• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3686 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۵ آذر

توضيحات كارشناسان در مورد يك شايعه

كشف گنج فاروق در دنياي مجازي

يك سرداب تاريك، نور متمركز يك چراغ كه روي اشيايي طلايي مي‌رقصد، هيچ صدايي در تصوير نيست و تنها دوربين به شكل ناشيانه‌اي در سرداب گردش مي‌كند و از كتيبه روي تنديس‌هاي بزرگ طلايي مي‌رود و بعد روي يك اسكناس 500 توماني مي‌ايستد. نخستين بار كه فيلمي با عنوان «گنج فاروق در شيراز» منتشر شد، مسوولان ميراث فرهنگي اعلام كردند اين تصاوير متعلق به كشور ديگري است، اما حالا فيلم با توقف روي اسكناس‌هاي ايراني مي‌خواهد ثابت كند اين تصاوير در ايران گرفته شده است. انتشار فيلم و متوني كه مدعي كشف «تخت جمشيدي ديگر در زير زمين» در محدوده منطقه فاروق استان فارس شده است، خيلي زود توانست واكنش‌هايي را در پي داشته باشد.  روز گذشته مصيب اميري، رييس ميراث فرهنگي و گردشگري استان فارس در تكذيبيه‌اي رسمي اعلام كرد: «به عنوان يك كارشناس باستان‌شناسي شاغل و كسي كه سال‌ها در دشت مرودشت بررسي‌هاي باستان‌شناسي انجام داده‌ام به طور قطع و يقين اعلام مي‌كنم كه چنين موضوعي از اساس غلط و بي‌پايه است.» اميري همچنين در گفت‌وگو با «اعتماد» در مورد پيگيري حقوقي و كارشناسي موضوع گفت: «پيگيري حقوقي موضوع را به زودي آغاز مي‌كنيم. به شكل كلي اگر كارشناسي به ما خبري مبني بر وجود آثار تاريخي در منطقه‌اي بدهد، به صورت پيمايشي تمام آثار را شناسايي و ثبت و ضبط مي‌كنيم. يك زماني هم ممكن است مردم به ما خبر بدهند كه در يك منطقه آثاري وجود دارد، در اين صورت هم براي بررسي موضوع كارشناس به منطقه اعزام مي‌كنيم. در مورد فاروق هم خبري به ما دادند كه چنين جايي وجود دارد، ما طبق روال كارشناسان را به منطقه اعزام كرديم و به همراه كسي كه در مورد منطقه به ما خبر داده بود، بازديد كردند از منطقه اما آثاري در منطقه كشف نشد.»
از سوي ديگر كارشناسان امر توضيحات مستدلي مبني بر ساختگي بودن فيلم مذكور ارايه مي‌كنند. مهرداد ملك‌زاده، باستان‌شناس در گفت‌وگو با «اعتماد» مي‌گويد: «اين فيلم يك جعل ناشيانه است و هيچ بنياد علمي ندارد. در بخش‌هايي دوربين روي كتيبه‌ها و اشيايي مي‌رود كه خط ميخي دارند، اين خط ميخي خيلي ناشيانه تهيه شده‌اند، خيلي بي‌معني و بسيار ضعيف اجرا شده است. در بخش ديگري از فيلم دو مجسمه سرباز هخامنشي وجود دارد كه نمونه مولاژهايي است كه در فروشگاه‌ها موجود است. روي اين مجسمه‌ها با اسپري رنگ طلايي پاشيده‌اند و در تاريكي از آنها تصوير گرفته‌اند. ما در دوره هخامنشي، نه در تخت جمشيد و نه در پاسارگاد و نه در شوش مجسمه ايستاده سرباز نداريم.»
ملك‌زاده در خصوص اينكه چه موضوعي باعث مي‌شود، چنين شايعاتي به اين سرعت منتشر شود، مي‌گويد: «همه ما به شنيدن روايات عجيب و غريب علاقه داريم. ما عاشق فيلم‌هاي اينديانا جونز هستيم. همه ما از كودكي قصه گنج شنيده‌ايم. همين جذابيت باعث شده اين اتفاق چندين بار تكرار شود. در ده سال اخير اعلام كردند كه يك موميايي كشف شده از يك دختر هخامنشي در يك تابوت چوبي، اين افراد سودجوهايي هستند كه به دنبال خريداران نا آگاه بين‌المللي هستند. خريداران عتيقه در اروپا از خانواده‌هاي سرشناس و بزرگ هستند كه هر كدام يك هنرشناس و باستان‌شناس زبده هستند و نمي‌توانند اجناس تقلبي را به او بفروشند. اما تازه به دوران رسيده‌هايي در فيليپين و چين و كره جنوبي و... هستند كه سرمايه زيادي دارند و علاقه‌مند به خريد اشياي باستاني خاور نزديك هستند. همين موضوع باعث مي‌شود كه اين افراد از فرصت استفاده كنند و با اين فيلم‌هاي جعلي اشياي تقلبي خود را بفروشند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون