• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3686 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ آذر

مروري بر جشنواره فيلم «ياس»

جشنواره فيلم «ياس» هرچند در يكي دو دوره اول خود عنوان جشنواره فيلم‌هاي ويديويي تهران (ياس) را يدك مي‌كشيد اما حالا نام اين جشنواره با شهر رامسر گره خورده است و جشنواره ياس را به نام اين شهر مي‌شناسند.  امسال نيز چهارمين دوره اين جشنواره 22 تا 26 آذرماه در همين شهر برگزار مي‌شود. سال گذشته علي معلم كه يكي از داوران جشنواره «ياس» بود، پيشنهاد داد نام اين جشنواره به نام جشنواره فيلم رامسر تغيير كند. او معتقد است شهر رامسر با طبيعت زيبايي كه دارد، مي‌تواند ميزبان يك رويداد هنري هم باشد تا كم‌كم به عنوان قطب جشنواره‌هاي سينمايي در شمال كشور شناخته شود اما ظاهرا هنوز به طوري جدي به اين پيشنهاد فكر نشده است چون جشنواره در اين دوره نيز همچنان با نام «ياس» برگزار مي‌شود. جشنواره «ياس» جشنواره نوپايي است اما در همين چند دوره عموما چهره‌هاي سينمايي استقبال خوبي از آن داشته‌اند. تعدادي به عنوان داور يا اعضاي هيات انتخاب با آن همكاري داشته‌اند و تعدادي ديگر نيز به عنوان مهمان حضور داشته‌اند. نكته جالبي كه اين چهره‌ها مطرح مي‌كنند، زيبايي مثال‌زدني شهر رامسر به ويژه در فصل پاييز است كه موجب شده هنرمندان بيشتر از جشنواره استقبال كنند تا اين جشنواره فقط حالت يك فستيوال هنري را نداشته باشد.
با توجه به عنوان جشنواره كه ويژه فيلم‌هاي ويديويي تعريف شده است، دبيري اين جشنواره بر عهده مدير موسسه رسانه‌هاي تصويري است و اينچنين است كه بعد از تغيير مدير اين موسسه در اين دوره و جايگزيني سيد مصطفي ابطحي به جاي حسين مسافرآستانه، دبيري جشنواره چهارم به ابطحي سپرده شد. اين جشنواره در بخش‌هاي مسابقه ايران، مسابقه ايران فيلم اولي‌ها، مسابقه بين‌الملل، مسابقه بين‌الملل چشم‌انداز آسيا، مسابقه سينما ويديو، مسابقه پويانمايي بلند، مسابقه مواد تبليغي و اطلاع‌رساني و مسابقه طرح و ايده فيلمنامه برگزار مي‌شود.
در بخش مسابقه ملي فيلم‌هاي «آن‌ها» (احسان سلطانيان)، «اينجا كسي نمي‌ميرد» (حسين كندري)، «باتلاق وان» (مهدي گلستانيان)، «بلوگا» ساخته مهدي جعفري، «تاول (نيم) » به كارگرداني بهمن كاميار، «تپه بادبادك‌ها» ساخته علي دلگشايي، «پرنده افلاك» به كارگرداني سهيلا پورمحمدي، «جاده مه آلود» ساخته بهادر اسدي، «خاك» به كارگرداني علي ثقفي، «روز چهاردهم» ساخته محمود ناظري، «سپيد به رنگ مرواريد» به كارگرداني سيدروح‌الله حجازي، «سرخ به رنگ عقيق» ساخته سيدروح‌الله حجازي، «سفر» به كارگرداني روح‌الله فخررو، «شهر هزاررنگ» ساخته جوادمزدآبادي، «عرفان» به كارگرداني عليرضا شاه‌حسيني، «غزاله» ساخته محسن شاه‌محمدي، «گميچي» به كارگرداني مجيد اسماعيلي پارسا، «نورا» ساخته وحيد پرشاد، «يك روز طولاني» به كارگرداني بابك بهرام بيگي و «يونس» ساخته داريوش ياري هستند. رويا تيموريان، اكبر تحويليان، عليرضا زرين‌دست، حسن خجسته و محمود عزيزي آثار اين بخش را داوري مي‌كنند. در بخش مسابقه بين‌الملل نيز 9 فيلم بلند سينمايي خارجي در كنار ۳ اثر ايراني راه پيدا كردند و اينگونه است كه آثاري از كشورهاي كانادا، انگليس، آلمان، لبنان، هلند، امريكا، اسپانيا، فرانسه و تركيه در بخش بين‌الملل جشنواره ياس به رقابت با يكديگر مي‌پردازند. «آن اهل گرين گابلس» به كارگرداني جان كنت هريسون، «رج» ساخته ديويد بلر، «رطوبت مرگبار» به كارگرداني يوهان گريسر، «سيل آسا» ساخته بلال خريس، «قدم زدن در ساحل» به كارگرداني ميريام دي ويت، «آب گوارا» ساخته راستي كانديف، «۱۳ روز از اكتبر» به كارگرداني كارلوس ماركز مارست، «خوشبختي پس از من» ساخته نيكولاس كوچه و «احتمال ناممكن» از مورات سنوي آثاري هستند كه در بخش بين‌الملل چهارمين جشنواره فيلم ياس رقابت خواهند كرد. در كنار ۹ اثر خارجي، ۳ فيلم ايراني «گميچي» به كارگرداني مجيد اسماعيلي پارسا، «تاول» به كارگرداني بهمن كاميار و «سپيد به رنگ مرواريد» ساخته روح‌الله حجازي نيز در اين بخش رقابت مي‌كنند. راتكو اروزويچ از بوسني و هرزگوين، نهمه بداوي از لبنان، فيرات تانيش از تركيه، محمد مهدي يادگاري، مديركل تامين برنامه‌هاي خارجي و رسانه بين‌الملل صدا و سيما وعلي معلم منتقد، تهيه‌كننده و پايه گذار جشن حافظ آثار بخش بين‌الملل را داوري خواهند كرد.  جشنواره فيلم «ياس» نيز مانند ديگر جشنواره‌هاي سينمايي به سنت تجليل از هنرمندان پايبند است و در اين دوره از داريوش باباييان و داريوش اسدزاده به دليل يك عمر فعاليت هنري در حوزه سبكه نمايش خانگي تقدير مي‌كند. داريوش اسدزاده، بازيگر پيشكسوت تئاتر، سينما و تلويزيون متولد ۱۳۰۲ كرمانشاه و فارغ‌التحصيل از دانشكده بازرگاني و دارايي است كه فعاليت هنري خود را سال ۱۳۲۴ در تئاتر تهران آغاز كرد. او تاكنون در بيش از ۸۰ فيلم سينمايي همچون «۵۰ كيلو آلبالو»، «جعبه موسيقي»، «بوي كافور، عطرياس»، «دوازده صندلي»، «روز شيطان»، «بلوف»، «همسر» و... و بيش از ۶۰ سريال و فيلم تلويزيوني همچون «سمندون»، «خانه سبز»، «آژانس دوستي»، «دردسرهاي عظيم۲» و... بازي كرده است. «سيري در تاريخ تئاتر ايران (قبل از اسلام تا سال ۱۳۵۷ شمسي)»، «برگ‌هاي خواندني» و «از لاله‌زار تا شانزه‌ليزه» از جمله آثاري است كه اين هنرمند تاكنون به نگارش درآورده است.
 داريوش باباييان، تهيه‌كننده سينما، متولد ۱۳۳۲ اصفهان است و از سال ۱۳۴۶ فعاليت هنري خود را با بازيگري در تئاتر و تلويزيون آغاز كرد. او فعاليت سينمايي خود را با تهيه‌كنندگي فيلم «چون باد» آغاز كرد و تاكنون تهيه‌كنندگي بيش از ۱۶۰ فيلم سينمايي، تلويزيوني و ويديویي چون «يك فراري از بگبو»، «دزدان خيابان جردن»، «چپ دست»، «زهر عسل»، «دختران انتظار»، «كاكلي» و... را برعهده داشته است. بيش از ۶۰ عنوان از اين فيلم‌ها مانند «مهر مادر»، «راز صندوقچه»، «خلافكاران»، «مارتون در قفس»، «زندگينامه ايرج»، «عشق و مكافات» و... را فقط براي شبكه نمايش خانگي تهيه و توليد كرده است. در كنار نمايش فيلم‌هاي جشنواره، كارگاه جمعي آسيب‌شناسي ويديو با بررسي چالش‌ها و مشكلات پيش روي تهيه‌كنندگان و شركت‌هاي فيلمسازي به عنوان يكي از برنامه‌هاي حاشيه‌اي اين دوره از جشنواره برگزار مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون