• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3699 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱ دي

دبير شوراي عالي امنيت ملي:

كار مشتركي با عراق، سوريه و روسيه براي مبارزه با تروريسم داريم

گروه سياسي |  «سفر نماينده پوتين به تهران» مهم‌ترين بحث نشست خبري ديروز دبير شوراي عالي امنيت ملي بود؛ سفري كه علي شمخاني از آن براي رايزني و مشاوره ياد مي‌كند، از آن جهت حايز اهميت است كه با شروع همكاري دو كشور ايران و روسيه در حل موضوع سوريه و پس از رفت و آمدهاي زياد بين فرستاده‌هاي ويژه طرفين، اين براي دومين بار طي دو هفته گذشته است كه الكساندر لاورنتيف با حضور در تهران، ديدار و گفت‌وگوهايي را با مقامات و مسوولان كشورمان انجام مي‌دهد. علي شمخاني با اشاره به اين سفر نماينده پوتين به تهران، از كار مشترك و مفصلي ياد كرد كه با برخي كشورهاي منطقه با محوريت مبارزه با تروريسم در حال انجام است؛ «يك كار ميداني و ديپلماتيك كه نيازمند انجام رايزني‌ها و مشاوره جهت عبور از برخي از معضلات براي اين همكاري‌ها هستيم». دبير شوراي عالي امنيت ملي با تاكيد بر اينكه سفر نماينده پوتين در همين چارچوب انجام شده، گفت: «ما يك قرارگاه مشترك در سوريه داريم كه ايران در آن با كمك روسيه كار مستشاري جهت كمك به ارتش سوريه و نيروهاي مقاومت انجام مي‌دهد. يك كار مشتركي با محوريت عراق، سوريه، ايران و روسيه در جهت طراحي مبارزه با تروريسم در بعد نظامي داريم كه برخي از حوادث از جمله استفاده از فضاي هوايي ايران كه صورت گرفت در همين چارچوب بود». دبير شوراي عالي امنيت ملي افزود: «ايشان يك‌سري پيشنهاداتي را فراهم كرده بود كه با توجه به شرايط جديد منطقه در بعد نظامي اقدامات خود را به شكل مناسب‌تري انجام دهيم و در بعد سياسي و هماهنگي منطقه‌اي با حفظ حاكميت و تماميت ارضي دولت سوريه ابعاد آينده تحولات سوريه را مورد بررسي قرار دهيم و در اين ارتباط به يك توافقي رسيديم و قرار شد در اين چارچوب اقدامات خود را هماهنگ كنيم. برخي از فرآيندهاي اجرايي اين مساله در نشست در حال برگزاري مسكو بين سياسيون سه كشور (ايران، تركيه و روسيه) مورد بررسي قرار مي‌گيرد تا يك كار مشترك در بعد نظامي با روسيه براي كمك به سوريه انجام شود.»
در هيچ ‌بندي از قطعنامه شوراي امنيت در مورد مردم سوريه صحبتي نشد
شمخاني در ادامه نشست خود با خبرنگاران در مورد قطعنامه 2328 شوراي امنيت سازمان ملل متحد كه در ارتباط با سوريه تصويب شد، گفت: در اين قطعنامه به دو موضوع اساسي توجهي نشده و يك جايگاهي نيز براي يك موضوع منفي در نظر گرفته شده است. در اين قطعنامه در هيچ‌بندي در ارتباط با كمك به مردم سوريه و آواره‌هاي آن و مسائل مرتبط با مردم صحبتي نشده و از ديگر سو وظايف دولت سوريه نيز در اين قطعنامه باز هم به عمد فراموش شده است. ما در اين قطعنامه شاهد حمايت از خروج سالم مسلحين از اين منطقه هستيم كه در واقع آنها عامل اصلي تجزيه حلب هستند. اميدواريم اين قطعنامه را مبنايي براي پشتيباني مجدد از ارتش شكست خورده تروريست‌ها قرار ندهند.
هيچ طرفي نمي‌تواند براي آينده  سوريه تصميم‌گيري كند
به گزارش ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي با ابراز نگراني در خصوص برخي از تلاش‌ها براي نقض حاكميت ملي سوريه و فراهم كردن زمينه تجزيه اين كشور، گفت: همان‌گونه كه دنيا بعد از شش سال جنگ در سوريه متوجه تاثيرگذاري و ارجحيت راهكارهاي سياسي بر اقدامات نظامي شده است بايد به اين واقعيت توجه كند كه طرف اصلي مذاكره و توافق براي دستيابي به راه‌حل سياسي دولت قانوني سوريه بوده و هيچ طرفي نمي‌تواند به نيابت از دولت و ملت سوريه براي آينده اين كشور تصميم‌گيري كند.
افزايش همكاري با كشورهاي منطقه سياست ثابت ما است
وي با بيان اينكه آن‌كه در سوريه از تماميت ارضي سوريه دفاع مي‌كند دولت سوريه است و نمي‌توان بخشي از يك كشور را در اختيار تروريست‌ها قرار داد، ادامه داد: افزايش همكاري و كار مشترك با كشورهاي منطقه براي مديريت بحران‌هاي جاري سياست ثابت جمهوري اسلامي ايران است ليكن وجود ابهامات جدي در سياست‌هاي آشكار و پنهان برخي از كشورها و مغايرت‌هايي كه ميان گفتار و رفتار آنها وجود دارد فضاي حسن نيت و مشاركت را به‌شدت محدود مي‌كند.
شمخاني در پاسخ به سوالي در ارتباط با ترور سفير روسيه در اين كشور، گفت: جمهوري اسلامي ايران در همان آغاز ايجاد فتنه‌ تروريست‌هاي تكفيري كه به نام اسلام اقداماتي را انجام مي‌دهند زمينه‌ها و بسترهاي رشد چنين موضوعي را در جامعه ايران از بين برد و اجازه بروز آن را نداد. جمهوري اسلامي ايران هرگونه اقدام خشونت‌آميزي را اعم از كودتا و ترور به عنوان اقدامي خسارت‌بار محكوم كرده و از كشورهاي منطقه مي‌خواهد كه اين سياست را به عنوان يك سياست مثبت دنبال كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون