• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3676 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ آبان

عددنوشت

كاهش شديد آب سدها
وزارت نيرو با اشاره به كاهش ۳۶ درصدي ورودي آب به سدهاي كشور، اعلام كرد: ۵۴ درصد مخازن سدهاي آب كشور خالي مانده است. از ابتداي مهرماه سال آبي جاري تا ۱۹ آبان‌ ماه، ميزان روان‌آب‌ها و جريان‌هاي سطحي ورودي به سدهاي كشور، با ۳۶ درصد كاهش به يك ميليارد و ۹۴۰ ميليون مترمكعب رسيد. بر اين اساس حجم روان‌آب‌هاي ورودي به سدهاي كشور در مدت مشابه در پارسال حدود ۳ ميليارد و ۶۰ ميليون متر مكعب بوده است. آخرين آمار اعلام شده از سوي شركت مديريت منابع آب ايران حاكي از آن است كه ۴۶ درصد مخازن سدهاي كشور در سال جاري پر است. در شرايط فعلي ظرفيت كل مخازن سدهاي كشور در سال جاري بالغ بر ۴۹ ميلياردو ۶۰۰ ميليون متر مكعب است. حجم مخازن سدهاي كشور هم كه سال گذشته، ۱۸ ميليارد و ۷۰۰ ميليون مترمكعب بوده است، با ۲۲ درصد افزايش، در سال جاري آبي به ۲۲ ميليارد و ۷۸۰ ميليون مترمكعب رسيده است. همچنين ميزان برداشت از سدهاي كشور نيز با ۲۷ درصد افزايش نسبت به مدت مشابه پارسال، از حدود سه ميليارد و ۱۶۰ ميليون متر مكعب سال گذشته به ۳ ميليارد و ۹۹۰ميليون متر مكعب رسيد.

افزايش قيمت ماهي در بازار
رييس اتحاديه پرنده و ماهي ضمن اعلام نرخ جديد انواع ماهي در بازار گفت: قيمت ماهي‌هاي شير جنوب، سالمون نروژ و قزل‌آلا نسبت به هفته قبل مقداري افزايش داشته است. مهدي يوسف‌خاني با بيان اينكه قيمت ماهي‌هاي شير جنوب، سالمون نروژ و قزل‌آلا نسبت به هفته قبل مقداري افزايش و نرخ ماهي كپور حدود ۲ هزارتومان كاهش داشته است، اظهار داشت: در حال‌حاضر قيمت هر كيلوگرم ماهي شير جنوب ۲۳ هزارتومان، قزل‌آلا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان، سالمون نروژ ۴۰ هزار تومان و كپور ۱۰ هزار تومان است. وي قيمت هر كيلوگرم ماهي شير نيزه‌اي را ۱۴ هزارتومان، تيلاپيا ۱۹ هزارتومان، سفيد پرورشي (آمور جنوب) ۱۲ هزارتومان و آزاد دزفولي را ۸ هزارتومان اعلام كرد. رييس اتحاديه پرنده و ماهي اضافه كرد: همچنين قيمت ماهي هامور جنوب كيلويي ۱۹ هزار تومان، حلوا سياه ۲۲ هزار تومان، قزل سالمون ۱۵ هزار تومان، شوريده ۲۲ هزار تومان، راشگو جنوب ۲۲ هزار تومان، سرخو ۱۷ هزار تومان، سنگ سر طلايي ۱۷ هزار تومان، سنگ سر شهري ۱۴ هزار تومان است.

سهم ايران از گردش جهاني زعفران
رييس انجمن ژنتيك ايران با بيان اينكه 90 درصد از زعفران دنيا در ايران توليد مي‌شود، يادآور شد: اين در حالي است كه تنها 6 درصد گردش مالي حاصل از فروش زعفران نصيب ايران مي‌شود. محمود تولايي با اشاره به كاربردهاي بيوتكنولوژي، اين فناوري را يكي از مهم‌ترين فناوري‌هاي قرن بيست و يكم معرفي كرد و افزود: امروزه 5/1 برابر ظرفيت محيط زيست استفاده مي‌كنيم و اين نوع مصرف كردن به معناي از دست دادن سرمايه‌هاي اصلي كشور است و اگر نتوانيم به سرعت ظرفيت‌هاي زيست محيطي را برگردانيم، شرايط زيست بشر ناممكن خواهد بود. وي با بيان اينكه امروز بازيافت آلاينده‌ها و احياي محيط زيست و پيشگيري از تخريب‌هاي آن با استفاده از روش‌هاي بيوتكنولوژي ميسر شده است، ادامه داد: سخت‌ترين پساب‌ها مربوط به صنايع نساجي است و دانش بيوتكنولوژي قادر است علاوه بر حذف اين آلاينده‌ها، مهم‌ترين آلاينده‌هاي زيست محيطي را كه كربن‌هاي سخت هستند و با هيچ روشي نمي‌توان آنها را از بين برد، با استفاده از شيوه‌هاي بيوتكنولوژي رفع كند.

سيم‌كارت‌هاي فعال
آمارهاي رسمي گوياي آن است كه تا پايان شهريورماه سال جاري در كشور بالغ بر ۱۵۰ ميليون سيم‌كارت راه‌اندازي شده كه تاكنون از اين ميان حدود ۷۹ميليون سيم‌كارت يعني كمي بيشتر از ۵۰ درصد اين سيم‌كارت‌ها فعال هستند. بدين‌ترتيب ضريب نفوذ موبايل در كشور به 9/98 درصد رسيده است. آمارها گوياي آن است كه همواره حدود نيمي از سيم‌كارت‌هاي راه‌اندازي شده در كشور حالت غيرفعال و بلا استفاده دارند. بر اساس جديدترين گزارشات رسمي تا پايان شهريورماه سال جاري همراه اول در بخش سيم‌كارت‌هاي دايمي بالغ بر ۱۸ ميليون و ۴۲۲ هزار خط راه‌اندازي كرده كه از اين ميان ۱۴ ميليون و ۷۸۰هزار سيم‌كارت در حالت فعال دارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون