• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3702 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۵ دي

ازتاكيد بر راه‌حل سياسي تا توسعه طرطوس

گروه جهان| حلب آزاد شده است اما ناآرامي‌ها در اين شهر همچنان ادامه دارد. در حالي كه دولت سوريه پس از بيانيه ارتش درباره آزادي كامل حلب اعلام كرد كه شهروندان مي‌توانند به خانه‌هاي خود بازگردند اما روز گذشته تلويزيون ملي سوريه اعلام كرد كه درست در شرايطي كه ساكنان شرق حلب در حال بازگشت به خانه‌هاي خود بودند يك بمب كارگذاري شده منفجر شد. گفته مي‌شود كه دليل انفجار در شرق حلب، بمبي بوده كه در يك مدرسه توسط شبه نظاميان كارگذاري شده بود. شبه نظاميان پس از چهارسال و نيم منطقه شرق حلب را تخليه كردند اما گويا با اقدام‌هاي تلافي‌جويانه دست به كارگذاري بمب‌هايي زده‌اند كه بازگشت آرامش به اين منطقه را با اما و اگرهايي همراه كند. شاهدان عيني مي‌گويند كه در نتيجه اين انفجار دود خاكستري رنگ به همراه شعله‌هاي آتش به آسمان بلند شد و بر اساس گزارش‌هاي اوليه سه نفر كشته شده‌اند. بر اساس تازه‌ترين خبرها از سوريه، ارتش اين كشور پس از اعلام آزادسازي كامل شهر حلب، پاكسازي محله‌هاي شرق اين شهر را آغاز كرده است، مساله‌اي كه ممكن است ماه‌ها طول بكشد. به گزارش ايسنا، يگان‌هاي ارتش سوريه پاكسازي محله‌هاي الزبديه، صلاح‌الدين، المشهد، الانصاري در بخش شرقي حلب را بعد از تخليه آن از تروريست‌ها آغاز كردند تا شهروندان بتوانند به خانه‌هاي‌شان بازگردند. تيم‌هاي مهندسي و مين‌ياب در جريان پاكسازي محله‌ها صدها مين و بمبي كه تروريست‌ها در منازل و زيرساخت‌ها كار گذاشته‌ بودند، خنثي كردند. تروريست‌ها به منطقه الراشدين در حومه جنوب غربي حلب منتقل شده‌اند. شبه نظاميان عمدا اقدام به كار گذاشتن مين و بمب در منازل كردند تا در بين ساكنان رعب و وحشت ايجاد كنند تا آنها به خانه‌هاي‌شان بازنگردند.
 تبريك پوتين به اسد
در حالي كه ارتش سوريه روز جمعه در بيانيه‌اي خبر آزادي كامل حلب را منتشر كرد، ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه در تماس تلفني با بشار اسد به وي آزادسازي حلب را تبريك گفت. رييس‌جمهور سوريه نيز در اين تماس آزادسازي حلب را زمينه ساز تلاش سياسي در سوريه خواند. بشار اسد، در اين تماس تلفني گفت: پيروزي‌ها در حلب بسياري را كه در مسير تلاش سياسي مانع‌تراشي مي‌كردند، وادار خواهد كرد تا به روند سياسي و آشتي‌ها بپيوندند. اسد از تلاش‌هاي رييس‌جمهوري روسيه كه عامل اصلي به همراه هم‌پيمانان ديگر در آزادسازي حلب بود، تشكر كرد. پوتين نيز تاكيد كرد: ماموريت اصلي اكنون دستيابي به راه‌حلي سياسي براي پايان دادن به درگيري‌هاست. آزادسازي حلب نتيجه تلاش‌هاي مشترك تمامي كساني است كه براي مبارزه با تروريسم متحد شدند.
 استقرار روس‌ها در حلب
آزادسازي حلب پايان حضور روسيه در اين منطقه نبود. روز گذشته يك گردان پليس ارتش روسيه وارد شهر حلب شده‌اند تا مسووليت تامين امنيت امدادگران و سربازان روس را كه به امر بازسازي و پاكسازي كمك مي‌كنند، بر عهده بگيرند. پليس نظامي وزارت دفاع روسيه وارد پايگاه هوايي حميميم در لاذقيه شده و از آنجا فورا به حلب اعزام شد تا از سربازان روس، امدادگران و كاركنان پزشكي محافظت كند. پيش از آن سرگئي شويگو، وزير دفاع روسيه به ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه گفته بود كه استقرار پليس نظامي روسيه براي تضمين برقراري امنيت در شهر حلب لازم است. به گفته او، متخصصان روس در حال پاكسازي اراضي از مين هستند و همزمان كمك‌هاي درماني و بشردوستانه براي ساكنان بازگشته به حلب و مايحتاج آنها را فراهم مي‌كنند. به گزارش ايسنا، وزير دفاع روسيه در اين باره مي‌گويد: ما گرداني از پليس نظامي را در حلب با هدف تامين امنيت شهر مستقر كرديم كه شامل ۳۰۰ تا ۴۰۰ نيرو است. پليس نظامي روسيه بخشي از ارتش است و براي حفظ امنيت و نظم تلاش مي‌كند. پوتين دستور توسعه طرطوس را داد از سوي ديگر، بر اساس بيانيه كرملين، ولاديمير پوتين دستور توسعه پايگاه دريايي روسيه در شهر طرطوس در شمال غرب سوريه را امضا كرد. در اين بيانيه آمده است: پوتين دستور امضاي توافقي با سوريه را داده كه منجر به حل و فصل مسائل مربوط به گسترش مساحت اين تاسيسات در بندر طرطوس، توسعه زيرساخت‌هاي آن و نيز ورود كشتي‌هاي جنگي به آب‌ها و بنادر سوريه مي‌شود. مسكو و دمشق تا اين لحظه توافقنامه‌اي را درباره پايگاه طرطوس امضا نكرده‌اند كه قرار است به موجب آن «پايگاه حمايت فني» روسيه در آنجا تبديل به پايگاه نظامي كامل روسيه شود كه قدرت پذيرش انواع كشتي‌ها و زيردريايي‌ها را داشته باشد و به عنوان مقر دايم روسيه در ساحل درياي مديترانه استفاده شود. وزارت دفاع روسيه اكتبر از تصميم خود براي ايجاد پايگاهي دايمي در بندر طرطوس پرده برداشت درحالي كه منابع نظامي روسيه گفتند: توافقنامه آن نظير توافقنامه حميميم براي دوره‌اي نامحدود خواهد بود. پارلماني‌هاي روس نيز تاكيد كرده‌اند، توافقنامه مربوط به آن براي مدت ۴۹ سال خواهد بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون