• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3687 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۶ آذر

محمد رضا خاتمي:

بزرگ‌ترين رقيب روحاني در 96، عملكرد دولت و خود ايشان است

محمدرضا خاتمي، فعال سياسي اصلاح‌طلب ونايب‌رييس مجلس ششم گفت: با درايت و تدبيري كه در نظام مي‌بينيم هر گونه نقض برجام يك چالش بزرگ براي امريكا خواهد بود و ديپلمات‌هاي ما توان منزوي كردن امريكا را دارند.
محمد رضا خاتمي افزود: فارغ از شعارهاي تبليغاتي كه از سوي برخي با هدف تاثيرگذاري بر انتخابات آتي رياست‌جمهوري و شوراها صورت مي‌گيرد و نبايد هم به آن توجه كرد در اركان مختلف حكومت، شخصيت‌هاي بسيار زيادي وجود دارند كه منافع كشور را در نظر مي‌گيرند و دنبال منافع جناحي خود نيستند. آنها نمي‌خواهند حتي به قيمت زير پا گذاشتن منافع كشور، دولت روحاني را زمين بزنند.

انگيزه انتخاباتي مخالفين داخلي برجام
وي در گفت‌وگو با ايرنا تصريح كرد: برجام يك توافق ملي و دستاورد بزرگي بوده كه زيرنظر رهبري و توسط وزارت خارجه، مذاكره‌كنندگان، مجلس شوراي اسلامي و سران سه قوه انجام شده و همه مقامات جزء به جزء مسائل را در نظر داشته و پيگيري كرده‌اند. خاتمي ادامه داد: دو طيف در خارج و داخل ايران از ابتدا مخالف برجام بوده و هستند. آنها هميشه مي‌خواستند اثبات كنند برجام هيچ دستاوردي نداشته است و هنوز هم دنبال اين كارند. طيف مخالفين داخلي برجام آنهايي هستند كه انگيزه انتخاباتي دارند و مي‌خواهند از اين نمد در انتخابات رياست‌جمهوري سال آينده براي خود كلاهي بسازند.
وي اظهار داشت: اين طيف در امريكا به تازگي با دست گرفتن دولت، كنگره و سنا قدرت پيدا كرده‌اند. اما بايد توجه داشت دولت ترامپ پس از روي كار آمدن، دنبال لغو برجام نخواهد رفت بلكه دنبال بهانه‌اي است كه بگويد برجام از جانب ايران نقض شده است تا تمام دنيا را پشت سر خود بسيج كند. البته ما مي‌توانستيم از فرصت يك‌ساله‌اي كه از وقوع توافق تا پايان كار باراك اوباما، وجود داشت استفاده بيشتري كنيم كه اين كار صورت نگرفت.
در صورت نقض برجام، امريكا را منزوي مي‌كنيم
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب افزود: البته درباره اينكه مصوبه اخير كنگره امريكا نقض برجام حساب مي‌شود يا خير، نظرات كارشناسي متفاوتي بيان شده است. اما اين اجازه به دولت امريكا داده شده كه قسمت‌هايي از مصوبه را كه ناقض برجام است، متوقف كند. از اين رو بايد صبر كرد و ديد كه دولت اوباما چه واكنشي انجام خواهد داد. خاتمي گفت: چنانچه برجام از سوي امريكا نقض شده باشد در خود برجام، ساز و كارهايي براي مقابله با آن وجود دارد. برجام يك قرارداد بين ايران و همه دنياست؛ نه ايران و امريكا كه يكي از طرفين بخواهد آن را نقض كند. نايب‌رييس مجلس ششم اضافه كرد: امضا‌كنندگان برجام هم كشورهايي داراي حق وتو هستند و ما با استفاده از توان ديپلماسي خود، در صورت نقض برجام مي‌توانيم امريكا را در انزوا و محكوميت قرار دهيم. از اين رو نبايد خود ما بگوييم مي‌خواهيم برجام را نقض كنيم و با اين كار در زمين ديگران بازي كنيم. وي تصريح كرد: برجام توانست تحريم‌ها را كه آثار بسيار سوء و گرفتاري‌هاي زيادي براي ما داشت از سر كشور باز كند. به نظر من اركان مختلف حكومت در همه سطوح، به هيچ‌وجه دنبال بازگشت مجدد تحريم‌ها نيستند.

روحاني رابطه خود با حاميانش را بهتر كند
خاتمي به انتخابات سال آتي رياست‌جمهوري هم اشاره كرده و گفت: بزرگ‌ترين رقيب روحاني در انتخابات آينده، عملكرد دولت و خود ايشان است. اگر در طول مدت باقيمانده، ايشان بتواند از يك سو نگاه ترميمي و ارتباط بيشتر و بهتري با گروه‌هاي حامي خود و توده مردم داشته باشد و ازطرف ديگر دستاوردهاي دولت خود را براي مردم تبيين كند و سياه‌نمايي‌ها و تبليغات منفي مخالفين خود را خنثي كند، هيچ رقيب جدي‌اي در كسب دوباره پست رياست‌جمهوري نخواهد داشت. اين فعال سياسي اصلاح‌طلب تاكيد كرد: آقاي روحاني بايد هم مشكلاتي را كه طي اين مدت با آن مواجه بود و هم دستاوردهاي دولت خود را به مردم بگويد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون