نخستين پرنده از يكصد
نكته مهم ديگري كه از نظرها پنهان مانده است و برخي از اشاره به آن خودداري ميكنند، اهميت تجاري خريد انجام شده براي اقتصاد كشور است. هواپيما يك كالا نيست بلكه يك دارايي است كه نقش سرمايه را براي شركتهاي هواپيمايي ايفا ميكند. بهرهوري اين سرمايه فقط تابع نظام مديريتي شركتها نيست بلكه وابسته به شبكههاي تامين قطعه و خدمات فني است. هر كس كه تجربه كار در صنعت هواپيمايي را داشته باشد، ميداند يك صنعت هواپيمايي پويا تنها در چارچوب اقتصاد جهاني موفق و سودآفرين است.
تحريمهاي مختلف و سدهايي كه بدخواهان برپا كرده بودند و رقباي منطقهاي ايران بيشترين تلاش را كردند تا نهادينه شان كنند پويايي را از صنعت هواپيمايي كشور در بازارهاي جهاني گرفته بود. تسلط دلالان و كاسبان تحريم بر اين صنعت به جايي رسيده بود كه تامين سادهترين قطعات از طريق توليدكنندگان ممكن نبود. تعداد هواپيماهاي زمينگير گواه اهميت اين رابطه و تعامل با بازارهاي جهاني است.
با وجود تلاش شبانهروزي مهندسان و نيرويهاي فني در بخش تعمير و نگهداري براي يك بهرهوري حداكثري از ناوگان ارتباطات بيخدشه و بيمانع بينالمللي لازم و ضروري است. ورود نخستين هواپيماي ايرباس از يكصد فروند هواپيماي سفارش داده شده خبر ميدهد كه آن دوران به پايان رسيده است و دوران شكوفايي و افزايش رقابت و پويندگي فرارسيده است. ايران به جايگاه شايسته خود در اقتصاد جهاني و در صنعت هواپيمايي منطقه نزديكتر ميشود.
در پايان شايد بد نباشد يادآور شد هنوز يكسال از روزهايي كه شركتهاي هواپيمايي و توليدكنندگان هواپيما به محض فهميدن مليت ايراني طرف تماسشان، ارتباط را قطع ميكردند، نگذشته است. دوراني كه دلالان به بازار مسلط بودند و واسطهها با افزودن به حلقههاي ارتباطي بين شركتهاي هواپيمايي داخلي و بازار جهاني هواپيما و تامين قطعه به سودجويي ميپرداختند.
ولي روز پنجشنبه رييس يكي از دو سازنده جهاني هواپيما به تهران آمد. حذف آن حلقههاي واسطه و برقراري يك كانال ارتباطي بيواسطه در چارچوب قوانين بينالمللي و داخلي كار راحتي نبوده و نيست. خوشحال باشيم، يك گام بلند در حذف واسطهگري در اقتصاد كشور برداشته شده است و صنعتي ايراني بال پرواز براي رسيدن به بلندآسمان گشوده است.