• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3719 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۵ دي

اتحاد براي رونق بازار طلاي سياه

گروه اقتصادي| با آغاز سال نوي ميلادي توليدكنندگان نفت عضو و غير عضو اوپك بر آن شده‌اند تا به وعده كاهش توليد خود جامه عمل بپوشانند. كاهشي كه نتيجه توافق صد و هفتاد و يكمين نشست تاريخي اوپك در 10 آذرماه سال جاري بود. بر اساس اين توافق قرار بر اين بود كه اعضاي اوپك 1 ميليون و 200 هزار بشكه و اعضاي غير عضو اوپك 600 هزار بشكه از توليدات خود بكاهند. با وجود اينكه چشم بسياري از اقتصادهاي جهان به سياستگذاري‌هاي ترامپ دوخته شده است، اعراب حاشيه خليج فارس آستين بالا زده و ميزان توليد نفت را كاهش داده‌اند. به اين اميد كه مازاد عرضه در بازار مصرف شده و تقاضاي مطلوبي براي اين محصول استراتژيك ايجاد شود. از سويي ديگر وزيران نفت و انرژي كشورهاي عضو اوپك همچنين با توليد روزانه سه ميليون و ٩٠٠ هزار بشكه نفت خام ايران موافقت كردند. براساس توافق اعضاي اوپك، عربستان توليد خود را 500 هزار بشكه در روز كاهش مي‌دهد و به 10 ميليون و 60 هزار بشكه در روز مي‌رساند. اين در حالي است كه خبرگزاري رويترز، توليد نفت اين كشور را در ماه اكتبر2016 ميلادي ١٠ ميليون و 549 هزار بشكه در روز اعلام كرده است.
وفاي به عهد سعودي‌ها
در همين راستا خالد الفالح، وزير انرژي عربستان مي‌گويد: كشورش توليد نفت خود را به كمتر از 10 ميليون بشكه در روز رسانده كه پايين‌تر از رقم توافق شده در توافق اوپك است و اينكه عربستان تمديد تعهد خود به كاهش توليد پس از شش‌ماهه نخست سال جاري ميلادي را مورد بررسي قرار خواهد داد.
بزرگ‌ترين صادر كننده نفت جهان در حال حاضر توليد خود را به پايين‌ترين رقم در 22 ماه گذشته رسانده است. عربستان در توافق كاهش توليد پذيرفته بود كه توليد خود را 486 هزار بشكه در روز كاهش دهد و به 058/10 ميليون بشكه برساند. الفالح در سخناني كه در كنفرانس انرژي ابوظبي مطرح شد، يادآوري مي‌كند كه محدود كردن توليد در كنار افزايش تقاضا و افت طبيعي توليد در برخي كشورها به برقراري توازن در بازار و تقويت قيمت‌ها كمك خواهد كرد. وي تاكيد مي‌كند: توليد نفت عربستان در حال حاضر به زير 10 ميليون بشكه رسيده است. . . بنابراين ما در حال برداشتن گام‌هايي فراتر از حد انتظار هستيم تا همكاران‌مان در درون و خارج از اوپك را رهبري كنيم تا اطمينان يابيم كه بازار در جريان بودن يك اقدام جدي (براي كاهش توليد) را مشاهده مي‌كند. روند برقراري توازن مجدد در بازار به دليل توافقات اخير در داخل اوپك و با توليد كنندگان خارج از اوپك سرعت خواهد گرفت... ما تمديد اين توافق پس از شش ماهه نخست را مدنظر قرار مي‌دهيم. عصام المرزوق، وزير نفت كويت هم‌راستا با عربستان و در راستاي كاهش قيمت نفت اعلام كرد كه اين كشور نيز از تعهد خود براي كاهش توليد فراتر رفته است. اين در حالي است كه به گفته وزير انرژي الجزاير، كشورش نيز بيش از رقم تعيين شده، توليد نفت خود را كاهش مي‌دهد. عربستان و ساير اعضاي اوپك قرار است در ماه مه ‌در وين تشكيل جلسه دهند تا وضعيت بازار و سياست توليد سازمان را مورد ارزيابي قرار دهند. كشورهاي عضو اوپك همچنين اواخر ماه جاري ميلادي با توليد كننندگان مهم غير عضو تشكيل جلسه خواهند داد تا روند تبعيت توليدكنندگان از توافق كاهش توليد را رصد كنند.
دلشوره اماراتي‌ها از نفت 50 دلاري
سهيل المزروعي، وزير انرژي امارات با تاكيد بر اينكه نفت بشكه‌اي 50 دلار براي اكثر توليد كنندگان نفت قيمتي بسيار پايين است، مي‌گويد: قيمت نفت از زمان توافق 30 نوامبر اوپك براي كاهش توليد كه اولين توافق كاهش توليد در طي 8 سال گذشته بود، تقريبا 20 درصد افزايش يافته و به بالاي 50 دلار در هر بشكه رسيده است. اوپك به همراه 11 توليد كننده ديگر از جمله روسيه در حال كاهش توليد خود هستند تا قيمت‌ها را تقويت كنند. البته من هرگز يك قيمت مشخص نخواهم گفت، زيرا من واقعا معتقدم كه نبايد يك قيمت مشخص را هدف‌گذاري كنيم. اين در حالي است كه قيمت نفت با وجود افزايش‌هاي اخير، همچنان حدود نصف قيمت سال 2014 است.
المزروعي گفت، در طي سال‌هاي مازاد عرضه و قيمت‌هاي پايين، تقاضاي جهاني براي نفت سريع‌تر از حد انتظار افزايش يافته است. وي پيش‌بيني كرد كه اين روند افزايش تقاضا ادامه يابد. وي افزود، امارات در عين تبعيت از توافق كاهش توليد، تلاش خواهد كرد ظرفيت توليد خود را به 5/3 ميليون بشكه در روز برساند. ظرفيت توليد فعلي امارات 3/15 ميليون بشكه در روز است. صندوق بين المللي پول برآورد كرده كه امارات به نفت بشكه‌اي 60 دلار نياز خواهد داشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون