• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3678 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲ آذر

خبر

كارتن‌خواب‌هاي شهرمان را در اين هواي سرد تنها نگذاريم

اعتماد| به دنبال كاهش شديد دماي هوا در تهران و هشدار سازمان هواشناسي نسبت به افت دما تا 5 درجه زير صفر طي روزهاي آتي، تعداد مراجعات افراد بي‌خانمان به مددسراهاي شهرداري هم افزايش يافت. سازمان خدمات اجتماعي شهرداري تهران گزارش داده كه در پي افت دما از شبانه‌روز گذشته، تعداد مراجعات به مددسراها افزايش 20درصدي و حتي بيش از ظرفيت مراكز داشته كه تمام مراجعان هم به دليل برودت هوا پذيرش شده‌اند تا شب را زير سقفي گرم به صبح برسانند. انجمن‌هاي غيردولتي فعال در كمك‌رساني به كارتن‌خواب‌ها هم در اين تغيير درجه دما فعاليت‌هاي خود را افزايش داده و امدادرساني متفاوتي در پيش گرفته‌اند. مسوولان «طلوع بي‌نشان‌ها» به «اعتماد» گفتند كه همزمان با سرد شدن هوا، پتو، لباس گرم و الوار هم به وعده غذاي گرمي كه به دست كارتن‌خواب‌ها مي‌رسانند اضافه خواهد شد تا از يخ زدگي كارتن‌خواب‌ها جلوگيري كنند. مسوولان موسسه «سيماي سبز رهايي» هم به «اعتماد» گفتند كه در اين ايام سرد، بيشترين و حياتي‌ترين نياز كارتن‌خواب‌هاي تهران، ورق‌هاي مشمايي است تا به عنوان زيرانداز و روانداز و مانعي در مقابل نفوذ سرما به بدن‌شان استفاده كنند. مسوولان اين انجمن غير دولتي در اين ايام براي كارتن‌خواب‌ها غذاي گرم مي‌برند ضمن آنكه نسبت به افزايش مرگ كارتن‌خواب‌ها بر اثر مصرف بيشتر مواد براي دريافت گرماي كاذب در اين سرما هشدار دادند. شهروندان تهراني و تمام علاقه‌مندان به كمك به اين شهروندان بي‌پناه و محروم، براي اهداي اقلام كمكي خود مي‌توانند با اين انجمن‌ها تماس گرفته و ضمن اطلاع از جزييات نيازهاي اين ايام، اقلام اهدايي خود را هرچه سريع‌تر به دست اين انجمن‌ها برسانند.

 

نتيجه مديريت افراد غيرمتخصص بر يك سازمان تخصصي
هزار ساعت صداي اقوام ايراني مفقود شده است

«حدود هزار ساعت اشعار، صداها و آواهاي قديمي سراسر كشور كه در ۵۰ تا ۶۰ نوار در استوديو ضبط شده بود، در طرح انتقال معاونت ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي به‌طور كل مفقود شدند، اما بايد در مراكز اسناد دنبال پيگيري اين اسناد قديمي و مهم باشيم.» اين خبر روز گذشته تبديل به يكي از اخبار ناراحت‌كننده‌اي شد كه در حوزه ميراث فرهنگي منتشر شده است. خبري كه مويد اين موضوع است كه چنانچه در راس يك سازمان تخصصي يك فرد متخصص قرار نگيرد و به حساسيت و اهميت حوزه مديريتي خود اشراف نداشته باشد، با يك تصميم نادرست مي‌تواند آسيبي جبران‌ناپذير و گسترده به حوزه مديريتي‌اش وارد كند. انتقال معاونت‌هاي سازمان ميراث فرهنگي در دولت قبل به اصفهان و شيراز لطمات جبران‌ناپذيري به تاريخچه و اسناد موجود در سازمان ميراث فرهنگي وارد كرده است كه حسن‌زاده روز گذشته به يكي از اين موارد اشاره كرده است. شايد گذر زمان پرده از فجايعي كه در نتيجه يك تصميم نادرست و غيركارشناسي به تاريخ اين سرزمين وارد شده است، بردارد. عليرضا حسن‌زاده، مدير پژوهشكده مردم‌شناسي روز گذشته در نشستي كه به بهانه برگزاري همايش و نمايشگاه ملي هشتادمين سال تاسيس نهاد مردم‌شناسي در ايران، با رسانه‌ها داشت با اعلام اين خبر گفت: «در سال ۸۴ و ۸۵ بيش از هزار ساعت زمان براي ضبط صداي شاعران و شعرهاي سه زبانه در استوديو وقت گذاشته شد. اما اكنون اين صداها ديگر وجود ندارد. در انتقال پژوهشگاه ميراث فرهنگي به شيراز از اين دست اتفاقات بسيار افتاد. مركز ديداري و شنيداري اسناد را با اين هدف ايجاد خواهيم كرد كه بخشي از اين آسيب‌ها ديگر اتفاق نيفتد. در مراكز اسناد مختلف پيگيري‌هاي گسترده‌اي داريم تا آن چه پيش از مفقود شدن به صورت رسمي ثبت شده بودند بار ديگر جمع‌آوري شوند. در حال حاضر فايل پي‌دي‌اف برخي از اسناد مكتوب در دسترس است.»
به گفته مدير پژوهشكده مردم‌شناسي، «نمايشگاه و همايش «هشتادمين سال تاسيس نهاد مردم‌شناسي در ايران» در روزهاي بيست و دوم و بيست و سوم آذر ماه امسال همزمان با آغاز هفته پژوهش توسط پژوهشكده مردم‌شناسي و همكاري 25موسسه همچون موزه ملي، دانشگاه آزاد اسلامي، انجمن انسان‌شناسي، مركز اسناد فرهنگي آسيا و... در موزه ملي ايران برگزار مي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون