• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3708 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ دي

سرنوشت تالاب هامون

 10 مهر: نماينده مردم زاهدان در مجلس شوراي اسلامي از خشك شدن تالاب هامون خبر داد و گفت: «هامون اصلا آب ندارد و خشك شده است. ما چند بار سوال كرديم اما گوش شنوايي نيست. همين چند هفته پيش هم از وزير امور خارجه سوال كرديم. قرار شد جلسه بگذارند و پيگيري كنند».
 24 آبان: استاندار سيستان و بلوچستان گفت: «نگاه دولت به حل مشكل هامون فرامنطقه‌اي است و بايد احياي تالاب هامون را از ديد بين‌المللي نگريست. بايد مديران به تالاب هامون نگاه بحراني داشته باشند چرا كه اثرات خشكسالي از زلزله كمتر نيست و بايد تدبيري انديشيده شود و با استفاده از ايده‌ها و ظرفيت‌هاي موجود ضمن فراهم كردن شرايط براي زيست كم‌آسيب، جلوي كوچ مردم گرفته شده و نسبت به ايجاد مشاغل جايگزين نيز اقدامات لازم انجام شود.»
 3 دي: مدير طرح ملي حفاظت از تالاب‌هاي ايران گفت: « مديريت نامناسب در منابع آبي اين تالاب چه در بالادست يعني در كشور افغانستان كه بحث تخصيص حقابه‌ها را دارد، چه در پايين‌دست يعني در ايران كه بحث انحراف آب به چاه‌نيمه‌ها و خودداري از ورود آب به تالاب را دارد، اثر مستقيمي در وضعيت خشكي تالاب هامون گذاشته است.»
و امروز
به دنبال انتقاد يكي از نمايندگان مجلس در مورد عملكرد سازمان محيط زيست براي وضعيت تالاب هامون و نبود نقشه راه براي احياي اين اكوسيستم، رييس گروه اكوسيستم تالابي سازمان حفاظت محيط‌زيست از تصويب برنامه جامع زيست بومي تالاب هامون در ماه گذشته خبر داد و گفت: «اگرچه اين برنامه داخلي است ولي برنامه‌هاي بين‌المللي و مشترك با كشور افغانستان نيز در آن لحاظ شده است. به‌طور كلي همه اقدامات لازم براي احياي تالاب هامون در اين برنامه جامع آمده و نقشه راه ما براي احيا است».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون