• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3723 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۲۹ دي

فدراسيون هندبال، ۵ تغيير در ۵ سال

به دنبال آرامش و ثبات

هندبال ايران از بهمن ۱۳۸۹ تاكنون يعني در پنج سال اخير با پنج تغيير در راس فدراسيون خود مواجه شده است. همراه اين جابه‌جايي‌ها، تغييرات زيادي نيز در جايگاه تيم ملي در رقابت‌هاي آسيايي و قهرماني آسيا رخ داد و ايرانيان در نهايت نتوانستند جواز حضور در رقابت‌هاي جهاني ۲۰۱۷ فرانسه را كسب كنند. حال بايد ديد اين فدراسيون بعد از اين دوره از انتخابات به ثبات خواهد رسيد. تغييرات فدراسيون هندبال ايران از بنيانگذار آن تا به امروز را در ادامه بخوانيد.
اميرتاش، مهدوي و مشحون
هندبال سالني ايران درسال۱۳۴۳ با تدريس علي‌محمد اميرتاش (پدر هندبال ايران) در دانشسراي عالي به صورت كلاسيك آغاز شد. بعد از آن درسال ۱۳۵۴ فدراسيون هندبال ايران تاسيس شد و مهندس هارون مهدوي به عنوان رييس آن معرفي شد. بعد از او در سال ۱۳۵۹ محمود مشحون به رياست اين فدراسيون درآمد، در آن سال‌ها تيم ملي ايران براي اولين‌بار در دهمين دوره بازي‌هاي آسيايي كه به ميزباني كره جنوبي برگزار شد، حاضر و با يك برد و چهار باخت در جايگاه پنجم آن بازي‌ها قرار گرفت. اما ايران در دو دوره بعد از آن‌كه در چين و ژاپن برگزار شد، شركت نكرد. رقابت‌هاي قهرماني هندبال آسيا نيز از سال ۱۹۷۷ ميلادي آغاز شد و ايران براي اولين بار در سال ۱۹۸۹ ميلادي- ۱۳۶۷ شمسي عازم اين رقابت‌ها شد و در جايگاه هشتم ايستاد. در دو دوره بعد از آن نيز كه به ميزباني ژاپن و بحرين برگزار شد، ايران يازدهم و نهم آسيا شد.
رحيمي؛ دو دوره ميزباني آسيايي و حضور بانوان
در سال ۱۳۷۲ عليرضا رحيمي به رياست فدراسيون هندبال درآمد و تا اواخر سال ۱۳۸۸ در اين سمت بود. در اين مدت تيم ملي ايران در هفت دوره در رقابت‌هاي آسيايي هندبال حاضر شد كه بهترين جايگاهي كه در اين دوران كسب كرد عنوان چهارمي بود. البته ايران در اين‌ سال‌ها توانست دو بار ميزبان اين رقابت‌ها باشد. در اين شانزده سال تيم ملي ايران از مجموع سه دوره بازي‌هاي آسيايي كه برگزار شد، دو دوره حاضر و عنوان چهارمي بازي‌هاي آسيايي تايلند و سومي قطر را كسب كرد.
كوزه‌گري؛ نايب‌قهرماني و سومي آسيا
عليرضا رحيمي باوجود اينكه در بهمن ماه ۱۳۸۸ دوباره در مجمع انتخاباتي موفق به كسب بيشترين آرا شده بود، در اسفندماه همان سال استعفا كرد و جلال كوزه‌گري به عنوان سرپرست اين فدراسيون انتخاب شد. البته در بهمن ۱۳۸۹ كوزه‌گري با كسب ۳۰ راي از ۴۳ راي ماخوذ شده براي چهار سال به عنوان رييس فدراسيون هندبال انتخاب شد. در زمان رياست كوزه‌گري تيم ملي ايران در بازي‌هاي آسيايي ۲۰۱۰ چين براي نخستين بار عنوان نايب قهرماني را كسب كرد. در اين دوران تيم ملي ايران در پانزدهمين دوره رقابت‌هاي آسيايي به ميزباني عربستان پنجم شد. اين تيم در زمان كوزه‌گري در رقابت‌هاي آسيايي بحرين توانست براي اولين بار سهميه حضور در رقابت‌هاي قهرماني جهان ۲۰۱۵ را كسب كند.
نصيري؛ چهارمي بازي‌هاي آسيا
اما كوزه‌گري در ارديبهشت ۹۳ از سمت خود استعفا كرد و خسرو نصيري از سوي وزارت ورزش بلافاصله به عنوان سرپرست اين فدراسيون انتخاب شد. در دوران سرپرستي او تيم ملي ايران عازم بازي‌هاي آسيايي كره جنوبي شد و توانست عنوان چهارمي آسيا را از آن خود كند.
گواري؛ بيست‌ويكم جهان
اما خسرو نصيري به دليل ثبت‌نام به عنوان كانديداي انتخابات فدراسيون هندبال در آذرماه ۱۳۹۳ از سرپرستي استعفا كرد و احمد گواري به عنوان سرپرست از سوي وزارت ورزش و جوانان انتخاب شد. تيم ملي ايران كه در زمان كوزه‌گري جواز حضور در رقابت‌هاي جهان را كسب كرده بود، در دوران گواري به اين رقابت‌ها اعزام شد و در جايگاه بيست‌و يكم جهان قرار گرفت.
مهدوي؛ نايب‌قهرماني انتخابي المپيك
در ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ مجمع انتخاباتي فدراسيون برگزار شد و سيدابوالحسن مهدوي با كسب ۲۵ راي از ۳۹ راي ماخوذه به مدت چهار سال به عنوان رييس اين فدراسيون انتخاب شد. در مدت حضور مهدوي تيم ملي ايران در رقابت‌هاي قهرماني آسيا به ميزباني بحرين حاضر شد اما نتوانست جايگاه قبلي خود را تكرار يا ارتقا دهد، ايران در اين رقابت‌ها پنجم و از حضور در رقابت‌هاي جهاني ۲۰۱۷ فرانسه محروم شد. در دوران مهدوي تيم ملي هندبال ايران براي حضور در رقابت‌هاي انتخابي المپيك عازم سوئد شد، اين تيم باوجودي كه در مرحله نخست مسابقات انتخابي المپيك در قاره آسيا پس از قطر به عنوان نايب‌قهرماني رسيد و به‌همراه تيم بحرين به مرحله دوم اين مسابقات راه يافت، اما در مرحله دوم مسابقات انتخابي المپيك، ايران در در كنار اسپانيا، اسلووني و سوئد قرار گرفت و نتوانست جواز حضور در المپيك را كسب كند. تيم ملي ايران در حالي نتوانست جواز حضور در رقابت‌هاي جهاني ۲۰۱۷ فرانسه و المپيك ريو را كسب كند كه در حال حاضر بيش از ۱۰ملي‌پوش هندبال ايراني در ليگ‌هاي اروپايي مي‌درخشند و از جمله بهترين بازيكنان در ليگ اروپايي هستند.
اكبري، سرپرست است
سيد ابوالحسن مهدوي نيز در ۲۵ مرداد ۹۵ و بعد از گذشت ۱۸ ماه از سمت رياست فدراسيون هندبال به دليل آنچه بيماري عنوان شد، استعفا كرد و بعد از گذشت ۱۵ روز وزارت ورزش و جوانان با قبول استعفاي مهدوي، عباسعلي اكبري را به عنوان سرپرست فدراسيون انتخاب كرد. بعد از گذشت حدود چهار ماه از اداره شدن فدراسيون هندبال با سرپرست، وزارت ورزش و جوانان۱۰ روز كاري را زمان ثبت نام كانديداي رياست فدراسيون هندبال اعلام كرد كه هفتم دي ماه اين مهلت قانوني به پايان رسيد و ۱۶نفر براي كسب كرسي رياست فدراسيون ثبت نام كردند. حميد آقاعلي‌نژاد، عليرضا پاكدل، مرتضي حسن‌پور، هادي خليلي، كاظم دل‌قندي، عليرضا رحيمي، شهداد مرتجي، ميترا نوري، احمد سعادتمند، كيوان صادقي، حميدرضا عباسي مقدم، ولي فرنام، ناصر قاسمي، حميد مدني، خسرو نصيري و محمدناصر نجف‌پور به عنوان كانديداي كرسي رياست فدراسيون هندبال ثبت‌نام كردند. اما در كنار آنها سيد ابوالحسن مهدوي، رييس پيشين فدراسيون هندبال كه چندي پيش به دليل آنچه بيماري عنوان شده بود استعفا داده بود، مدعي شد كه به عنوان كانديداي پست رياست اين فدراسيون مجددا ثبت‌نام كرده است، البته كمي بعد با ارسال نامه‌اي تند در فضاي مجازي انصرافش را از انتخابات اعلام كرد. بعد از ثبت‌نام مهدوي در انتخابات اين فدراسيون، عليرضا رحيمي براي جلوگيري از دوگانگي در خانواده هندبال، با ارسال نامه‌اي به وزير ورزش و جوانان انصراف رسمي خود را اعلام كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون