• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3677 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱ آذر

ايران ميزبان آثار مدرن ايراني و عرب شد

نمايشگاه گنجينه موزه همچنان در انتظار تصميم وزير

علي مطلب‌زاده

 

موزه هنرهاي معاصر تهران اين روزها ميزبان نمايشگاهي از آثار هنرمندان ايراني و عرب است. نمايشگاهي با عنوان «درياي آونگان» كه در آن 40اثر از آثار هنر مدرن عرب در كنار 40 اثر از آثار مدرن هنرمندان ايراني از گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران به نمايش در آمده است. آثار به نمايش
 در آمده از هنرمندان ايراني در اين نمايشگاه در فاصله سال‌هاي 1940 تا 1990 خلق شده‌اند و با اين حساب نام‌هاي زيادي از سهراب سپهري، فرامرز پيلارام، جليل ضياپور، حسين كاظمي، مارگو گريگوريان، بهمن محصص، رضا مافي، مرتضي مميز، محمود جوادي‌پور، احمد اسفندياري، هانيبال الخاص، فريده لاشايي، منصوره حسيني، بهجت صدر و پرويز كلانتري گرفته تا منوچهر يكتايي، غلامحسين نامي، محسن وزيري‌مقدم، آيدين آغداشلو، پرويز تناولي، مهدي حسيني، محمدابراهيم جعفري، منير فرمانفرماييان، نصرالله افجه‌اي، سيدمحمد احصايي، حسين زنده‌رودي، ايران درودي، پروانه اعتمادي، مسعود عربشاهي و كوروش شيشه‌گران در اين نمايشگاه حاضرند. اما آنچه باعث تفاوت اين نمايشگاه با ديگر نمايشگاه‌هايي مي‌شود كه در طول يكي، دو سال گذشته بخشي از آثار گنجينه ايراني و خارجي موزه در آن به نمايش درآمده در بخش عربي آن است.
اين نخستين‌بار است كه آثاري از هنرمندان مدرن عرب در ايران به نمايش در مي‌آيد. آثاري از هنرمنداني همچون ازيكيل باروخ، سمير رافع، سيف وانلي، عفت نقي، حامد اويس، انجي افلاطون و مارگارت نخله از مصر، حسن شريف، عبدالقادرالريس و نجات مكي از امارات متحده عربي، مروان قصاب‌باشي از سوريه، كاظم حيدر، سعدي الكعبي، زيد صالح، ضيا عزاوي، رافت نصيري و شاكر حسن آل‌سعيد از عراق، عبدالله محرقي از بحرين، تحيت حليم (هنرمند سوداني، انگليسي، مصري)، شفيق عبود، صليبا دويهي و اوگت كلانه از لبنان، حاتم المكي (هنرمند تونسي، اندونزيايي)، منيره موصلي و عبدالحليم رضوي از عربستان سعودي، پل گيراگوسيان و عاصف ابوشقرا از فلسطين، عبدالله بن‌عنتر، عبدالقادر گورماز، محمد خدا و رشيد قريشي از الجزاير،
فريد بلكاهيه، احمد شرقاوي، محمد مليحه و احمد بن‌ ادريس يعقوبي از مراكش هم در بخش هنر مدرن عرب اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده است.
و اما روزنامه گاردين به بهانه اين نمايشگاه در موزه هنرهاي معاصر تهران گزارشي را منتشر كرده است، گزارشي كه در بخشي از آن به گنجينه موزه هنرهاي معاصر تهران و همچنين نمايش اين آثار در موزه‌هاي برلين و رم هم اشاره شده است. گاردين در اين گزارش بدون هيچ توضيحي به نگراني‌هايي اشاره مي‌كند كه در ايران به خاطر برگزاري چنين نمايشگاهي از آثار گنجينه موزه در خارج از كشور وجود دارد. بخشي از اين نگراني‌ها مربوط به سرنوشت آثار و همچنين عدم معرفي آثاري است كه قرار است در اين نمايشگاه حاضر باشند. همين موضوع باعث شد تا برگزاري چنين نمايشگاهي در طول يكي، دو ماه گذشته با واكنش‌هاي زيادي در بين جامعه تجسمي روبه‌رو شود. علي مرادخاني، معاون هنري ارشاد و دبير اين نمايشگاه در آخرين صحبت‌هايش اعلام كرده بود كه سيدرضا صالحي اميري، وزير ارشاد در مورد برگزاري اين نمايشگاه تصميم نهايي را خواهد گرفت. او گفته بود كه در زمان وزارت علي جنتي همه موافقت‌ها براي ارسال اين آثار در سطح وزارتخانه گرفته شده و گزارش آن به دولت ارايه شده بود. مرادخاني با اشاره به اينكه اگر قرار باشد اين نمايشگاه برگزار شود با نظر موافق وزارتخانه، دولت و هر ارگان ديگري از جمله ديوان محاسبات و سازمان بازرسي كل كشور خواهد بود، از موافقت اعضاي كميسيون فرهنگي مجلس با برگزاري اين نمايشگاه هم صحبت كرده بود. همين صحبت‌ها باعث شد تا حجت‌الاسلام احمد مازني، رييس كميته فرهنگ، هنر و رسانه كميسيون فرهنگي مجلس اعلام كند كه برگزاري اين نمايشگاه علاوه بر تضمين سلامت آثار در رفت و برگشت به مصوبه هيات وزيران هم احتياج دارد.
اما در تازه‌ترين اظهارنظرها نسبت به برگزاري اين نمايشگاه نوبت به مجيد ملانوروزي، مدير دفتر هنرهاي تجسمي و دبير سابق نمايشگاه گنجينه رسيد تا درباره آن صحبت كند. او در گفت‌وگويي با فارس اعلام كرده كه نامه اين نمايشگاه به وزارت ارشاد فرستاده شده و شرايط برگزاري آن به وزير ارشاد اعلام شده تا در مورد آن تصميم‌گيري كند. ملانوروزي در گفت‌وگويي با فارس در مورد سرنوشت ارسال اين آثار هم گفته است؛ «قرار بود اين آثار اوايل آذر ماه به برلين منتقل شود اما به دليل سر و صداها و تغيير وزير اين كار با تاخير انجام مي‌شود و ممكن است از بالا دستور بدهند و كلا اين اتفاق نيفتد. »

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون