• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3676 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ آبان

خبر كوتاه

دفاع معاون فرهنگي قوه‌قضاييه از اعدام قاچاقچيان مواد مخدر

تسنيم| هادي صادقي، معاون فرهنگي قوه‌قضاييه گفت: «اگر مجازات اعدام نبود، معلوم نبود چه بلايي سر كشورمان بيايد در همجواري با كشوري كه بيش از ۹۰ درصد مواد‌مخدر جهان را توليد مي‌كند و سرمايه‌هاي كلان مافيايي و زيادي در اين مسير صرف مي‌شود. البته اعدام، مطلوب هيچ نظام، دستگاه قضايي و قانونگذاري نيست اما عمده اعدام‌هايي كه حكم آنها صادر مي‌شود، مربوط به موادمخدر هستند، آن هم نه موادمخدر جزو بلكه مربوط به مواد مخدرهايي كه در حجم وسيع اقدام مي‌كنند و البته قانون ما در اين عرصه قدري سختگيرانه است، مقادير كم را به قاضي الزام كرده كه حكم اعدام دهد اما تخفيفات زيادي قايل مي‌شوند و درباره مقادير كم مواد‌مخدر يا فريب‌خوردگان مراعات مي‌كنند اما به هر حال نتيجه اين مي‌شود كه در حال حاضر با حجم زيادي از قاچاقچيان موادمخدر مواجه هستيم كه ناچاريم حكم اعدام براي آنها صادر كنيم.
اين اعدام‌ها البته تا حدودي بازدارندگي دارند چون مجازات سنگيني است و با اين وضعيت تا حدودي توانسته‌ايم توزيع موادمخدر در كشور را كنترل كنيم اگرچه بايد اقدامات ديگري نيز انجام شود و صرف اعدام كافي نيست. اما جا دارد در برخي از مصاديق [محكوميت‌هاي مواد مخدر] بازنگري‌هايي صورت گيرد و اين بازنگري‌ها بايد به نحوي باشد كه مجازات اصلي به دوش آنهايي كه فريب‌خورده هستند، نباشد و مجازات اصلي به سمت دارندگان اصلي مواد‌مخدر متوجه شود. زندان همان‌طور كه نظر رهبر معظم انقلاب نيز است، مجازات اصلي در اسلام نيست و بايد تلاش كرد تا مي‌توانيم اين تعداد زياد مجازات زندان كه در قوانين ما وجود دارد در بازنگري‌هاي قوانين كاهش پيدا كند. البته نمي‌توان به‌طور كلي آن را انكار كرد چون در برخي موارد لازم است اما بايد به جاي حبس مجازات‌هاي ديگري را پيش‌بيني كرد.»


كاهش مدت زمان كارتن‌خواب شدن معتادان از 20 به 10 سال

ايسنا| سعيد صفاتيان، رييس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: «متاسفانه مدت زمان 20 ساله‌اي كه معتاد از اعتياد به كارتن‌خوابي روي مي‌آورد به‌شدت كاهش يافته و به زماني 10 يا هشت ساله رسيده كه براي جلوگيري از اين مهم بايد شرايط اقتصادي و اجتماعي جامعه را به‌طور دقيق‌تري مورد بررسي قرار دهيم. براي ساماندهي معتادان نخستين نكته بحث اسكان آنهاست و اينكه آيا خانواده‌اي دارند يا خير؟كه اگر داشته باشند طبق طرح در درمان آزمايشي دادگاه درمان، مدار قرار خواهند گرفت. وزارت رفاه طبق تعهدهايي كه داشته موظف به ارايه خدمات به معتادان نيازمند و خود معرف بود كه به دليل كمبود بودجه اين امر ميسر نشد و آسيب‌هايي داشت كه هزينه‌هاي بيشتري را به دولت تحميل كرد.»


رييس «ايكروم» در تدارك سفر به تهران
ايسنا | به دنبال پيشنهاد معاون ميراث فرهنگي ايران، رييس ايكروم (مركز بين‌المللي مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاريخي فرهنگي) در آينده‌اي نزديك به ايران سفر مي‌كند. در هشتاد و هفتمين نشست شوراي اجرايي «ايكروم» كه از 18 تا 20 آبان ماه (8 تا 10 نوامبر) در ايتاليا برگزار شد، محمد حسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نيز به عنوان نماينده ايران در اين نشست حضور داشت، او كه پيشنهادي را نيز از سوي ايران در اين نشست مطرح كرده بود به بيان موارد ارايه شده در اين نشست سالانه و بين‌المللي پرداخت.  طالبيان گفت: نماينده ايران در اين نشست سالانه با توجه به ظرفيت‌هاي كشور براي همكاري‌هاي منطقه‌اي پيشنهاد انجام «آموزش منطقه‌اي» را به ايكروم داد كه بر اين اساس قرار شد تا رييس ايكروم در آينده‌اي نزديك با همكاري دفتر منطقه‌اي يونسكو به ايران سفر كند و در زمينه همكاري‌هاي منطقه‌اي به مركزيت ايران، نشست‌هايي برگزار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون