطق دانه مشكي و درشت هستند و همچنين گران‌ترين انار متعلق به يزد است كه در سال گذشته
75 درصد آن صادر شده و فقط 25 درصد آن با قيمت نسبتا بالا به بازار آمد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون