• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3711 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۵ دي

سخنگوي دولت در پاسخ به «اعتماد»:

رد صلاحيت روحاني حرف پوچ و بي‌ربطي است

زينب صفري

اگرچه خيلي‌ها معتقدند حرفه سخنگويي يعني گفتن حرف‌هاي دوپهلو؛ اما سخنگوي دولت ديروز آنقدر جمله صريح در چنته داشت كه درجا اين ادعا را رد كند. آنجا كه درباره آرزوي اصولگرايان تندرو و ردصلاحيت رييس‌جمهور در انتخابات 96سخن گفت يا آنجا كه از پشت ميز رييس كميسيون اصل نودم مجلس در بهارستان جملات صريحي را خطاب به رييس قوه قضاييه درباره پرونده بابك زنجاني و اتهاماتي كه عليه دولت مطرح شده بود، روانه كرد. همه را كوتاه و روشن و بي‌پرده گفت. نشست خبري اين هفته دولت در جمع خبرنگاران پارلماني و در دفتر كميسيون اصل نود مجلس برگزار شد. سوال روزنامه اعتماد از او درباره زمزمه‌هاي اخير اصولگرايان تندرو است كه در چند وقت گذشته در محافل خصوصي دارند و در رسانه‌هاي‌شان به آن دامن مي‌زنند؛ رد صلاحيت روحاني براي انتخابات 96 و اينكه آنها سكوت رييس‌جمهور در گفت‌وگوي تلويزيوني چند شب پيش درباره احتمال كانديداتوري‌اش در انتخابات آينده را تاييدي بر اين ادعاي خود در نظر مي‌گيرند. نوبخت ترجيح داد از بخش دوم اين سوال پاسخش را شروع كند. با لبخند معناداري گفت: البته آقاي روحاني سكوت نكرد بلكه به سوال درباره كانديداتوري‌اش اينطور پاسخ داد كه الان اين موضوع از نظر زماني وجهي ندارد كه اعلام شود. روي صندلي‌اش جابه‌جا شد و رو كرد به همه خبرنگاران حاضر و ادامه داد: چه بگويند؟ از الان بگويند كانديدا مي‌شوند؟! اگر مي‌گفت مي‌خواهد در انتخابات كانديدا شود در اين صورت هر صحبتي را مطرح مي‌كرد شما آن را در قواره يك كانديداي رياست‌جمهوري ارزيابي مي‌كرديد. الان كار براي كشور زياد است و زمان انتخابات نيز مشخص است. هر چيزي دوره‌اي دارد و براي ثبت‌نام در انتخابات حتي در روز آخر ثبت‌نام نيز مي‌توان به ستاد انتخابات رفت و ثبت‌نام را انجام داد. ان‌شاءالله منتقدان هم حمايت مي‌كنند. مي‌خواست از كنار موضوع رد صلاحيت رييس‌جمهور و اين تلاش اصولگرايان تندرو عبور كند كه با تكرار سوال خبرنگار اعتماد با چهره‌اي درهم يكي از معدود عبارت‌هاي صريح خودش را رو كرد و گفت: رد صلاحيت حرف پوچ و بي‌ربطي است و ضرورت ندارد ذهن جامعه را درگير آن كنيم. اما حرف‌هاي او كه يك روز بعد از سخنان رييس قوه قضاييه عليه دولت درباره پرونده بابك زنجاني مطرح مي‌شد هم صريح و شفاف بود. آنجا كه گفت: «از قوه قضاييه انتظار مي‌رود كه با دقت و تلاش بيشتر اين پرونده را دنبال كنند و تمام سوال‌هايي را كه در اذهان عمومي پيش آمده پاسخ داده و روشن شود. مساله اعدام يك فرد، مشكل مردم را حل نمي‌كند و او بايد هر مجازاتي است بكشد اما بايد منابع ارزي ملت به خزانه بازگردد». يا آنجا كه به ادعاي كم كاري وزارت خارجه و اطلاعات درباره پيگيري اموال بابك زنجاني پاسخ داد و گفت: «اتفاقا ما بايد اين درخواست را داشته باشيم؛ ببينيم چه كاري بايد وزارت خارجه يا وزارت اطلاعات انجام دهند كه نداده است. اينها بايد حتما روشن شود. انتظارمان اين است كه با مصداق هم روشن شود.»
اهم سخنان ديروز محمدباقر نوبخت، سخنگوي دولت را در ادامه مي‌خوانيد:
   (درباره اظهارات روز گذشته رييس قوه قضاييه درخصوص كم‌كاري دولت درباره پرونده بابك زنجاني): دولت در اين باره هر كمكي براي بازگرداندن اين منابع به خزانه عمومي انجام مي‌دهد و با قوه قضاييه مساعدت و همكاري داشته و خواهد داشت. فكر مي‌كنم آن بخش‌هايي كه براي وزارت اطلاعات مكشوف است را اين وزارتخانه مي‌تواند در قالب اطلاعات كافي پشت پرده در اختيار قوه قضاييه قرار دهد كه شناسايي شود چطور يك نفر مي‌تواند چنين رقم بسيار بزرگي را در اختيار داشته باشد.
  (درباره اين ادعا كه بابك زنجاني برخي از پول‌ها را به ستاد انتخاباتي روحاني داده): چنين صحبتي را نشنيده‌ام. اما تقاضاي ما اين است كه هر ادعايي را بابك زنجاني مطرح كرده رسيدگي شود و نتيجه آن اعلام و مطرح شود. ما آمادگي داريم هر نوع اطلاعات را به دستگاه قضا ارايه كنيم. مسائل مالي آقاي روحاني شفاف است؛ لذا قوه قضاييه حتما بررسي مي‌كند كه اين مساله چه بوده و در كدام دوره بوده است. اگرچه كه بايد ديد آيا اين ادعا درست است يا خير.
  بابك زنجاني با قبول مسووليت از سوي دولت يازدهم دستگير شد، پيگيري دولت هم بود و مجدانه دنبال مي‌كرد و به دفعات مقامات قضايي هم موضوع را دنبال كرده‌اند. چطور براي يك فرد پرونده تشكيل شده و او به عنوان نفر اصلي مطرح است و آيا چنين فردي آنقدر توانايي داشته كه 7/2 ميليارد دلار ارز از كشور را در دست گيرد و چنين فسادي رخ دهد؟
  در بحث قانون اساسي حقوق شهروندان مورد توجه قرار گرفته و از وظايف رييس‌جمهور نيز به رسميت شناختن حقوق شهروندي است. آقاي روحاني اين موضوع را به همه دستگاه‌هاي دولتي اعلام و مطالبه كرده كه همه همت خود را صرف اجراي اين منشور و احقاق حقوق شهروندان كنند.
  براي طرح‌هاي عمراني نيز مقرر است كه تا پايان سال ۳۷ هزار ميليارد تومان اعتبار به طرح‌هاي نيمه‌تمام بدهيم. ما موفق شديم از طريق نظام بانكي تا تاريخ ۶ دي ماه به ۱۹۵۰۹ واحد توليدي چيزي حدود ۱۳۶۴۵ ميليارد تومان تسهيلات بدهيم كه آنها بتوانند از حالت نيمه‌ركود به فعال تبديل شوند.
  براساس آخرين گزارش ۳۳ هزار ميليارد تومان به طرح‌هاي عمراني تخصيص داده شده كه بتوانيم با تمام ۲۴۶ طرح و پروژه تا قبل از پايان دولت يازدهم آنها را آماده اين بهره‌برداري كنيم. محصول اين دو سرمايه‌گذاري از طريق اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي و تخصيص اعتبار به طرح‌هاي تملك دارايي‌هاي سرمايه‌اي اين بود كه موفق شديم در شش ماه اول همانطور كه مركز آمار نيز اعلام كرد، رشد 5/6 درصدي با نفت و 5/4 درصدي بدون نفت را داشته باشيم كه توزيع آن ۶ درصد در گروه كشاورزي، 1/9 درصد در گروه صنعت و ۵ درصد در گروه خدمات بود. لازم به ذكر است كه سهم نفت در توليد ناخالص داخلي 7/4 دهم درصد، سهم كشاورزي ۱۳درصد، سهم صنعت ۲۰ درصد و بقيه مربوط به بخش خدمات است.
  نحوه سرمايه‌گذاري خارجي ما با روندي كه از مهر ماه سال ۹۲ يعني شروع كار دولت تا اول دي‌ماه ۹۴ (از آغاز دولت تا زمان اجرايي شدن برجام) براي ۱۰۸ طرح توليدي، ۵ ميليارد و ۲۱۱ ميليون دلار سرمايه‌گذاري خارجي صورت گرفت كه اين آمار به تفكيك كشورهايي كه سرمايه‌گذاري كرده‌اند و استان‌هايي كه در آنها سرمايه‌گذاري شده موجود است. از اول دي ماه سال گذشته تا اول دي ماه امسال براي ۱۱۳ طرح بالغ بر ۱۱ ميليارد و ۸۰۲ ميليون دلار سرمايه‌گذاري انجام شد. قطعا اين سرمايه‌گذاري به اضافه سرمايه‌گذاري كه از طريق اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي انجام داده‌ايم به علاوه ۳۳ هزار ميليارد تومان ديگري كه توانستيم به طرح‌هاي عمراني اعتبار تخصيص دهيم رشد 5/6 درصدي را تحصيل كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون