وزير صنعت در آستانه روز هواي پاك:
همه پالايشگاه هايمان ميتوانند يورو5 شوند
29 ديماه، روز هواي پاك نامگذاري شده تا در اوج آلودگي به فكر درمان باشيم. روز گذشته به همين مناسبت، معصومه ابتكار، رييس سازمان حفاظت محيط زيست و نعمتزاده، وزير صنعت، معدن و تجارت در پرديسان وعده تحقق شعار «با هم به سوي هواي پاك» را دادند. ابتكار با استناد به گزارشهاي سازمان بهداشت جهاني در خصوص آلودگي هوا گفت: طبق گزارشهاي سازمان بهداشت جهاني آلودگي هوا يكي از علل اصلي مرگ و مير در دنيا محسوب ميشود. از هر هشت مورد مرگ و مير يك مورد به خاطر آلودگي هواست. كاهش طول عمر و افزايش هزينههاي بهداشت و درمان از جمله مشكلات ناشي از آلودگي هواست. او با اشاره به بيتوجهيهاي دولت قبل به مسائل آلودگي هوا اظهار كرد: با اجراي برنامههاي كاهش آلودگي هوا سعي كرديم عقب ماندگيهاي گذشته را جبران كنيم. در حال حاضر وضعيت آلودگي در استانهاي مختلف متفاوت است. در برخي شهرها هنوز نتوانستيم به اهداف خود دست يابيم كه منابع آلاينده ثابت و گرد و غبار منشأهاي تاثيرگذاري در اين وضعيت هستند. وي با اشاره به اينكه 8 ميليون و 600 هزار خودرو و موتوسيكلت فرسوده در تهران تردد ميكنند، اظهار كرد: از اول مهر سال جاري توقف شماره گذاري موتوسيكلتهاي كاربراتوري محقق شد ولي هنوز در بسياري از شهرها موتورهاي كاربراتوري تردد دارند. در شرايط حاضر تبديل خودروها به شرايط احسن در دستور كار دولت قرار دارد. به گفته ابتكار، تدوين قانون هواي پاك در حال حاضر آخرين مراحل خود را در مجلس ميگذراند. تصويب و ابلاغ آن باعث سرعت بخشيدن به اقدامات مرتبط با آلودگي هوا خواهد بود. وزير صنعت، معدن و تجارت نيز با حضور در اين مراسم از شناسنامه محيطزيستي صنايع سخن گفت: در تهيه شاخصهاي ارزيابي صنايع علاوه بر 60 شاخص صنعتي، 20 شاخص محيط زيستي براي صنايع تعريف شده كه در نهايت ارزيابي اين 20 شاخص محيط زيستي در قالب شناسنامه محيط زيستي صنايع منتشر خواهد شد. وي با اعلام اينكه روز شنبه 2 بهمن ماه، چهلهزارمين تاكسي فرسوده ناوگان حمل و نقل عمومي كشور با خودرويي نو جايگزين خواهد شد، گفت: از اين تعداد حدود 14 الي 15 هزار تاكسي در تهران و مابقي در ساير شهرها و استانهاي كشور نوسازي شده است. اميدواريم تا انتهاي امسال، اين عدد به 60 هزار تاكسي خطوط حمل و نقل عمومي برسد تا چهره حمل و نقل عمومي كشور دچار تغيير و دگرگوني بسياري شود. به گفته نعمتزاده، در حال حاضر 54 مورد استاندارد اجباري براي خودروها در كشور وجود دارد كه قرار است با همكاري سازمان ملي استاندارد اين استانداردهاي اجباري خودرو تا سال 97 به 80 مورد برسد. وي اشارهاي هم به ارتقاي استاندارد خودروها از يورو 2 به يورو 4 كرد و گفت: از ابتداي سال گذشته زمينه تبديل شدن به استاندارد يورو 5 براي خودروها فراهم شده و البته هم اكنون تمامي خودروهاي وارداتي داراي استاندارد يورو 5 هستند. در كنار استانداردسازي خودروها، رايزنيهايي براي توليد سوخت يورو 5 نيز صورت گرفته است، زيرا در حال حاضر تمام پالايشگاههاي كشور به جز يك پالايشگاه، قابليت ارتقا و توليد سوخت يورو 5 را دارند.