• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3680 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۴ آذر

ترامپ در دفتر نيويورك تايمز از تصميم‌هاي متفاوت گفت

تغيير چهره در برابر رسانه‌ها

ميثم سليماني

صلح و غضب با رسانه‌ها. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور منتخب امريكا رويه جديد و البته نه چندان واحدي را در برابر رسانه‌هاي امريكايي در پيش گرفته است. هرچند در روزهاي اخير خبر چندان خوبي از جلسه محرمانه مديران رسانه‌هاي امريكا و دونالد ترامپ مخابره نشده است اما در طرف مقابل رييس‌جمهور جديد به دفتر نشريه نيويورك تايمز رفت و حدود يك ساعت با سردبيران اين نشريه معروف امريكايي ديدار و گفت‌وگو كرد و اين نشريه را نگين جهان خواند. او در اين مصاحبه برخي از وعده‌هاي افراطي خود در مبارزه‌هاي انتخاباتي را تعديل كرد و بحث زندان فرستادن هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها را عملا منتفي دانست و همچنين در مورد شكنجه مظنونان تروريستي ابراز ترديد كرد و متعهد شد تا يك ذهن باز در مورد مساله تغييرات آب و هوايي داشته باشد. اما دونالد ترامپ در طول مصاحبه خود به هيچ عنوان از مسخره كردن و به استهزا گرفتن سياست‌هاي سنتي خود در طول مدت مبارزه‌هاي انتخاباتي عذر‌خواهي نكرد. او در طول اين گفت‌وگو تاكيد كرد هيچ تعهد قانوني براي ايجاد مرز بين امپراتوري كسب و كار خود با كاخ سفيد نداده است و در اين بين اذعان كرد كه قطعا نام تجاري ترامپ از اين پس داغ‌تر از قبل خواهد بود. با اين حال او گفت كه يك راهي براي محفوظ كردن خود از كسب و كار پيدا خواهد كرد و به احتمال زياد كسب و كار را به فرزندان خواهد سپرد. او همچنين در اين مصاحبه از انتصاب استفان بنون به عنوان مشاور ارشد كاخ سفيد در برابر اتهام نژادپرستي دفاع كرد و او را پسر شايسته خواند و گفت كه او در ابتدا از اين كار بسيار نگران شد. اما من فكر مي‌كنم با او بسيار ناعادلانه رفتار شده است. ترامپ در سوالي در خصوص اينكه نسبت به اين شغل شگفت‌زده نشده است نيز گفت: اين كار بسيار طاقت فرسا است، اما من توسط آن غرق نخواهم شد. با اين حال آن‌گونه كه نيويورك تايمز دونالد ترامپ را تجزيه‌تحليل كرده است او را با انگيزه‌هاي فراوان اما متضاد نشان داده است. او در خصوص هيلاري كلينتون بزرگوارانه سخن مي‌گفت اما در مورد پيروزي خود در انتخابات بزرگنمايي مي‌كرد. او در بسياري از مواضع خود روشنفكر بود اما در مورد برخي ديگر انعطاف چنداني نشان نمي‌دهد. حتي اين مصاحبه نشان مي‌دهد كه دونالد ترامپ در حرف‌هاي خود نوسانات بسيار زيادي دارد.
ترامپ در اين مصاحبه در خصوص كلينتون گفت كه علاقه چنداني براي پيگرد قانوني خانم كلينتون براي استفاده از سرور شخصي براي استفاده از ايميل‌هاي محرمانه و همچنين فعاليت‌هاي بنياد كلينتون ندارد. وي افزود: من نمي‌خواهم به كلينتون صدمه‌اي وارد كنم. ترامپ درخصوص مساله شكنجه نيز نظرات خود را تعديل كرده و قصد ندارد تا غرق مصنوعي را دوباره احيا كند و اين تغيير موضع به نظر مي‌رسد كه پس از مذاكره با ژنرال جيمز متيس گزينه وزارت دفاع دونالد ترامپ به وجود آمده است. وي افزود: من هرگز نگفتم كه اين كار مي‌تواند مفيد باشد. وي در خصوص انتخاب جيمز متيس به عنوان وزير دفاع گفت كه من به‌طور جدي او را براي اين پست در نظر گرفته بودم و من فكر مي‌كنم زمان رسيدن اين سمت به يك ژنرال رسيده بود. گفتني است، طبق سنت در امريكا معمولا وزير دفاع از نظاميان انتخاب نمي‌شود. در بخش ديگري از مصاحبه دونالد ترامپ به موضوع تغييرات آب‌و‌هوايي پرداخته است. موضوعي كه نشان مي‌دهد دونالد ترامپ اعتقاد چنداني به آن ندارد و انتصاب اخير او در خصوص وزير جديد محيط زيست اعتراض‌هاي فراواني را به همراه داشت و به نظر مي‌رسد كه ترامپ امريكا را از پيمان آب و هوايي پاريس خارج خواهد كرد. با اين حال ترامپ در اين خصوص گفت كه من در اين زمينه ذهن بازي دارم و اينكه هواي پاك، آب شفاف بسيار حياتي و مهم خواهد بود. او همچنين نسبت به تصاويري كه هفته پيش از يك مراسم جشن راست‌هاي افراطي كه پيروزي دونالد ترامپ را جشن گرفته بودند و سلام نازي دادند واكنش نشان داد و از آن به‌شدت انتقاد كرد.
او همچنين گفت: اين امر مي‌تواند بسيار سخت باشد كه كسب و كار خود و مستغلات و دارايي‌هاي خود را جدا كند. اما او گفت كه مي‌خواهم كاري را انجام دهم و آرايشي را براي جدا كردن كسب و كار خود در دولت انجام دهم. او گفت براي مديريت كسب‌وكار از فرزندان و وكلاي خود استفاده خواهد كرد تا تضاد منافعي ميان كسب‌و‌كار و دولت به وجود نيايد.
او همچنين تاكيد كرد كه شركاي كسب و كار خود را به كاخ سفيد براي عكس گرفتن و لبخند زدن دعوت خواهد كرد. با اين حال او گفت كه از سوي منتقدان خود به‌شدت نسبت به فاصله گرفتن از كسب و كار و فرزندان خود تحت فشار است.
ترامپ همچنين بخشي از صحبت‌هاي خود را به جلسه هفته گذشته خود با نايجل فاراژ، رهبر حزب استقلال انگلستان اختصاص داد. او همچنين در مورد داماد خود نيز توضيح داد و در سوالي مربوط به جرد كوشنر، داماد خود گفت: او مي‌تواند يك فرستاده صلح خوب در خاورميانه باشد. وي افزود: كوشنر يك ناظر يهودي است و مي‌تواند در رفع اختلاف ديرينه بين اسراييل و فلسطين كمك كند. وي افزود: من دوست دارم كه يك صلح ميان اسراييل و فلسطيني‌ها به وجود‌ آيد و به نظرم كوشنر براي اين كار بسيار خوب خواهد بود زيرا او شناخت خوبي از منطقه دارد. ترامپ در ادامه تصريح كرد كه هرچند بسياري از مردم به من مي‌گويند كه اين كار غيرممكن خواهد بود اما من مخالف آن هستم و فكر مي‌كنم اين صلح شدني است و من باور دارم كه مي‌توانيم اين كار را انجام دهيم.
ترامپ در تشريح برنامه‌هاي سياست خارجي خود گفت: ايالات متحده هيچگاه نبايد يك ملت ساز باشد. همان‌گونه كه در طول مبارزات انتخاباتي بارها گفتم جنگ عراق يك اشتباه بزرگ در تاريخ كشور ما بود. وي در اين باره تاكيد كرد كه ايده‌ها و راه‌حل‌هاي قوي براي چگونگي مقابله با جنگ و خشونت داخلي در سوريه دارد. وي افزود كه ما بايد به اين جنون در سوريه پايان دهيم. اما با اين وجود دونالد ترامپ جزيياتي از طرح خود بيان نكرد.
 دونالد ترامپ در ادامه سخنان خود در خصوص رابطه با ولاديمير پوتين و مسكو گفت كه من پس از انتخابات با پوتين صحبت كردم و اين امر مي‌تواند خوب باشد اگر من و آقاي پوتين بتوانيم با يكديگر همراهي كنيم بسيار عالي است اما او تجديد روابط را بسيار سخت دانست. رييس‌جمهور جديد امريكا، با اشاره به تلاش‌هاي ناموفق هيلاري كلينتون، وزير خارجه سابق امريكا براي تنظيم مجدد روابط با روسيه، خاطرنشان كرد، با اتفاق‌هايي كه در اين مدت رخ داده از واژه «تنظيم مجدد» (Reset) روابط استفاده نمي‌كنيم بلكه خواستار تعميق روابط هستيم.
دونالد ترامپ همچنين در خصوص رابطه با باراك اوباما ابراز اميدواري كرد پس از ديدار با اوباما و رابطه دوستانه ميان دو طرف يك رابطه بلندمدت ايجاد شود. او گفت: من او را به مقدار زيادي دوست داشتم و او مرا شگفت زده كرد. ترامپ در بخش پاياني صحبت‌هاي خود به جمهوريخواهان اشاره كرد و جمهوريخواهاني كه از او در طول مبارزات انتخاباتي حمايت نكردند نيز به سخره گرفت. با اين حال او تاكيد كرد كه اكنون جمهوريخواهان عاشق من هستند.
نماينده آينده امريكا در سازمان ملل كيست؟
روز گذشته نيكي هيلي، فرماندار كاروليناي جنوبي به عنوان سفير ايالات متحده در سازمان ملل متحد از سوي دونالد ترامپ معرفي شد و به تيم انتقالي او پيوست. با اين حال پس از آنكه خانم هيلي هفته گذشته در برج ترامپ با رييس‌جمهور منتخب امريكا ديدار كرد، حدس و گمان‌ها در خصوص حضور او در كابينه ترامپ تقويت شد. اين انتخاب در حالي رخ داد كه دونالد ترامپ در خصوص كابينه مسن و سفيد پوست خود به‌شدت مورد انتقاد بود. در صورت تاييد خانم هيلي، معاون فرماندار ايالت، هنري مك مستر جانشين او خواهد شد كه يكي از نخستين حاميان دونالد ترامپ به شمار مي‌آيد. خانم هيلي 44ساله از جمله حاميان سناتور ماركو روبيو از فلوريدا در طول انتخابات مقدماتي جمهوريخواهان به شمار مي‌آمد و به عنوان منتقد برجسته دونالد ترامپ شناخته مي‌شد. هيلي همچنين به عنوان نخستين فرماندار زن كاروليناي جنوبي و به عنوان نماينده‌اي براي اقليت‌ها به شمار مي‌آيد.
خانم هيلي در حالي در ژانويه به‌طور رسمي در اين سمت قرار خواهد گرفت كه هيچگونه سابقه ديپلماتيك ندارد. او كه به عنواني يكي از امريكايي‌هاي هندي‌تبار به شمار مي‌آيد در مباحث نژادي به‌شدت با دونالد ترامپ اختلاف نظر داشت و پس از كشته شدن امريكايي افريقايي تبار در يك كليساي چارلستون گفت كه اين دقيقا همان نوع از نفرتي است كه آقاي ترامپ حاضر به انكار آن نيست. گفتني است او از جمله معدود جمهوريخواهاني به شمار مي‌آيد كه از پذيرش مهاجران نيز در كاروليناي جنوبي حمايت كرده است و به‌شدت مخالف سياست‌هاي دونالد ترامپ درخصوص منع حضور مسلمانان در خاك امريكا به شمار مي‌آمد.
حاميان دونالد ترامپ نيز بسيار از خانم هيلي در طول ماه‌هاي گذشته خشمگين بودند و ميراث هندي او را نيز به تمسخر گرفتند. با اين حال هيلي پس از ديدار خود با دونالد ترامپ گفت: اختلاف نظر‌ها ميان من و دونالد ترامپ پا برجاست. با اين حال اكنون با معرفي خانم هيلي، كه در دوره دوم فرمانداري خود قرار دارد در صورت تاييد سناي امريكا جانشين سامانتا پاوري خواهد شد كه از سال 2013مسووليت نمايندگي امريكا در سازمان ملل را بر عهده دارد. هيلي هرگز در دولت فدرال امريكا خدمت نكرده است و فاقد تجربه لازم در حوزه سياست خارجي است و شناختي از نحوه پايان دادن به جنگ در سوريه ندارد. او نيز به مانند همه جمهوريخواهان توافق هسته‌اي با ايران را قبول ندارد و از مخالفان آن به شمار مي‌آيد.
احتمال تقلب در انتخابات امريكا
اميدها هرچند براي طرفداران هيلاري كلينتون اندك است اما كساني كه نمي‌خواهند باور كنند كه دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا شده است مي‌توانند اين كورسوهاي اميد براي آنها اميدوار‌كننده باشد. به گزارش ايسنا، رسانه‌هاي امريكايي روز گذشته گزارش دادند گروهي از فعالان شامل كارشناسان حوزه رايانه و همچنين حقوق مربوط به انتخابات، شايبه وقوع تقلب در روند انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در سه ايالت را مطرح كرده و از هيلاري كلينتون خواسته‌اند نتايج انتخابات در اين سه ايالت را به چالش بكشد. براساس گفته چند كارشناس حوزه رايانه و همچنين حقوقدان‌ها احتمالا در روند راي‌گيري انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در سه ايالت ويسكانسين، ميشيگان و پنسيلوانيا دستكاري شده است. اين كارشناسان از هيلاري كلينتون خواسته‌اند تا پس از آنكه آنها مدارك قابل توجه درخصوص وقوع دستكاري در نتايج انتخابات به دست آوردند اقدام به اعتراض به نتايج انتخابات در اين سه ايالت مهم كند كه نقش زيادي در باختن او در انتخابات رياست‌جمهوري داشتند. اين فعالان شامل جان بونيفاز، يك وكيل حقوق انتخابات و جي آلكس هالدرمن، مدير مركز امنيت رايانه و جامعه در دانشگاه ميشيگان معتقد هستند كه طبق مداركي كه به دست آورده‌اند نتايج انتخابات در اين سه ايالت «هك» شده‌اند. طبق گزارش نشريه نيويورك مگزين اين گروه به‌طور خصوصي در حال لابي كردن با تيم هيلاري كلينتون براي به چالش كشيدن نتايج انتخابات هستند. كلينتون هنوز اعلام نكرده كه آيا به نتايج انتخابات اعتراض خواهد كرد يا خير و كاخ سفيد خواهان انتقال قدرت آرام شده است. ضرب‌الاجل تعيين شده براي درخواست بازشماري آرا از سوي كانديداهاي انتخابات امريكا از روز جمعه تا چهارشنبه آينده براي اين سه ايالت است. هنوز نتايج انتخابات در ايالت ميشيگان به‌طور رسمي اعلام نشده چرا كه نتايج اين ايالت بسيار نزديك بودند و 16 راي الكترال در ميشيگان هنوز بين ترامپ يا كلينتون تقسيم نشده‌اند. ترامپ براساس آخرين نتايج 290 راي الكترال داشته و رقيب او كلينتون 232 راي الكترال كسب كرده است. به احتمال زياد ايالت ميشيگان نيز پيروزي را نصيب جمهوريخواهان خواهد كرد. كلينتون نياز دارد كه در ايالت ميشيگان پيروز شده و نتايج انتخابات در ويسكانسين و پنسيلوانيا را برگرداند تا برنده آراي الكترال شود. از سوي ديگر بيش از 5/4 ميليون نفر يك طومار را امضا كرده تا بخواهند تعداد هرچه بيشتري از دلگيت‌ها (نماينده‌هاي الكترال) در كالج‌هاي انتخاباتي دستورالعمل‌هاي داده شده به آنها در ايالت‌شان را به چالش بكشند. همچنين حبا عابدين، خواهر هما عابدين، دستيار ارشد هيلاري كلينتون در فيس بوك از مردم خواسته تا به وزارت دادگستري امريكا تلفن كرده و درخواست بازشماري آرا را مطرح كنند. او نوشت: مردم دارند مي‌فهمند كه واقعا با انتشار نتايج انتخابات يك جاي كار اشتباه است. گفتني است در حال حاضر طبق آخرين شمارش آراي مردمي امريكا، هيلاري كلينتون حدود 7/1ميليون راي بيشتر از دونالد ترامپ دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون