• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3160 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۳۰ دي

اخبار انديشه

خرمشاهي و فاني از «عهد عتيق» مي‌گويند

 كتاب مقدس اثري فراتر از يك كتاب است و كتابخانه‌يي حقيقي است كه در سنت كليساي كاتوليك از 73 نوشته تشكيل شده است. اين نوشته‌ها داراي حجم‌هاي متفاوتي است و هر يك مولف و منشا و تاريخ خاص خود را دارد. پاره‌يي به عبري نگاشته شده‌اند و پاره‌يي ديگر به يوناني تاليف شده‌اند. كتاب مقدس از دو بخش بزرگ تشكيل شده است كه با عنوان «عهد عتيق» و «عهد جديد» شناخته مي‌شود. عهد عتيق شامل نوشته‌هاي يهودي است و عهد جديد مشتمل بر نوشته‌هايي است كه به مسيحيان اختصاص دارد. به تازگي ترجمه فارسي عهد عتيق به قلم پيروز سيار و به همت انتشارات هرمس منتشر شده است. نشست هفتگي شهر كتاب در روز سه‌شنبه ۳۰ دي ساعت 16:30 به بحث و گفت‌وگو درباره «عهد عتيق» اختصاص دارد كه با حضور بهاءالدين خرمشاهي، كامران فاني، مهراب صادق‌نيا و پيروز سيار در مركز فرهنگي شهر كتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش كوچه سوم برگزار مي‌شود.

نخستين دوره‌ جايزه‌ دكتر رضا داوري‌اردكاني

نخستين دوره‌ جايزه‌ دكتر رضا داوري‌اردكاني ويژه دانشجويان دكتراي فلسفه به همت موسسه شهر كتاب برگزار مي‌شود. دكتر رضا داوري‌اردكاني نزديك به شش دهه با فلسفه زندگي كرده و از جواني گرفتار فلسفه بوده است. او همواره اين پرسش را مطرح كرده است كه فلسفه چه مقام و اهميتي دارد و ما چه نيازي به آن داريم. داوري آثار فراواني نوشته و شاگردان بسياري تربيت كرده است و پيوسته دغدغه آينده فلسفه را دارد. استاد فلسفه‌ دانشگاه تهران در اين سال‌ها در كنار تدريس و تحقيق، به فرهنگ و جامعه و ساحت‌هاي مختلف آن به‌ويژه جوانان و دانشجويان رشته‌ فلسفه التفات داشته است. مركز فرهنگي شهر كتاب كه چهار سال جايزه‌ دكتر فتح‌الله مجتبايي را به برترين‌هاي رساله دكتراي در رشته اديان و عرفان و زبان ادبيات فارسي اهدا مي‌كند قرار است كه از سال ۱۳۹۴ و براي تقدير از دانشجويان دكتراي رشته‌ فلسفه و با مشاوره و هم‌فكري، اشراف و حمايت مادي و معنوي استاد دكتر رضا داوري‌اردكاني، جايزه دكتر رضا‌ داوري‌اردكاني را به بهترين رساله دكتراي رشته‌ فلسفه اهدا كند. مراسم نخستين دوره‌ اين جايزه در هفته‌ آخر خرداد ۱۳۹۴ برگزار مي‌شود. اعضاي هيات داوران اين جايزه‌ عبارتند از: پرويز ضياء‌شهابي، شهرام پازوكي، حميدرضا طالب‌زاده، محمدجواد صافيان، علي‌اصغر مصلح و علي‌اصغر محمدخاني. دانشجويان دوره‌ دكتراي رشته‌ فلسفه با گرايش‌هاي مختلف كه از آغاز سال تا پايان اسفند ماه ۱۳۹۳ از پايان‌نامه‌ خود دفاع كرده باشند، مي‌توانند پايان‌نامه‌هاي خود را حداكثر تا پانزدهم ارديبهشت ۱۳۹۴ به دبيرخانه‌ اين جايزه در مركز فرهنگي شهر كتاب واقع در خيابان شهيد بهشتي، خيابان شهيد احمد قصير (بخارست)، نبش‌ كوچه سوم، پلاك ۸، كدپستي ۱۵۱۳۶۴۸۳۱۳ ارسال كنند. به برگزيدگان جايزه‌ نقدي، لوح تقدير و هدايا اعطا و پايان‌نامه‌هاي برگزيده به همت انتشارات هرمس منتشر مي‌شود. گفتني است پايان‌نامه‌هاي ارسالي عودت داده نمي‌شود.

سخنراني ملكيان درباره معناي زندگي از نظر مولانا

بيست و ششمين نشست رستخيز ناگهان با موضوع «زندگي: معناداري يا معنادهي؛ معناي زندگي از نظرگاه مولانا» با سخنراني مصطفي ملكيان و مثنوي‌خواني دكتر ايرج شهبازي برگزار مي‌شود. اين نشست آخرين نشست از سلسله نشست‌هايي است كه از سال ۱۳۸۹ به همت موسسه سروش مولانا برگزار مي‌شود. اين نشست دوشنبه ۲۹ دي ماه در تقاطع بزرگراه‌ كردستان و شهيد گمنام، تالار ايوان شمس برپا مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون