• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

وزير خارجه در مترو به خبرنگاران خبر داد

امكان توافق‌هسته‌اي در بهمن‌ماه

گروه ديپلماسي| ديروز آقاي وزير به خبرنگاران خبرهايي تازه داد، البته نه در كنفرانس خبري و در مصاحبه بلكه در مترو. محمدجواد ظريف ديروز در روز هواي پاك براي رفتن به محل كار خود سوار مترو شد و در اين سفر كوتاه، خبرهاي تازه‌يي داشت، خبرهايي را رد كرد، انتقاداتي را هم پاسخ داد و توضيحاتي جديد در رابطه با مذاكرات هسته‌يي ارايه كرد. آقاي وزير از سفرش در روزهاي آتي در اجلاس داووس خبر داد و گفت: اواخر هفته جاري به همراه كري و تعداد ديگري از وزيران خارجه‌ 1+5 در داووس خواهيم بود و اين فرصتي است كه در زمان حضور ما در داووس بتوانيم نه مذاكرات طولاني بلكه مذاكرات كوتاهي با يكديگر داشته باشيم. بعد از اجلاس داووس همچنين كنفرانس امنيتي مونيخ است كه بر اساس آنچه شنيدم اكثر قريب به اتفاق وزراي خارجه 1+5 در مونيخ هستند و احتمال برگزاري يك دور مذاكرات هسته‌يي ميان ايران و 1+5 در مونيخ نيز وجود دارد. ظريف مي‌گويد كه در داووس هم با موگريني ديدار مي‌كند و البته اين را نيز تاكيد دارد كه محور تمام گفت‌وگو‌ها و مذاكراتش لزوما هسته‌يي نيست. ظريف در اين متروسواري از سوالات پي‌درپي خبرنگاران در امان نيست و در مواجهه با تعداد زياد سوالات خبرنگاران مي‌گويد: «اينجا در مترو طوري گرفتار شدم كه نمي‌توانم از دست‌تان فرار كنم. » سوالات خبرنگاران نيز اكثرا در خصوص هسته‌يي است و البته حاشيه‌هاي سفرش به ژنو و پاريس و پياده‌روي با جان كري. وزير امور خارجه كشورمان با بيان اينكه خطوط قرمز را كاملا رعايت مي‌كنيم و همزمان در عرصه‌ سياست خارجي حضور فعال داريم، يادآور مي‌شود كه پياده‌روي با كري صرفا به خاطر جلسه‌يي بسيار طولاني با بحث‌هاي صريح و جدي بوده است و ...

تاكيد دارد كه «فكر مي‌كنم بيش از اندازه به مسائل حاشيه‌يي پرداختن كمكي به بحث نمي‌كند و حركتي كه در ژنو صورت گرفت صرفا براي اين بود كه مذاكرات از حالت نسبتا تنش‌آلودي كه پيدا كرده بود خارج شود و البته با استفاده از هواي پاك فضاي مذاكرات تا حدودي تغيير كند. » خبرنگاري هم گفت اگر هواي آزاد كمك مي‌كند تا شما در مذاكرات پيشرفت كنيد، بهتر نيست تمامي مذاكرات را در هواي آزاد برگزار كنيد كه ظريف پاسخ داد: «اين هم راهي است فقط هوا سرد است و ممكن است مشكلات ديگري پيدا شود. » اما ظريف از انتظارات و توقعاتش نيز سخن مي‌گويد. مي‌گويد كه «توقع دارم منافع ملي فداي ملاحظات جناحي نشود». مي‌گويد كه «من هميشه گفتم مذاكرات ما يك حركت ملي است و جناحي نيست و من هم هيچ‌وقت متعلق به جناح خاصي نبودم و هيچ‌وقت هم نخواهم شد. بنابراين دوستان مطمئن باشند من هيچ‌وقت برخورد جناحي نخواهم داشت. چون جناحي ندارم كه براي اهداف آن بخواهم كاري انجام دهم. » البته ظريف فقط از انتظاراتش سخن نمي‌گويد. اميدهايي نيز دارد و آن اميد، اميد توافق است. «يك هفته هم براي رسيدن به توافق كافي است. همه به اين واقعيت رسيده‌اند كه برنامه هسته‌يي ايران ادامه خواهد داشت و تحريم‌ها بايد برداشته شود. از نظر من چهار ماه زمان كافي براي رسيدن به توافق كلي است اما چنانچه اراده نباشد چهار سال هم مي‌تواند كافي نباشد. كما اينكه با نگاه غلط امريكايي‌ها 10 سال هم مي‌تواند به طول انجامد.» اين را ظريف مي‌گويد و بيان مي‌كند كه كاملا آماده‌ايم تا در بهمن ماه و در سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي با 1+5 به نتيجه برسيم. مهم‌ترين محور صحبت‌هاي روز گذشته محمدجواد ظريف در پي مي‌آيد:
- رژيم صهيونيستي حياتش در ايجاد بحران و التهاب بوده و همواره بر اين اساس عمل كرده است و همواره از هر چه منطقه را به سمت آرامش ببرد نگران مي‌شود. كمااينكه مذاكرات هسته‌يي ايران بيشترين عامل نگراني اين رژيم بوده است و نتانياهو مدت‌هاست كه به در و ديوار مي‌كوبد تا مانع موفقيت مذاكرات شود.
- رييس‌جمهور امسال در اجلاس داووس شركت نمي‌كند. البته تا جايي كه مي‌دانم آقاي نهاونديان، رييس دفتر رييس‌جمهور قرار است در اجلاس داووس شركت كند.
- علت اينكه به نظر مي‌رسد ما با امريكايي‌ها بيشتر مذاكره مي‌كنيم اول اين است كه تنها جايي كه مي‌توانيم با امريكايي‌ها گفت‌وگو كنيم در چارچوب 1+5 است در صورتي كه من وزيران خارجه و مقامات انگليسي (كاردار ترددي)، آلمان و فرانسه و چين و روسيه را به دفعات ملاقات مي‌كنم. بنابراين بايد بگويم زماني كه ما براي گفت‌وگو با امريكايي‌ها صرف مي‌كنيم بسيار كمتر از زماني است كه با روس‌ها و چيني‌ها گفت‌وگو مي‌كنيم. دوم اينكه بيشترين ميزان تحريم‌هاي ظالمانه عليه مردم ايران از سوي امريكا و كنگره اين كشور تصويب شده است و ضروري است با آنها درباره اينكه چگونه مي‌توان اين تحريم‌ها را پايان داد، گفت‌وگو كنيم.
- زماني گفته مي‌شد امريكايي‌ها خود را در يك تار عنكوبتي از تحريم‌ها گرفتار كردند كه دست و پاي خود را بسته‌اند. امروز به خوبي مي‌بينيم كه موضوع تحريم نه تنها ابزاري براي فشار به ايران شده است بلكه ابزار و وسيله‌يي براي دعواي سياسي در داخل امريكا شده است و اين نشان‌دهنده‌ اشتباه محاسبه‌يي است كه دولت امريكا داشته است و ما تاكيد مي‌كنيم كه اگر مي‌خواهند اين مساله به نتيجه برسد و سابقه‌ مثبتي در اين زمينه ايجاد شود بايد فشار عليه ايران را خاتمه دهند چرا كه هيچ‌وقت اين روش پاسخ نداده است.
- معتقدم سياست خارجي بايد فعال باشد و با قهر كردن نمي‌توانيم سياست‌هايمان را دنبال كنيم بايد در همه صحنه‌ها حضور داشته باشيم و ديدگاه‌هايمان را به طور شفاف و منطقي و جدي بيان كنيم.
- افراط به معني اقدامات خشونت‌آميزي كه در منطقه ما صورت مي‌گيرد و هم توهين به مقدسات كه يكي از مظاهر افراط است از نظر ما محكوم است.
- در ديدار با وزير خارجه فرانسه بدون هيچ رودربايستي موضع و ديدگاه ايران و تحليل‌مان در اين زمينه كه اگر به ارزش‌ها و مقدسات ديگران توهين شود، بذر تنفر و افراط پاشيده مي‌شود، بيان شد.
- پيشنهادي از طرف هيچ يك از دو طرف براي پياده‌روي وجود نداشت و صرفا به اين خاطر كه ما جلسه‌يي بسيار طولاني با بحث‌هاي صريح و جدي داشتيم نياز بود تا اين بحث‌ها متوقف شود و به شكل ديگري ادامه پيدا كند؛ اين اقدامات در ديپلماسي امري كاملا طبيعي است.
- ما تمامي حركت‌هاي تروريستي و تروريسم دولتي توسط رژيم صهيونيستي را محكوم مي‌كنيم. اين رژيم با برنامه‌ از پيش اعلام شده يك محله را براي پاسخ به برخي اقدامات گروه‌هاي مقاومت نابود مي‌كند كه نشان‌دهنده‌ تروريسم دولتي است. از ديد ما اين حركت‌ها محكوم است و جامعه جهاني هم نگاهي جزيي به تحركات رژيم صهيونيستي ندارد.
- بودن يا نبودن اشتون و موگريني در مذاكرات موضوع مهمي نيست.
- من براي وزيران خارجه 1+5 يادآوري كردم كه پنج عضو دايم شوراي امنيت يك بار عليه ايران و در حمايت صدام و در مذاكرات 598 و اقدامات بعد از آن متحد شدند و بدون دليل عليه منافع مردم ايران اقدام كردند. اميدوارم با مذاكرات هسته‌يي نيز بار ديگر به اين اشتباه خود پي ببرند.
- همان طور كه بارها گفته‌ام اصل غني‌سازي و اصل ضرورت برداشتن تحريم‌ها و حفظ برنامه هسته‌يي ايران مورد قبول همه است و چند ماهي كه مذاكره مي‌كنيم درباره جزييات است. در مذاكرات بين‌المللي و هر مذاكره‌يي گرفتاري هميشه در جزييات است، به همين دليل دوستان ما هر دفعه شايد ده‌ها ساعت مذاكره مي‌كنند.
- بارها تاكيد كرده‌ايم كه طرف مقابل بايد بپذيرد كه اگر بخواهد با ايران به يك راه‌حل مذاكراتي برسد، بايد از سياست فشار دست بردارد. نمي‌تواند هم با ايران مذاكره كند و هم به ايران فشار وارد كند.
- سه‌شنبه به افغانستان مي‌روم. خيلي خوشحاليم كه امروز يك دولت وحدت ملي در افغانستان تشكيل شده و علاوه بر آن دو دوست نزديك جمهوري اسلامي ايران، دكتر اشرف غني و همچنين دكتر عبدالله عبدالله مسوولان اين دولت هستند و تمام طيف‌هاي مختلف مردم افغانستان در اين دولت نمايندگي مي‌شوند.
- شايد آقاي كريمي قدوسي قانع نشد اما مجلس قانع شد. البته شنيدم ديشب (يكشنبه‌شب) دوباره ايشان ما را خوب نواخته است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون