• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3710 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۴ دي

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوال«اعتماد» درباره سفر وليد معلم به تهران:

آخرين مواضع ايران مستقيما به اطلاع دولت سوريه رسانده شد

گروه ديپلماسي: بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت امور خارجه، صبح روز دوشنبه نشستي خبري را با خبرنگاران رسانه‌هاي داخلي و خارجي برگزار كرد. جلسه پرسش و پاسخ با سخنگوي وزارت امور خارجه در روزهايي برگزار شد كه مساله آتش‌بس در سوريه و ميانجيگري روسيه و تركيه در اين مقوله همچنان و با وجود گذشت چند روز از شكل‌گيري آن در راس هرم خبري در رسانه‌هاي داخلي و همچنين بين المللي است. در همين راستا، بيشترين سوال‌ها از سخنگو نيز به اين مساله اختصاص داشت. در اين نشست خبري، خبرنگار «اعتماد» از وي سوال كرد:  در ٤٨ ساعت گذشته شاهد سفر وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه و يك مقام امنيتي اين كشور به تهران بوديم. محور مشترك تمام اظهارنظرهاي مقام‌هاي ايراني با آقاي معلم تاكيد بر هماهنگي بيشتر تا پيش از نشست آستانه بود. اصلي‌ترين محورهاي مذاكرات ايران با سوريه در جريان اين سفر چه بود؟
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ گفت: تحولات منطقه بسيار سريع است و لحظه به لحظه و روز به روز با مسائل جديدتري روبه‌رو هستيم. طي ماه‌هاي گذشته و روزهاي اخير همواره رايزني‌هاي‌مان را با همه كشورهاي منطقه و از جمله سوريه به صورت مرتب، منظم و مكرر داشته‌ايم و هرگاه احساس به نيازي بوده است، با يكديگر صحبت كرديم. سفر وليد معلم به تهران نيز  در چارچوب اين رايزني‌هاي مستمر بوده است، ايشان به تهران آمدند و با برخي از مقام‌هاي ما ديدارهايي داشتند و درباره آخرين تحولات منطقه و سوريه و به ويژه وضعيت سوريه پس از آزادي حلب و اجلاس مسكو كه اجلاس بسيار موفقي بود و توانست به نتايج مشخصي هم برسد، بحث‌هايي صورت گرفت. قاسمي با تاكيد بر اينكه لازم بود در برخي از مسائل خاص مجدد با يكديگر صحبت كنيم، افزود: لازم بود ما مواضع خودمان را مستقيم بگوييم و مواضع طرف مقابل را هم مستقيما بشنويم تا نهايتا هماهنگي‌هاي لازم را رقم بزنيم. سفر آقاي معلم از نظر زماني، سفر بجايي بود و مباحث خوبي در آن مطرح شد. اميدواريم حاصل اين سفر بتواند در شرايط آتي سوريه و مسائل منطقه و تحولاتي كه پيش رو خواهد بود، در راستاي هماهنگي‌هاي ما كارساز و موثر باشد.
مهم‌ترين محورهاي سخنان قاسمي به شرح زير است:
 مواضع ايران در قبال سوريه روشن است، از تماميت ارضي سوريه حمايت كرديم و اجازه نخواهيم داد سوريه به جايي براي حوزه نفوذ كشورها و از جمله ايران تبديل شود.
 در صورتي كه عمان به ائتلاف عربستان پيوسته باشد، هيچ تاثيري در مناسبات اين كشور با ايران نخواهد داشت. عمان نشان داده با وجود پيوستن به اين نوع ائتلاف‌ها، همچنان مي‌تواند همكاري‌هاي خود را به نحوي سامان دهد كه اين موضوع تاثيري بر روابطش با دوستانش نداشته باشد.
 ايران از هيچ يك از مواضع خود در مورد سوريه عقب‌نشيني نكرده است.
 تركيه پذيرفت مواضع قبلي خود را در برخي مسائل منطقه تعديل كند. تماس‌ها و رايزني‌ها و مشورت‌ها چه در تهران و چه در آنكارا و همچنين تبادل‌ هيات‌ها بين دو كشور ادامه مي‌يابد و اميدوارم سال 2017 سالي باشد كه بتوانيم به‌عنوان دو همسايه ديرينه با فرهنگ، تاريخ و اشتراكات بسيار بر ميزان همكاري‌ها و همپوشاني‌هاي خود بيفزاييم.
 ما شروع‌كننده نقض برجام نخواهيم بود و تا جايي كه بتوانيم به تعهدات‌مان به‌عنوان دولت مستقل پايبند خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون