• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3685 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۴ آذر

پيروزي محيط زيستي ايران در سازمان ملل

محمد درويش فعال محيط زيست

اين قطعنامه كه در شمار معدود پيشنهاداتي است كه ايران تاكنون در اين سطح مطرح كرده و به تصويب اكثريت قريب به اتفاق اعضا قرار گرفته و پيش‌بيني مي‌شود كه در صحن نهايي مجمع عمومي هم به زودي به تصويب برسد، مي‌تواند يك پيروزي مهم براي دستگاه ديپلماسي و محيط زيست كشور باشد.
اين قطعنامه مي‌تواند توسعه منجر به تخريب غيرقابل جبران كشورهاي آسياي جنوب غربي و خاورميانه را نظارت و كنترل جدي‌تري كند. با توجه به اينكه سوريه، تركيه، عراق، اردن، امارات، ‌عربستان، قطر، كويت و بحرين عضو كنوانسيون مقابله با بيابان‌زايي و همچنين از اعضاي كنوانسيون جهاني رامسر بودند، قاعدتا بايد مطابق با برنامه اقدام ملي مصوب‌شان حركت كنند و حركت‌هايي را انجام ندهند كه منجر به تخريب و كاهش توان اكولوژيكي منطقه شود.
با تصويب اين قطعنامه به نظر مي‌رسد مي‌توانيم فشار بيشتري به خصوص به دو كشور تركيه و عربستان در منطقه وارد كنيم. يكي تركيه است كه حقابه بيشتري از آنچه مصوب بوده از دجله و فرات برداشت مي‌كند، همين مساله باعث شده كه تمامي تالاب‌ها و اراضي كشاورزي منطقه به چشمه‌هاي توليد گرد و خاك تبديل شوند. با توجه به فقر شديد معيشتي مردم در سوريه و عراق، ناامني‌ها افزايش يابد و جريان‌هاي تروريستي شكل بگيرد. علاوه بر اينها رشد جريان‌هاي تروريستي مثل داعش باعث شده امكانات فني و نرم افزاري براي مهار چشمه‌هاي گرد و خاك و احيا و تثبيت ماسه‌هاي روان، نتواند به خوبي اتفاق بيفتد. همچنين عربستان سعودي در دهه آخر قرن گذشته و دهه نخست قرن كنوني...

 

با استفاده از آب‌هاي فسيلي خود چندين ميليون از اراضي بياباني خود را به كشتزارهاي گندم تبديل كرد. بعد از پايان يافتن سوخت‌هاي فسيلي، آن اراضي به چشمه گرد و خاك تبديل شده است. با توجه به باد غالب منطقه، ريزگردها به سمت عراق و ايران حركت مي‌كند.
از آنجايي كه پيش‌بيني شده يك جلسه فوق‌العاده در سال آينده در مجمع عمومي سازمان ملل برگزار شود و هم جلسه‌اي در ايران با مديريت سازمان ملل و دخالت همه كشورهاي درگير در ماجرا برگزار شود، اگراين اتفاق بيفتد كشورهاي منطقه اين‌بار نه با پافشاري ايران كه بايد به مصوبات سازمان ملل تمكين كنند.
نكته جالب ديگر اين ماجرا اين است كه پيشنهاد ايران بعد از دو ماه و نيم بررسي در عالي‌ترين سطح سازمان ملل به تصويب رسيد. اين نكته خيلي مهم است. بعد از پيشنهادي كه ايران در ابتداي دولت تدبير و اميد توسط حسن روحاني براي رفتن به سمت جهان عاري از خشونت مطرح كرد، سرعت عمل كميته دوم مجمع عمومي سازمان ملل در تصويب پيشنهاد ايران خيلي اميدبخش است. بياييد اين قطعنامه را با پيشنهاد لايحه هواي پاك كه الان سه سال است در مجلس ايران دست به دست مي‌شود و هنوز وارد صحن علني نشده، مقايسه كنيم! قطعنامه اخير نشان مي‌دهد اعضای سازمان ملل به مراتب اهميت بيشتري به بهبود وضعيت اكولوژيكي در منطقه و جهان مي‌دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون