• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3680 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ آذر

پیام تسلیت رهبر انقلاب:

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی از خدمتگزاران برجسته کشور بود

پيكر آيت‌الله موسوي ‌اردبيلي از مراجع تقليد شيعه كه ظهر ديروز چهارشنبه‌دار فاني را وداع گفت، جمعه در شهر قم تشييع و به خاك سپرده خواهد شد. به گزارش خبرگزاري حوزه، پارسا، رييس دفتر حضرت آيت‌الله موسوي اردبيلي اعلام كرد، پيكر اين مرجع تقليد عصر دیروز (چهارشنبه) به شهر قم منتقل خواهد شد. وي افزود: به احتمال فراوان، ‌فردا صبح (جمعه ۵ آذر) مراسم تشييع پيكر مرحوم آيت‌الله موسوي اردبيلي برگزار تا در نهايت در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاك سپرده شود.
رهبر انقلاب، رحلت آيت‌الله موسوي‌اردبيلي را تسليت گفتند
رهبر معظم انقلاب اسلامي با صدور پيامي رحلت فقيه و عالم بزرگوار آيت‌الله آقاي حاج سيدعبدالكريم موسوي‌اردبيلي را تسليت گفتند. متن پيام تسليت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي به شرح زير است:
بسمه تعالي
فقيه و عالم بزرگوار مرحوم مغفور آيت‌الله آقاي حاج سيدعبدالكريم موسوي‌اردبيلي رحمت‌الله عليه دارفاني را وداع گفته و به لقاء‌الله پيوستند. اين ضايعه را به خاندان گرامي و فرزندان محترم و همه شاگردان و ارادتمندان و مقلدان ايشان تسليت عرض مي‌كنم. ايشان علاوه بر تلاش‌هاي علمي و فقهي، در دوره‌اي دشوار مسووليت سنگين رياست قوه قضاييه جمهوري اسلامي را بر دوش داشتند و در همه حوادث و قضاياي مهم دوران حيات مبارك امام راحل در شمار فعالان و خدمتگزاران برجسته كشور به شمار مي‌رفتند. فعاليت‌هاي فرهنگي و تاسيس دبيرستان و دانشگاه نيز صفحات مهمي از زندگي پربار اين عالم بزرگوار را تشكيل مي‌دهد. متضرعانه از خداوند متعال مسألت مي‌كنم كه روح ايشان را مشمول رحمت و فضل خود قرار دهد و عمل صالح ايشان را مقرون اجر جزيل سازد و با اجداد طاهرينش محشور فرمايد.
سيد علي خامنه‌اي
رييس‌جمهور: پنجشنبه و جمعه را عزاي عمومي در كشور اعلام مي‌كنم
رييس‌جمهوري در پيامي ارتحال مرجع گرانقدر عالم تشيع، عابد مجاهد و فقيه فرزانه، عالم عامل و معلم پرنفوذ نسل‌هاي حوزه و دانشگاه، حضرت آيت‌الله حاج سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي را فقداني بزرگ براي همه پويندگان راه علم و عمل و فقاهت و ولايت دانست و از درگاه خداوند متعال براي ايشان، علوّ درجات و تنعّم در جوار ائمه معصومين عليهم السلام و براي عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت كرد. در متن پيام حسن روحاني آمده است: «ارتحال مرجع گرانقدر عالم تشيع، عابد مجاهد و فقيه فرزانه، عالم عامل و معلّم پرنفوذ نسل‌هاي حوزه و دانشگاه، حضرت آيت‌الله حاج سيد عبدالكريم موسوي اردبيلي، فقداني بزرگ براي همه پويندگان راه علم و عمل و فقاهت و ولايت است. آن يار ثابت قدم نهضت اسلامي و همراه صادق حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري، از مراجع زمان آگاه و اركان علمي عرصه فقاهت و سياست بود كه عمر پربركت خود را با قبول مسووليت‌هاي خطير سياسي، اجتماعي و قضايي در قبل و پس از پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي، در مسير ترويج آموزه‌هاي ناب دين مبين اسلام و استحكام نظام اسلامي گذراند و با مشي اعتدالي خود، ‌دل‌هاي بسياري از جوانان و حق‌جويان جامعه را به بينش و منش اسلامي جذب كرد؛ و ضمن تاليف آثار ارزشمند، شاگردان فراواني را نيز در مسير تحكيم مباني ديني و رشد علمي و تربيتي پرورش داد. اينجانب اين ضايعه بزرگ را به محضر حضرت ولي عصر(عج)، رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام و علماي اعلام، حوزه‌هاي علميه، شاگردان ايشان در حوزه و دانشگاه، مردم قدرشناس ايران اسلامي به ويژه به مردم غيور استان اردبيل و بيت مكرم آن فقيد سعيد به خصوص فرزندان فاضل و خدوم ايشان تسليت مي‌گويم و به مناسبت فقدان اين سرمايه بزرگ علمي و معنوي، پنجشنبه و جمعه را عزاي عمومي در كشور اعلام مي‌كنم؛ و از درگاه خداوند متعال براي ايشان، علوّ درجات و تنعّم در جوار ائمه معصومين عليهم السلام و براي عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت دارم.» همچنين ساير مقامات و شخصيت‌ها نيز از جمله اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور، ساير سران قوا و وزرا نيز در پيام‌هاي جداگانه‌اي درگذشت آيت‌الله موسوي اردبيلي را تسليت گفتند.
پيام تسليت يادگار امام  
در پي رحلت حضرت آيت‌الله موسوي‌اردبيلي، يادگار گرامي امام پيام تسليتي صادر كرد. به گزارش جماران، متن پيام سيد حسن خميني بدين شرح است: با كمال تاسف باخبر شديم كه استاد معظم، مرجع عظيم‌الشأن حضرت آيت‌الله العظمي موسوي‌اردبيلي (طاب ثراه)، دعوت حق را لبيك گفته و به جوار رحمت حق شتافتند. بي‌شك درگذشت اين فقيه والامقام ضايعه‌اي اسف‌انگيز و ثلمه‌اي جبران‌ناپدير بر حوزه‌هاي علميه و نظام اسلامي است. مرحوم آيت‌الله العظمي اردبيلي از آغازين روزهاي انقلاب به حركت امام خميني(س) پيوست و تا پايان عمر شريف امام در مناصب حساس به ايفاي مسووليت پرداخت. مسووليت‌هايي كه نشان از اعتماد امام به ايشان داشت و دلالت بر همراهي و همدلي ايشان با نهضت اسلامي مي‌نمود.  پس از رحلت امام، حضور پر قدرت ايشان در قم و در كسوت مرجعيت شيعيان، همواره مايه آرامش براي دوستان امام و ارادتمندان ايشان بود. نگاه بلند آن مرحوم به نيازهاي جامعه و همت والاي‌شان در اقدام به آنها و دلسوزي ايشان نسبت به امروز و فرداي جامعه اسلامي براي هر كسي كه با ايشان آشنايي داشت، مشهود بود. اينجانب ضمن عرض تسليت درگذشت اين فقيه مجاهد به جنابعالي كه بحمدالله خلف شايسته‌اي براي ايشان هستيد و خود از دانشمندان و عالمان امروز حوزه هستيد و به برادران بزرگوارتان و همه خانواده آن عزيز سفر كرده، از خداوند متعال علو درجات ايشان را مسالت کرده و بر ايشان حشر با اوليا
و انبيا را آرزومندم.
پيام تسليت هاشمي‌رفسنجاني
در پي درگذشت آيت‌الله سيدعبدالكريم موسوي‌اردبيلي، آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني پيام تسليتي صادر كرد. متن پيام بدين شرح است: رحلت همسنگر سال‌هاي مبارزه و همكار در مسووليت‌هاي خطير پس از پيروزي انقلاب، شادروان حضرت آيت‌الله سيدعبدالكريم موسوي‌اردبيلي، باعث تاسف و تالم شديد خاطر گرديد. وي با پيروزي انقلاب، با همه علاقه و توانايي‌هايي كه براي تدريس و آفرينش آثار فقهي و ديني داشت، به خاطر نياز انقلاب و مردم، مشتاقانه در سنگرهاي حساس و مهم سياسي و قضايي و تقنيني گوناگون خدمت كرد كه اوج حضور موثرشان، بعد از شهادت آيت‌الله دكتر بهشتي، در قوه‌قضاييه بود كه تا سال‌ها از جايگاه اين قوه دفاع مي‌كرد و به آن اعتبار مي‌بخشيد. پس از رحلت امام(ره)، وقتي تصميم به مراجعت به حوزه علميه قم گرفت، به تربيت شاگردان، مخصوصا در سطوح عالي حوزه و تربيت دانشجويان در دانشگاه مفيد همت گماشت و همزمان به خلق آثار ارزنده‌اي پرداخت كه يكي از سرمايه‌هاي ارزشمند فقه شيعه خواهند بود.  دلسوزي ايشان نسبت به انقلاب و دفاع و حمايت‌شان از مردم، به گونه‌اي بود كه در تمام سال‌هاي پس از رحلت امام، به عنوان ناظري امين، از هيچ راهنمايي و هدايتي دريغ نمي‌كرد و هميشه تفكرات و گفتار و رفتارشان، چراغ راه مسوولان در سطوح مختلف بود. اينجانب با تسليت اين مصيبت به مردم ايران، مردم خطه آذربايجان، مردم استان اردبيل، رهبر معظم انقلاب، علما، مراجع، فضلا، طلبه‌هاي حوزه‌هاي علميه و دانشجويان دانشگاه مفيد، به ويژه خانواده و خاندان محترم، با فرزندان مكرم ايشان ابراز همدردي كرده و علو درجات آن سيد بزرگوار و همسنگر و مبارز قديمي را از درگاه احديت مسألت مي‌نمايم.
پيام تسليت الياس حضرتى به مناسبت رحلت آيت‌الله موسوى‌اردبيلى
انا لله و انا اليه راجعون
خبر درگذشت حضرت آيت‌الله موسوي‌اردبيلي، مرجع بزرگ شيعه، داغ بزرگي بر پيكر جامعه مسلمان ايراني نهاد.
آن مرحوم مغفور، از بزرگ‌ترين مجاهدان و عالمان دوران و يار هميشگي امام و رهبري بود.
نقش پررنگ آيت‌الله موسوي‌اردبيلي در جريان مبارزات انقلاب اسلامي و پس از پيروزي انقلاب بر كسي پوشيده نيست و بدون ترديد نبود آن مرجع بزرگ، لطمه جبران‌ناپذيري براي جامعه اسلامي خواهد بود.
درگذشت آن مرجع عاليقدر را به عموم شيعيان، خصوصا پيروان و خانواده داغدارش تسليت عرض نموده و از خداوند متعال براي آن عزيز سفر كرده علو درجات را مسالت دارم.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون