• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3720 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۲۶ دي

با تصويب مجلس

«شوراي عالي اجتماعي» به رياست رييس‌جمهوري تشكيل مي‌شود

با تصويب نمايندگان مجلس، شوراي عالي اجتماعي براي ساماندهي وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي تشكيل مي‌شود. در حالي كه بنا بر گزارش ايرنا، با امضاي موافق 142 نماينده مجلس بر ماده 95 لايحه برنامه ششم توسعه، رييس اين شورا، رييس‌جمهوري و نايب‌رييس شورا، وزير كشور خواهد بود، مقرر شده كه وظايف، اختيارات و تركيب اعضاي شورا به پيشنهاد وزارت كشور حداكثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن اين قانون به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي برسد و نظارت بر حسن اجرا و پيگيري مصوبات شورا هم برعهده سازمان امور اجتماعي خواهد بودضمن آنكه مصوبات شورا در جهت اجراي اصل 138 قانون اساسي و بررسي مغايرت با قوانين براي رياست مجلس ارسال مي‌شود. بنا بر مصوبه مجلس همچنين دولت مكلف شد طبق قوانين مربوطه و مصوبات شوراي عالي اجتماعي براي پيشگيري و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي، نسبت به تهيه طرح جامع، كنترل و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي با اولويت اعتياد، طلاق، حاشيه‌نشيني، كودكان كار و مفاسد اخلاقي مشتمل بر محورهاي ذيل اقدام كند به گونه‌اي كه آسيب‌هاي اجتماعي در انتهاي برنامه به 25 درصد ميزان كنوني كاهش يابد.
 اين شورا كه در راستاي اجراي تاكيدات مقام رهبري پس از سه جلسه ديدار اعضاي شوراي اجتماعي كشور و گزارش‌دهي شورا درباره وضعيت آسيب‌هاي اجتماعي و تاكيد رهبري بر كاهش و كنترل آسيب‌هاي اجتماعي و به طور خاص، 5 آسيب حاشيه‌نشيني، اعتياد، طلاق، مفاسد اخلاقي و اجتماعي و بزهكاري و بيكاري تشكيل مي‌شود بايد در سرفصل‌هاي پيشگيري، خدمت‌رساني و بازتواني، شناسايي و بهبود نقاط آسيب‌خيز، حمايت از زنان سرپرست خانوار، مقابله با اعتياد با حمايت قوه قضاييه، حمايت از بيماران رواني مزمن و سالمندان، تامين مسكن نيازمندان و ساماندهي كودكان كار فعاليت كند. پيشگيري اوليه از بروز آسيب‌هاي اجتماعي، تدوين سالانه اطلس آسيب‌هاي اجتماعي، تدوين نظام جامع رصد آسيب‌هاي اجتماعي و معلوليت‌ها ازجمله وظايف اين شورا در حوزه پيشگيري است. بازتواني خدمات‌ رساني به‌ موقع به افراد در معرض آسيب‌هاي اجتماعي با مشاركت سازمان‌هاي غيردولتي، توسعه مراكز فوريت‌هاي اجتماعي در شهرهاي بالاي 50 هزار نفر و توسعه نقش سازمان‌هاي مردم‌نهاد هم از وظايف اين شوراست ضمن آنكه بر اساس اين مصوبه، شوراي عالي اجتماعي در سرفصل شناسايي و بهبود نقاط آسيب‌خيز موظف شده تا نسبت به شناسايي نقاط آسيب‌خيز و بحران‌‌زاي اجتماعي در بافت شهري و حاشيه شهرها، بهبود كيفيت زندگي ساكنان سكونت‌گاه‌هاي غيررسمي و برنامه‌ريزي براي مديريت و توزيع متناسب فعاليت، جمعيت و مهاجرت در كشور و ممانعت از توسعه حاشيه نشيني با هدفگذاري سالانه 1- درصد كاهش جمعيت حاشيه نشين اقدام كند. تهيه و اجراي كامل طرح جامع توانمندسازي زنان سرپرست خانوار تا پايان برنامه ششم از ديگر وظايف شوراست ضمن آنكه اقدامات قانوني در جهت اجرايي كردن سياست‌هاي كلي مبارزه با مواد مخدر و سياست‌هاي كلان برنامه توسعه از ديگر وظايف اين شورا در زمينه مقابله با اعتياد است. اين شورا در حمايت از بيماران رواني مزمن و سالمندان موظف شده نسبت به تداوم اجراي طرح ساماندهي و توان‌بخشي بيماران رواني مزمن با پوشش حداقل هفتاد و پنج درصد و سالمندان با پوشش حداقل بيست‌و پنج درصد جمعيت هدف اقدام كند و همچنين براي رفع فقر سكونتي حداكثر تا پايان سال اول اجراي برنامه و اجراي برنامه تامين مسكن اجتماعي و حمايتي فعال باشد. ساماندهي وضعيت كودكان كار هم از ديگر وظايف اين شوراست كه بايد تا پايان اجراي برنامه جمعيت كودكان كار حداقل 25 درصد كاهش يابد.
به دنبال تصويب ماده 95، علي لاريجاني، رييس مجلس هم گفت: «شوراي عالي اجتماعي نمي‌تواند سياستگذاري كند و سياستگذاري بايد از طريق مجمع تشخيص مصلحت نظام، مجلس و در برخي موارد توسط خود شوراي انقلاب فرهنگي صورت بگيرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون