• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3697 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۹ آذر

چهره‌ها- خبرها

‌ قدس، شهري عربي- اسلامي و فلسطيني است

رييس دفتر سياسي جنبش حماس در سالروز تاسيس اين جنبش اعلام كرد، حماس در امور ديگران مداخله نمي‌كند و تعامل اين جنبش با كشورهاي عربي و اسلامي متوازن است. به گزارش فارس، «خالد مشعل» رييس دفتر سياسي حماس به مناسبت بيست و نهمين سالگرد تاسيس اين جنبش اعلام كرد كه حماس آماده تحقق آشتي داخلي فلسطيني و پايان دادن به اختلافات براساس توافق‌هاي قبلي است. آنچه ميان ما و برادران‌مان در جنبش فتح طي هفته‌هاي گذشته رخ داد، نشان مي‌دهد براي ورود به مرحله جدي‌تري براي آشتي و پايان دادن به اختلافات آماده هستيم. رييس دفتر سياسي حماس ضمن تاكيد بر وحدت، تصريح كرد: اين موضوع نياز به اراده، توافق، مشاركت و هماهنگي در تمام برنامه‌هاي سياسي، امنيتي و مقاومتي و نيز عدالت ميان ساكنان نوار غزه و كرانه باختري دارد. مشعل درباره نحوه تعامل حماس با كشورهاي عربي و اسلامي گفت: ما بايد متوازن باشيم، در برخي زمينه‌ها با يكديگر توافق داريم و در برخي ديگر اختلاف؛ اما ما در امور كشورهاي ديگر مداخله نمي‌كنيم و بر نبرد با رژيم اشغالگر تمركز مي‌كنيم. رييس دفتر سياسي حماس به تصميم امريكا درباره انتقال سفارتش از تل‌آويو به قدس نيز پرداخت و خطاب به اين كشور گفت: ايده انتقال سفارت، ايده‌اي بيهوده است؛ قدس شهري عربي-اسلامي و فلسطيني است و پايتخت ابدي ما خواهد بود و چانه‌زني بر سر آن وجود نخواهد داشت.

 

دلايل سقوط صدام از زبان مامور امريكايي

يك مامور سابق سازمان اطلاعات مركزي امريكا (سيا) كه در زمان دستگيري صدام ديكتاتور سابق عراق در سال 2003 از او بازجويي كرده بود، گفت، در اين بازجويي متوجه شده كه امريكا خيلي چيزها را درباره صدام به اشتباه متوجه شده است. به گزارش ايسنا و به نقل از روزنامه ديلي‌ميل، جان نيكسون، مامور سابق سيا كه وظيفه بازجويي اوليه از صدام را پس از دستگيري برعهده داشته در كتابش با عنوان «گزارش به رييس‌جمهور: بازجويي از صدام» آورده است: صدام كه از سال 1979 تا 2003 بر عراق حكومت كرد در اين بازجويي تاكيد مي‌كند كه هرگز در پي سلاح‌هاي شيميايي نبوده است. وي فقدان روحيه و عدم درك طرف امريكايي‌ و مشكلات دولت را از دلايل سقوط صدام عنوان كرده است. نيكسون مي‌نويسد: مافوق‌هاي من پرسيدند چطور من به شناسايي قطعي صدام پرداخته‌ام. من خالكوبي بازوي راست صدام و مچ دست او را و همچنين جاي گلوله روي پاي چپ او را به خاطر داشتم و مي‌دانستم لب پاييني او از يك سمت آويزان است.


حمله تروريستي در جنوب اردن

منابع امنيتي اردني روز گذشته اعلام كردند در پي حمله عناصر مسلح نقاب‌پوش به يك مركز امنيتي و گشت‌هاي پليس در شهر الكرك واقع در جنوب اردن، ۷ نفر از جمله يك توريست زن كانادايي كشته شدند. به گزارش شفقنا به نقل از اسكاي‌نيوز، در جريان اين حمله كه به در‌گيري بين عناصر مسلح و نيروهاي امنيتي اردن انجاميد، همچنين ۹ تن از جمله چند پليس زخمي شدند. منابع اردني همچنين عنوان كردند، تعداد عناصر مسلح ۵ تا ۶ تن بودند كه از سوي نيروهاي اردني در قلعه باستاني الكرك محاصره شده‌اند. در همين حال خبرگزاري رويترز به نقل از يك منبع امنيتي گزارش داد كه چند توريست از سوي عناصر مسلح به گروگان گرفته شده بودند كه توسط شهروندان آزاد شده‌اند.


‌ نقشه جديد شورشيان اخراجي از حلب

منابع مخالف سوري اعلام كردند كه پس از سلسله نشست‌هاي فشرده پس از كنترل ارتش سوريه بر حلب، در مورد تشكيلات جديد نظامي خود در شمال سوريه توافق شد كه بر اساس آن، ۱۴ گروه خود را منحل كرده و به صورت كامل به تشكيلات جديدي با نام «هيات اسلامي سوريه» يا «دولت نوپا» مي‌پيوندند كه فرمانده كل آن ابو‌عمار تفتناز (فرمانده احرار الشام) و فرمانده نظامي آن ابو محمد جولاني (فرمانده فتح الشام) و رييس مجلس شوراي آن توفيق شهاب‌الدين (فرمانده جنبش نورالدين زنكي) خواهند بود. بر اساس تفاهمي كه حاصل شده است، تمامي مقرها در اختيار تشكيلات جديد قرار مي‌گيرند و تمامي پرچم‌ها جز پرچم جديد سوزانده مي‌شوند و هركس كه نامگذاري‌هاي گروهي قديم را ترويج كند، مجازات مي‌شود. همچنين بر اساس توافق جديد، كانال تلويزيوني و شبكه راديويي براي اين تشكيلات جديد به راه مي‌افتد كه برنامه‌هاي «هدفمند» از اين رسانه‌ها پخش مي‌شود و رييس مورد توافق، هفته‌اي يك بار در رسانه‌ها در چارچوب ديدارهاي سازمان يافته حضور مي‌يابد تا مردم را در جريان تحولات قرار دهد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون