• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3698 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۳۰ آذر

خبر كوتاه

متاسفانه امسال درگير حاشيه‌ها شديم

علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد گفت: متاسفانه ما امسال با حاشيه‌هايي مواجه شديم كه اين حاشيه‌ها به سرمايه‌هاي اجتماعي صدمه زد كه اميدواريم با گذر از آنها در بهبود وضع زندگي مردم بيش از پيش بكوشيم. وي با بيان اينكه رشد اقتصادي بهار امسال در مقايسه با بهار 94 به 4/5 درصد رسيد، گفت: امسال تابستان رشد اقتصادي كشور در مقايسه با سه ماهه دوم سال 94 به بالاي 9 درصد رسيد. رشد اقتصادي در شش ماهه اول امسال در مقايسه با شش ماهه اول سال 94 به 4/7 درصد رسيد كه اين رقم را رييس‌جمهور در سخنراني خود خدمت مقام معظم رهبري نيز اشاره كرد. ما امسال رشد اقتصادي 5 درصدي را هدف گذاري كرده بوديم و من اطمينان داشتم كه به اين هدف مي‌رسيم و خوشبختانه فعلا از آن عبور كرده ايم. اميدواريم در ادامه سال نه تنها اين نرخ رشد حفظ شود بلكه به حوزه‌هاي مختلف اقتصادي تسري يابد. وي با بيان اينكه رشد بخش كشاورزي حتي در زمان تحريم‌ها هم مثبت بود و منفي نشد گفت: در بخش صنعت نيز نرخ رشد مثبت شده و جهت‌گيري ما فعال كردن بخش مسكن است. فعال شدن اين بخش مي‌تواند رشدي را ايجاد كند كه در زندگي عامه مردم به سادگي لمس شود. با كارهايي كه انجام شده قراين و پيش نشانگرهاي فعال شدن بخش مسكن را مي‌بينيم و ان شاالله در آينده نزديك شاهد رشد بخش مسكن هم خواهيم بود. وي با بيان اينكه ايران هم اينك بالاترين نرخ رشد را در كشورهاي منطقه دارد، افزود: در اجلاس وزراي اقتصادي كشورهاي نفتي در بانك جهاني اعلام شد كه عملكرد ايران در مقابله با آثار كاهش قيمت نفت در تمامي كشورهاي نفتي جهان موفق‌ترين بوده است. وزير اقتصاد با بيان اينكه كاهش قيمت نفت باعث افزايش تورم و كاهش نرخ رشد اقتصادي مي‌شود، گفت: با آنكه ما شديدترين كاهش‌ها را در قيمت نفت تجربه كرديم اما فرآيند نزول تورم ادامه يافت و رشد اقتصادي ما كه در زمستان سال گذشته مثبت شد همچنان در همين جهت حركت مي‌كند.
وي با بيان اينكه همه قواي ما و رسانه‌ها بايد تلاش‌شان در جهت اصلاح نظام اقتصادي، بهبود زندگي مردم و افزايش نرخ رشد باشد افزود: من قبل از سال اعلام كردم كه نسبت به سال 95 بسيار خوشبينم اما يك شرط دارد و آن اينكه اجازه ندهيم حاشيه‌ها بر متن غلبه كند. متاسفانه ما امسال با حاشيه‌هايي مواجه شديم كه اين حاشيه‌ها به سرمايه‌هاي اجتماعي صدمه زد كه اميدواريم با گذر از آنها در بهبود وضع زندگي مردم بيش از پيش بكوشيم.


هدررفت سالانه ۵ ميليارد دلار انرژي در ساختمان‌ها

رييس مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي با اشاره به هدررفت سالانه ۵ ميليارد دلار انرژي در ساختمان‌ها گفت: ‌گزارش‌هاي فني مستندي در زمينه فرونشست‌هاي زمين تهيه شده كه مي‌تواند مبناي تصميم‌گيري مسوولان باشد. محمد شكرچي‌زاده با اشاره به راه‌اندازي سامانه مديريت روسازي راه‌هاي كشور در بيش از 55 هزار كيلومتر راه‌هاي شرياني، اظهار كرد: اين سامانه به ما اجازه مي‌دهد منابع محدود اين بخش را به خوبي مديريت كنيم و راهكار پيشگيري را به جاي درمان بپذيريم. وي با اشاره به تهيه برنامه عملياتي طرح جامع ايمني جاده‌ها، يادآور شد: در حوزه معماري و شهرسازي حركت جدي را براي يك شهر سبز و صرفه‌جويي در مصرف انرژي در دستور كار قرار داديم. در حوزه ساختمان و ابنيه فني يكي از موضوعات انرژي است كه به‌طور خاص روي آن تمركز كرده‌ايم. اخيرا در مبحث 19 مقررات ملي ساختمان جزوه‌اي را در اين رابطه منتشر كرده‌ايم.


صادرات قاچاقي ميوه هم رسيد!

در حالي‌كه كيوي و انار جزو ميوه‌هاي صادراتي هستند كه سالانه ارزآوري بالايي براي كشور دارند، امسال در كنار صادرات رسمي، حدود ۵۶ هزار و ۶۱۶ كيلوگرم آن‌ به صورت قاچاق صادر شد كه برگشت خورد و در فهرست واردات كشور ثبت شد. طي هشت ماهه نخست امسال ۱۸ تن و ۴۷۶ كيلوگرم انار تازه از منطقه آزاد اروند خرمشهر از طريق كويت به ارزش ۱۰ هزار و ۵۳۱ دلار در كنار ۳۸ تن و ۱۴۰ كيلوگرم كيوي تازه از طريق تركيه و مرز بازرگان به ارزش ۳۹ هزار و ۱۴۰ دلار به كشور وارد شد كه مديركل دفتر ميوه‌هاي گرمسيري و نيمه گرمسيري وزارت كشاورزي در اين باره به ايسنا گفت: اين آمار ثبت‌شده ارتباطي به واردات انار و كيفي ندارد، چراكه اين محموله جزو صادرات قاچاقي بوده‌اند كه بدون مجوز به كشورهاي مختلف صادر شده و برگشت خورده‌اند. اين در حالي است كه اين ميوه‌ها طي سال‌هاي اخير صادر شده‌اند و هيچ مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون