• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3703 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۶ دي

دو تذكر به شهرداري براي تبديل باغ‌ها به برج

تشكيل كميته براي رسيدگي به اعتراض‌هاي كاركنان شركت اتوبوسراني

اعتماد| ديروز جلسه غير علني شوراي شهر با دو تذكر در مورد ادامه روند ساخت مجتمع تجاري روشا و ساخت و ساز در باغ دروس همراه بود. مجتبي شاكري در نخستين تذكر، با بيان اينكه اوايل سال 94 درباره مجوز مجتمع تجاري روشا واقع درفرمانيه كه در حال ساخت بود، تذكري مطرح و به عدم تطابق پروانه با پهنه‌بندي طرح تفصيلي و تبديل باغ به ساختمان تجاري اشاره كرده بودم، افزود: شهردار وقت منطقه به اين تذكر كتبي پاسخ كلي و مبهمي داد و از آنجا كه قانع نشدم، تذكر دوم را با ذكر 10 سوال مشخص درباره مشكلات مجوز اين مجتمع ارايه كردم. پاسخ شهردار اين بود كه پرونده مذكور به كميسيون ماده 100 ارجاع شده و در حال رسيدگي است.
شاكري خاطرنشان كرد: راي كميسيون ماده 100 كه اوايل امسال ابلاغ شد، قلع و قمع تخلفات ساختماني صورت گرفته در روشا بود اما اين راي هرگز اجرا نشده و اكنون حدود يك سال از افتتاح اين مجتمع تجاري مي‌گذرد و شهروندان براي خريد به اين مجتمع مراجعه مي‌كنند؛ مركزي كه عرضه‌كننده كالاهاي برند‌هاي اشرافي خارجي است و پيامدهاي آسيب اجتماعي خاص خود را به دنبال دارد. وي با بيان اينكه علاوه بر مشكلاتي كه در پروانه صادر شده وجود داشت و خلاف ضوابط طرح تفصيلي بود، اين مجتمع دو طبقه اضافه بنا افزون بر مشخصات پروانه نيز ساخته است، گفت: همچنين طبقه هشتم اين مجموعه كه بايد به پاركينگ اختصاص مي‌يافت، به باشگاه ورزشي تغيير كاربري داده شده و بخشي از پاركينگ‌هاي مجتمع نيز در حال تبديل شدن به انبار و واحدهاي تجاري و اداري است.
رييس كميته فرهنگي شوراي شهر تهران با انتقاد از تعلل شهرداري در برخورد با اين تخلف، گفت: محال است كه شهردار منطقه و ناحيه و نيروهاي شهربان متوجه وقوع اين تخلفات نشده باشند. بنابراين تقاضا مي‌كنم اين موارد پيگيري جدي شود چراكه روشا يك نمونه است و اگر پيگيري نشود، معنايش اين است كه امثال آن قابل تكرار است. شاكري در ادامه سريال تخلفات ساختماني در تهران را كه بعد از گذشت مدتي صورت قانوني پيدا مي‌كند، ناشي از ناكارآمدي اجراي احكام صادره كميسيون ماده 100 دانست و يادآور شد: پيش از اين هم خطاب به 10 نفر از اعضاي شوراي شهر كه عضو شعبه‌هاي كميسيون ماده 100 هستند، اين مشكل را گوشزد كرده بودم؛ هرچند آنها خودشان هم اذعان مي‌كنند كه 90 درصد آراي قلع و قمع كميسيون ماده 100 كه توسط مثلث دولت، شهرداري و قوه قضاييه در اين كميسيون صادر مي‌شود، هرگز اجرايي نمي‌شود. انتظار از همكاران شورا اين بود كه طي بيانيه‌اي آسيب‌شناسانه موانع اجراي احكام قلع و قمع را در فرآيند اجراي حكم برطرف مي‌كردند و همچنان اين انتظار پابرجاست.
وي با تاكيد بر اينكه اگر امروز با تخلفات روشا برخورد نكنيم، در عمل يك «تخلف» قانوني مي‌شود، اظهار كرد: اين تخلفات در نهايت به كميته توافقات شهرداري مي‌رود و به جريمه نقدي كه رقم آن هم بازدارنده نيست، تبديل خواهد شد. از اين رو درخواست من اين است كه شهرداران منطقه و ناحيه، شهربان و كميسيون ماده 100 كه در پرونده تخلفات روشا نقش داشته و در وقوع آن مسوول بوده‌اند، گزارشي به شوراي شهر ارايه كنند.
تذكر دوم به شهرداري را در جلسه غيرعلني ديروز رحمت‌الله حافظي درمورد ساخت و ساز بي‌رويه در باغ دروس داد و گفت: شوراي معماري منطقه 3 شهرداري تهران در تصميم غيرقانوني مجوز ساخت بنا در 40 درصد از مساحت باغ دروس را خلاف ضوابط باغات و طرح تفصيلي شهر تهران صادر كرده اين در حالي است كه بر اساس قانون برج باغ‌ها فقط ساخت 30 درصد از مساحت باغ قانوني است. وي ادامه داد: طبق آيين‌نامه قانون حفظ و گسترش فضاي سبز در شهرها هرگونه صدور پروانه ساختماني منوط به استعلام كميسيون ماده هفت است. متاسفانه پروانه ساخت بدون استعلام از كميسيون مذكور صادر شده و برخلاف ضوابط و مقررات است، شوراي معماري منطقه از منظر قانوني نمي‌تواند اين مجوز را صادر كند از اين رو شهردار تهران بايد در اين باره ورود جدي داشته باشد.
رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران همچنين تاكيد كرد: با توجه به تخلف صورت گرفته اين موضوع را به شهردار تهران تذكر مي‌دهم وانتظار داريم متخلفين به سيستم قضايي معرفي شده و گزارش اقدامات به شوراي شهر تهران ارايه شود.
تشكيل كميته‌اي براي بررسي اعتراض كارگران اتوبوسراني
همچنين مديرعامل شركت اتوبوسراني نيز كه در صحن جلسه غير علني ديروز شورا حضور داشت، در پي سوال اعضاي شوراي شهر در خصوص تعاوني مسكن اين شركت و اعتراض برخي از اعضاي اين تعاوني به ارايه گزارشي در خصوص ساخت و واگذاري املاك در قالب تعاوني براي كارگران و كارمندان شركت واحد اتوبوسراني پرداخت و تاكيد كرد: مجموعه فعاليت‌هايي كه شركت واحد براي خانه‌دار شدن كارمندان و كارگرانش انجام داده است نسبت به ساير مجموعه‌هاي ديگر شهرداري در اين خصوص بي‌نظير است.
وي با ذكر اينكه تاكنون تعاوني شركت واحد توانسته حدود 5000 نفر از اعضاي خود كه كارمندان شركت واحد هستند را صاحب خانه كند، گفت: افراد معترض تنها چند نفر از اعضاي اين تعاوني هستند كه در يكي از پروژه‌هاي اين تعاوني عضويت دارند و دليل آن اين است كه اين افراد احساس مي‌كنند كه نسبت به ساير افراد كمك كمتري به آنها شده است. در همين خصوص محسن سرخو، عضو شوراي شهر تهران نيز با اشاره به اقدامات انجام گرفته از سوي شورا در اين زمينه گفت: شوراي اسلامي كار چندين بار خواستار ارايه پاسخ به اين افراد شده بود كه اين اقدام انجام نگرفته است و عكس‌العمل انجام شده نتيجه اين عدم پاسخگويي است. محمد حقاني، نيز اظهار داشت: شايد اگر ابهامات پيش از اين پاسخ داده مي‌شد موجبات تبديل شدن به شكل اعتراض را شاهد نبوديم. در نهايت با پيشنهاد محسن سرخو و دستور رييس شوراي شهر تهران مقرر شد تا جلسه‌اي در اين خصوص با حضور رييس فراكسيون كارگري شوراي شهر تهران، شركت واحد اتوبوسراني و نماينده معترضان انجام شود.
تصويب يك فوريت لايحه احداث تراس سبز بر بام طبقات همكف
همچنين اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران در جلسه ديروز با اكثريت آرا يك فوريت لايحه احداث تراس سبز بر بام طبقات همكف در كليه زير پهنه هايS وM (مسكوني و تجاري) كه سطح اشغال طبقات همكف در آنها بيشتر از ساير طبقات است را به تصويب رساندند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون