• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3700 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲ دي

عددنوشت

گوشت قرمز كيلويي
بازار گوشت قرمز دوباره روند گراني و نوسان خود را از سر گرفته و در اين ميان بازار شايعات و ابهامات نيز داغ شده است، چراكه توزيع‌كنندگان گوشت معتقدند به دليل كمبود دام سبك، گوشت گوسفند كمياب شده و به كيلويي ۳۹ هزار تومان رسيده است اما رييس شوراي تامين‌كنندگان دام مي‌گويد كه هيچ كمبودي در اين زمينه وجود ندارد و برخي متقاضيان دام سبك يا لاشه گوسفند خوش‌حساب نيستند و در سيستم توزيع گوشت گوسفند اختلال ايجاد مي‌كنند. علي‌اصغر ملكي، رييس اتحاديه تهيه و توزيع‌كنندگان گوشت گوسفندي در اين باره به ايسنا گفت: هم‌اكنون به دليل صادرات بيش از حد دام زنده سبك گوشت گوسفند به‌شدت در قصابي‌هاي پايتخت كاهش پيدا كرده و هم‌اكنون شقه بدون دنبه به كيلويي ۳۵ هزار تومان براي قصابي‌ها و كيلويي ۳۹ هزار تومان براي مصرف‌كنندگان و مردم رسيده است چرا كه وقتي در بازاري خريدار و متقاضي تعدادش از عرضه‌كننده و عرضه يك محصول بيشتر باشد، نوسان و گراني به خودي خود به وجود مي‌آيد و اين نوسان نشانه كمبود است.

رشد قيمت طلاي جهاني
طلاي جهاني روز گذشته به دنبال عقب‌نشيني اندك دلار امريكا، روند كاهشي كه ابتداي معاملات داشت را معكوس كرد و اندكي افزايش يافت. هر اونس طلا براي تحويل فوري در معاملات ديروز بازار سنگاپور 2/0 درصد افزايش يافت و به 26/1134 دلار رسيد. در بازار نيويورك، هر اونس طلا براي تحويل در فوريه با 2/0 درصد افزايش، در 80/1135دلار ايستاد. بهاي معاملات اين بازار روز سه‌شنبه 10/9 دلار يا 8/0 درصد كاهش يافت و در 60/1133 دلار بسته شد. جيمز استيل، تحليلگر بانك اچ‌اس‌بي‌سي در يادداشتي نوشت: حجم سبك معاملات در روزهاي منتهي به تعطيلات كريسمس، طلا و ساير فلزات ارزشمند را در معرض نوسانات شديد ناشي از خريد و فروش نسبتا اندك قرار مي‌دهد. از سوي ديگر، هر گونه عقب‌نشيني ارزش دلار ممكن است از قيمت طلا حمايت كند. وي در ادامه افزود: قيمت طلا ممكن است نزديك ۱۱۰۰ دلار بماند اما انتظار نمي‌رود به پايين اين سطح سقوط كند. اما اگر به پايين سطح ۱۱۰۰ دلار سقوط كند، تقاضا براي خريد ارزان از قيمت اين فلز حمايت خواهد كرد.

سهم نفت در درآمدهاي سال 94
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه پارسال ۳۰ درصد منابع درآمدي از محل فروش نفت حاصل شد كه بايد به سمتي حركت كنيم كه اين مقدار روزبه‌روز كاهش پيدا كند، گفته است: اگر دامنه فعاليت‌هاي صادراتي خود را به عراق و افغانستان محدود كنيم از قافله تجارت بين‌المللي عقب خواهيم ماند. محمدرضا مودودي با اشاره به اينكه بايد سبد صادرات ۱۰ سال آينده را روشن كنيم، اظهار كرد: با توجه به وجود ذخایر عظيم انرژي در ايران در طول سال‌هاي گذشته تمركز بر صادرات نفتي قرار گرفته بود به طوري كه سال ۱۳۵۴ حدود ۹۰ درصد درآمد كشور را صادرات مشتقات نفتي تشكيل مي‌داد.

كاهش خريد نفت هند
واردات نفت هند از ايران در نوامبر نسبت به ماه پيش از آن ۱۹ درصد كاهش يافت و در مقابل، فروش عربستان سعودي و عراق به اين خريدار بزرگ آسيايي افزايش يافت. آمارهاي نفتكش‌ها كه از سوي بخش »تحقيقات و پيش‌بيني‌هاي نفتي تامسون رويترز» تهيه شده است، نشان داد صادرات نفت ايران به هند در نوامبر به حدود ۶۲۰ هزار بشكه در روز بالغ شد كه در مقايسه با ۷۶۵ هزار و ۵۰۰ بشكه در روز در اكتبر كاهش داشت اما در مقايسه با ۱۳۸ هزار بشكه در روز در نوامبر سال ۲۰۱۵ افزايش چشمگيري نشان داد. كاهش صادرات ايران در نوامبر پيش از توافق اعضاي اوپك و ساير توليدكنندگان جهاني براي كاهش توليد با هدف حمايت از قيمت‌ها روي داد. ايران كه يكي از اعضاي سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) است، از توافق كاهش توليد معاف شده است. طبق آمار، صادرات نفت از ايران به هند در فاصله ژانويه تا نوامبر بيش از دو برابر افزايش يافت و به ۴۶۸ هزار و ۹۰۰ بشكه در روز در مقايسه با ۲۰۵ هزار و ۹۰۰ بشكه در روز در مدت مشابه سال ۲۰۱۵ رسيد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون