• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

بازي الاكلنگي كيفيت سوخت و آلودگي هوا

گروه اقتصادي| يك پاي ثابت تحليل‌هاي آلودگي هوا، كيفيت سوخت است. وقتي نفس پايتخت و برخي ديگر از كلانشهر‌ها به دليل آلودگي هوا به شماره مي‌افتد، هميشه بحث كيفيت سوخت مصرفي داغ مي‌شود. يكي از روش‌هاي ارتقاي كيفي سوخت، ايجاد فضاي رقابتي براي عرضه محصول با كيفيت و در نتيجه كاهش آلودگي هوا است؛ چيزي كه اين روزها تبديل به دغدغه‌اي جدي براي ارگان‌هاي دولتي و غيردولتي شده است. در همين راستا محمدرضا مظلومي، مدير بازرگاني شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي از اجراي طرح برندينگ جايگاه‌هاي عرضه سوخت از ماه آينده خبر داده و گفته است: پالايشگاه‌هاي امام، شيراز و تبريز در ميان شركت‌هاي صاحب برند حضور دارند. او همچنين با اشاره به عرضه سوخت به بخش خصوصي و تشكيل برند در اين زمينه ادامه داد: براساس اين دستورالعمل، شركت‌هاي صاحب صلاحيت شناسايي شدند و به اين ترتيب تاكنون 26 شركت مجوز گرفتند و 5 شركت نيز مجوزشان در دست صدور است. مظلومي با اعلام اينكه از تاريخ 9 آذر سال 95 اين دستورالعمل را به مناطق مختلف شركت در سطح كشور صادر كرده‌ايم، تصريح كرد: براساس اين دستورالعمل، شركت‌ها مي‌توانند درخواست خود را براي در اختيار قرار گرفتن جايگاه‌ها ارايه كنند. وي با تاكيد بر اينكه بيش از 50 شركت به شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي مراجعه كردند و 36 شركت مدارك خود را ارايه دادند، خاطرنشان كرد: از اين تعدد 31 شركت صاحب صلاحيت شناسايي شده‌اند. به گفته اين مقام مسوول، چند پالايشگاه نيز در ميان اين شركت‌ها حضور دارند و مي‌توانند بنزين مورد نياز را براساس شرايط اقتصادي خود در سطح منطقه يا كشور عرضه كنند. مظلومي با تاكيد بر اينكه شركت‌ها مي‌توانند در ساخت، خريد و تحت پوشش قرار دادن جايگاه‌ها اقدام كنند، خاطرنشان كرد: حدود 3 هزار و 600 جايگاه سوخت در كشور وجود دارد كه 191 جايگاه، دولتي و مابقي متعلق به بخش خصوصي است كه اين 191 جايگاه شركتي نيز به زودي واگذار مي‌شود. او با اشاره به ورود به يك برند براي گرفتن جايگاه‌هاي عرضه سي‌ان‌جي نيز گفت: شركت‌هاي صاحب صلاحيت مي‌توانند در زمينه عرضه سي‌ان‌جي نيز ورود پيدا كنند. به گفته مظلومي اين شركت‌ها نظارت لازم را در عرضه بنزين هم از لحاظ كيفي و كمي برعهده دارند و شركت ملي پخش نيز نظارت عاليه را بر اين برندها انجام مي‌دهد. تاكنون پالايشگاه‌هاي شيراز، اصفهان و تبريز براي گرفتن برند، مدارك خود را ارايه كرده و مدارك آنها نيز تاييد شده است كه بر اين اساس مي‌توانند در زمينه تصاحب جايگاه و عرضه بنزين ورود كنند. وي با اشاره به اينكه در طرح برندسازي قيمت بنزين افزايش پيدا نمي‌كند، تصريح كرد: برندها بايد قيمت سوخت را براساس نرخ مصوب دولتي عرضه كنند و در آينده نيز مي‌توانند در زمينه واردات بنزين نيز ورود داشته باشند. به زودي با شركت‌هاي خصوصي در زمينه عرضه سوخت هواپيماها نيز وارد مذاكره مي‌شويم تا برندها نيز بتوانند در اين زمينه همكاري داشته باشند. اين در حالي است كه از ماه آينده عرضه سوخت توسط برندها آغاز مي‌شود. براساس جديدترين آمارهاي منتشر‌شده توسط وزارت نفت، متوسط مصرف بنزين كشور در 9 ماه ابتدايي امسال، 8/74 ميليون ليتر در روز بوده است كه 7/4 درصد بيشتر از متوسط مصرف اين فرآورده نفتي در مدت مشابه سال قبل است. به عبارت ديگر، رشد متوسط مصرف بنزين در نيمه اول امسال 135 درصد بيش از رشد مصرف بنزين در سال 94 نسبت به سال قبل آن بوده است يعني رشد افزايش مصرف بنزين در نيمه اول امسال تقريبا 4/2 برابر شده است. طبق اين آمارها هرچند متوسط مصرف بنزين در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد اندكي در حدود 1 درصد را تجربه كرد اما متوسط مصرف اين فرآورده نفتي در فصل تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد كم سابقه 6/ 6 درصدي داشت و مصرف بنزين در اين فصل به 7/78 ميليون ليتر در روز رسيد. در فصل پاييز هم مصرف بنزين رشد 7 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه كرد و به 8/73 ميليون ليتر در روز رسيد. ميزان مصرف بنزين در 9 ماه ابتدايي امسال و مدت مشابه سال قبل در جدول زير آمده است:

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون