• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3682 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ آذر

اسكورسيزي با تازه‌ترين اثرش مهمان واتيكان مي‌شود

بهار سرلك

تازه‌ترين فيلم اسكورسيزي كه مدعي كسب جايزه در اسكار 2017 به شمار مي‌رود، در مركز كليساي كاتوليك، شهر واتيكان اكران جهاني خود را خواهد داشت. روز سه‌شنبه مارتين اسكورسيزي با 400 كشيش به تماشاي اين فيلم كه داستاني درباره مبلغان مسيحي قرن هفدهم است، مي‌نشيند. او 27 سال را صرف ساخت «سكوت»، فيلمي كه ساخت آن را يك «تعلق خاطر» توصيف مي‌كند، كرده است.
در مراسمي كه در موسسه اسقفي شرقي براي مسيحيان برگزار مي‌شود خبري از فرش قرمز و زرق‌وبرق‌هاي آن نيست؛ همچنين پاپ فرانسيس حضور نخواهد داشت اما اسكورسيزي با 400 كشيش و مهمانانش به تماشاي اين فيلم 159 دقيقه‌اي خواهند نشست. انتظار مي‌رود اين كارگردان ملاقاتي شخصي با پاپ داشته باشد.
فيلم «سكوت» براساس رماني به همين نام اثر نويسنده ژاپني «شوساكو اندو» است كه در سال 1966 منتشر شد. وقايع داستان در قرن هفدهم ميلادي روي مي‌دهد و درباره دو مبلغ مسيحي اهل كشور پرتغال با بازي آندرو گارفيلد و آدام درايور است كه در تعقيب مرشدشان، پدر فريرا به ژاپن سفر مي‌كنند. در آن زمان مسيحيت در ژاپن ممنوع بود و افرادي كه مبلغ اين دين بودند شكنجه شده و مورد آزار و اذيت قرار مي‌گرفتند. فريرا، با بازي ليام نسون، وقتي با اين موقعيت مواجه مي‌شود، از طريق آييني به نام «فومي» دين مسيحيت را انكار مي‌كند...
تريلر دو دقيقه‌اي «سكوت» كه چند روز گذشته منتشر شد، نشان‌دهنده فيلمي پر از اضطراب و خشونت است. اما اين فيلم يكي از مدعيان اصلي نامزدي در اسكار هشتادونهم به شمار مي‌رود؛ افتخاري كه بارها نصيب اسكورسيزي شده است اما فقط يك بار و آن هم براي فيلم «رفتگان» توانست اين جايزه را از آن خود كند.
اسكورسيزي رمان اندو را سال 1989 خواند يعني يك سال پس از ساخت «وسوسه مسيح» كه بحث و جنجال‌هايي را راه انداخت. گرچه نسخه ژاپني اين فيلم سال 1971 ساخته شد اما اندو آن را اقتباسي بي‌مايه دانست. از طرفي اسكورسيزي مصمم بود اقتباس سينمايي رمان «سكوت» را روي پرده ببرد اما اين پروژه بارها با مشكلات و وقفه‌هايي روبه‌رو شد. در نهايت فيلمبرداري «سكوت» سال گذشته در تايوان كليد خورد.
سه سال پيش اسكورسيزي در مصاحبه با مجله آنلاين ددلاين گفته بود پيگيري ساخت اين فيلم برآمده از يك تعلق خاطر است. او در اين مصاحبه گفته بود: «جوان كه بودم دين كاتوليك زندگي‌ام را احاطه كرده بود، وقتي سن‌تان بالاتر مي‌رود، ايده‌هایي مي‌آيند و مي‌روند. پرسش‌هايي در ذهن‌تان شكل مي‌گيرد، جواب‌هايي داريد اما با فقدان جواب روبه‌رو هستيد و پرسش‌ها همچنان بيشتر و بيشتر مي‌شوند و همين موضوع بود كه من را به خود جذب كرد... به همين خاطر است كه به داستان «سكوت» علاقه‌مند شده‌ام. اين داستان يك تعلق خاطر است، بايد آن را مي‌ساختم و حالا وقتش است. داستان واقعيِ قوي و خارق‌العاده است، به نوعي يك فيلم وحشتناك است اما با پرسش‌هاي مذهبي سروكار دارد.» فيلم «سكوت» 23 دسامبر در امريكا و اول ژانويه در انگلستان روي پرده مي‌رود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون