• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

از الكترونيكي شدن انتخابات تا تشكيل هيات‌هاي نظارت

آخرين خبرها از انتخابات شوراها و رياست‌جمهوري

گروه سياسي|چند ماه بيشتر تا انتخابات باقي نمانده است و براي بسياري درگذشت ناگهاني آيت‌الله هاشمي حتي مي‌تواند در روز سرنوشت‌ساز پايان ارديبهشت هم تاثيرگذار باشد. با همه اينها در حالي كه هنوز فضاي خبري كشور تحت تاثير اتفاق هفته گذشته است، ديروز اما چند اظهارنظر درمورد انتخابات وجود داشت، از شوراي نگهبان تا وزارت كشور. سخنگوي شوراي نگهبان دغدغه انتخابات شوراهاي شهر و روستا و احتمال بالا بودن ثبت نام‌ها را مطرح كرده است، اين در حالي است كه از نظر قانوني شوراي نگهبان نمي‌تواند دخالتي در انتخابات شوراهاي شهر و روستا داشته باشد. عباسعلي كدخدايي به ايلنا گفته: انجام كار كارشناسي مي‌تواند از ثبت‌نام‌هاي بي‌رويه در انتخابات شوراي شهر جلوگيري كند.  همچنين فارس گزارش داده است كدخدايي در حاشيه مراسم ختم پدر محسن اسماعيلي و در جمع خبرنگاران در رابطه با برگزاري انتخابات الكترونيكي، اظهار داشت: احتمالا تا 10 روز آينده اعلام مي‌شود.  
اعضاي هيات نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري در استان تهران مشخص شدند
ديروز همچنين رييس ستاد انتخابات استان تهران از مشخص شدن اعضاي هيات نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري در استان تهران خبر داد. به گزارش فارس، شهاب‌الدين چاوشي با بيان اينكه اعضاي هيات نظارت بر دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري در استان تهران متشكل از 5 نفر هستند كه طي نامه‌اي با امضاي آيت‌الله جنتي به عنوان رييس هيات مركزي نظارت بر دوازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري واصل شده است، افزود: اين اعضا شامل محمد‌حسن صادقي‌مقدم، فرهاد رهبر، فيروز اصلاني، قاسم محمد طهراني و غلامحسين اسماعيلي است. رييس ستاد انتخابات استان تهران تصريح كرد: آقاي محمدحسن صادقي‌مقدم رييس هيات نظارت بر انتخابات، قاسم محمد طهراني قائم‌مقام رياست هيات نظارت و فرهاد رهبر، فيروز اصلاني و غلامحسين اسماعيلي هم به عنوان عضو اين ستاد در استان تهران هستند.
بي‌موقع است كه از عدم احراز صلاحيت رييس‌جمهور حرف بزنيم
موضوع رد صلاحيت رييس‌جمهوري كه در راس است و مي‌خواهد بار ديگر كانديدا شود، پيش از اين سابقه نداشته كه درست چند ماه مانده به انتخابات اينگونه مباحث به اين شكل مطرح شود. سخنگوي سابق شوراي نگهبان هم مطرح كردن اين بحث را در اين مقطع زماني بي‌موقع مي‌داند. نجات‌الله ابراهيميان جز چهره‌هاي متفاوت شوراي نگهبان است و اظهارنظراتش در مقايسه با ساير اعضاي اين شورا رنگ و بوي ديگري دارد، در عين حال هميشه تاكيد مي‌كند اين نظرات شخصي او و از منظر يك حقوقدان در اين شوراست. به باور او كار برخي گروه‌هاي سياسي كه موقعيت رييس‌جمهور را متزلزل مي‌كنند قابل قبول نيست. به گزارش تابناك او با زودهنگام خواندن بحث مربوط به احراز صلاحيت‌ها در پاسخ به اينكه چطور مي‌شود صلاحيت رييس‌جمهور مستقر را رد كرد، عنوان داشت: «اگر هر رييس‌جمهور براي دوره بعد خود را كانديدا مي‌كند يعني خود را در معرض قبول و يا رد قرار مي‌دهد. مردان سياسي مرداني هستند اهل ريسك. خود سياست هم توام با ريسك است. هر سياستمداري كه وارد عرصه انتخابات مي‌شود ريسك‌هاي حقوقي و قانوني را هم مي‌پذيرد. از نظر حقوقي هيچ فرقي ميان رياست‌جمهوري و نمايندگي مجلس از اين حيث وجود ندارد». ابراهيميان با تاكيد بر اينكه تاكنون در مورد رياست‌جمهوري فعلي هيچ بحثي در جلسات شوراي نگهبان مطرح نشده است تا بتوانيم در موردش گمانه‌زني كنيم، و بگوييم رد است يا قبول، گفت: «به نظرم گروه‌هاي سياسي هم كار خوبي نمي‌كنند كه از حالا موقعيت رييس‌جمهوري كه سركار است را متزلزل مي‌كنند؛ يكي مي‌گويد رد مي‌كنند و يكي هم مي‌گويد رد كردن خوب نيست. بهتر است كه اين بحث را بگذاريم براي بعد از ثبت‌نام كانديداي رياست‌جمهوري.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون