• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3725 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲ بهمن

مقامات و چهره‌ها در سوگ آتش‌نشانان

هيات دولت امروز را عزاي عمومي اعلام كرد

گروه سياسي|  آخرين روز دي ماه سال 95 با تلخي بي‌پاياني براي تهران و ايران آغاز شد و با پيام‌هاي تسليت مسوولان و چهره‌ها به پايان رسيد. پنجشنبه صبح ساختمان پلاسكو تهران گرفتار آتش شد و پس از چند ساعت فرو ريخت و تعدادي از آتش‌نشانان در زير آوار ماندند. اتفاقي كه واكنش بسياري از شهروندان و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را در پي داشت. با انتشار خبر، بسياري از مسوولان در محل حادثه حضور پيدا كردند و تا پايان روز كه احتمال نجات كمرنگ شد، پيام‌هاي تسليت از اين سو و آن سو منتشر مي‌شد. از روساي قوا تا خانواده آيت‌الله هاشمي و سيد حسن خميني. روز حادثه اما برخي نمايندگان تهران هم به محل حادثه مراجعه كردند. محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد از همان ساعات اوليه در محل حاضر شد و در جلسه ستاد بحران استان تهران نيز حضور داشت. از ميان زنان مجلس هم طيبه سياووشي، فاطمه سعيدي و فريده اولاد قبا هم در محل حادثه حضور پيدا كردند و حتي اولادقبا از كمبود امكانات براي اطفاي حريق انتقاد كرد. در اين ميان طبيه سياووشي، نماينده مردم تهران از برگزاري جلسه فوق‌العاده مجمع نمايندگان تهران طي امروز يا فردا براي بررسي حادثه پلاسكو خبر داد. در اين ميان هيات دولت نيز با اطلاعيه‌اي امروز شنبه را عزاي عمومي اعلام كرد.

سوگ رييس‌جمهور و ستايش آتش‌نشانان
همان ساعت‌هاي ابتدايي بود كه معاون اول حسن روحاني در محل حادثه حاضر شد و چند ساعت بعد هم وزير كشورش به او پيوست. رييس‌جمهور هم پنجشنبه طي پيامي با تسليت به خانواده جانباختگان اين حادثه غمبار اظهار داشت: حماسه‌اي كه آتش‌نشانان فداكار در اين صحنه خدمت، آفريدند و جان خود را براي نجات هموطنان خويش فدا كردند، ملت ايران را به سوگ و ستايش روح فداكاري و از خودگذشتگي اين فرزندان رشيد ملت واداشت. به گزارش ايسنا، متن پيام رييس‌جمهور به اين شرح است: «سانحه ناگوار آتش‌سوزي در ساختمان پلاسكوي تهران، اگر چه اندوهبار و تامل‌انگيز است اما حماسه‌اي كه آتش‌نشانان فداكار در اين صحنه خدمت، آفريدند و جان خود را براي نجات هموطنان خويش فدا كردند، ملت ايران را به سوگ و ستايش روح فداكاري و از خودگذشتگي اين فرزندان رشيد ملت واداشت. اينجانب از تلاش همه امدادگران، آتش‌نشانان و واحدهاي پزشكي، انتظامي و نظامي كه به مديريت اين حادثه و خدمت به آسيب ديدگان شتافتند، تشكر مي‌كنم و با تسليت به خانواده جانباختگان اين حادثه غمبار، براي عزيزاني كه با ايثار جان خود به نجات همنوعان خود شتافتند، از درگاه خداوند منان، رحمت و رضوان مسالت مي‌كنم و از همه هم‌ميهنان عزيز درخواست مي‌كنم كه براي نجات و عافيت مجروحان حادثه، در اين ساعات نيايش در شب جمعه دعا كنند.»
رييس مجلس: فرزندان شجاع و دلاور ملت به نبرد با آتش رفتند
رييس مجلس شوراي اسلامي هم با انتشار پيامي اين حادثه را تسليت گفت. به گزارش خانه ملت در اين پيام آمده است: «وقوع حادثه غمبار آتش‌سوزي و فرو‌ريختن ساختمان پلاسكو در تهران كه باعث بروز خسارات، مصدوميت جمعي از مردم و نيروهاي امدادرسان و شهادت ماموران فداكار شد موجب تاسف و تاثر گرديد. شهامت و فداكاري آتش‌نشانان كه در عمليات امداد و نجات مردم، خود را در معرض خطر قرار دادند و با فداكاري و رشادت و از جان‌گذشتگي تلاشي جانانه از خود نشان دادند، دل و جان هر انساني را به تحسين و ستايش معطوف مي‌سازد. فرزندان شجاع و دلاور ملت در اين حماسه به نبرد با آتش رفتند و به‌طور يقين نام و آوازه آنان تا ابد در تاريخ اين ملت جاودان خواهد ماند. ضرورت دارد ستاد بحران و نيروهاي امداد‌رسان در اسرع وقت به‌طور جدي به وضعيت خسارت ديدگان، مصدومان و جانباختگان اقدام كنند و كليه دستگاه‌هاي امدادي، انتظامي و خدمات شهري موظفند تا برقراري شرايط عادي در محل حادثه به انجام وظايف اقدام كنند. اينجانب ضمن عرض تسليت شهادت ماموران افتخار آفرين و فداكار آتش‌نشاني را به ملت شريف ايران و خانواده‌هاي اين عزيزان و آرزوي سلامتي مصدومان اميدوارم شاهد اين‌گونه حوادث تلخ نباشيم.»

خانواده آيت‌الله هاشمي: عزاي‌مان دوچندان شد
خانواده هاشمي در چند روز گذشته پيام‌هاي زيادي را منتشر كرده‌اند و از حضور مردم در مراسم‌هاي آيت‌الله هاشمي از تهران تا كرمان تشكر كردند. ديروز اما پيام ديگري از سوي آنها منتشر شد و اين‌بار براي تسليت به خانواده‌ها و بازماندگان حادثه پلاسكو. به گزارش انتخاب، متن پيام به شرح زير است: «منْ يخْرُجْ مِنْ بيتِهِ مُهاجِراً إِلى‌الله و رسُولِهِ ثُم يدْرِكهُ الْموْتُ فقدْ وقع أجْرُهُ على‌الله. حادثه تلخ و غمبار شهادت تعدادي از آتش‌نشان‌هاي فداكار و برخي هموطنان عزيز، عزاي بيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني (قدس سره) را دوچندان و چشمان مان را در اين مصيبت بزرگ و داغ مضاعف گريان ساخت. بي‌ترديد فداكاري، ايثار و از جان گذشتگي اين بزرگمردان در چشم و جان و حافظه مردم شريف و قدرشناس ايران اسلامي خواهد ماند و در تارك تاريخ اين ملت خواهد درخشيد. ملت ما به تمام قامت به احترام ايثار و جوانمردي اين سرو‌قامتان خواهد ايستاد و با شركت گسترده در مراسم تشييع آن مسافران ملكوت به مقام شامخ و بلند آنان اداي احترام خواهد كرد. بيت آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني ضمن تعزيت و تسليت به خانواده‌هاي شريف و بزرگوار آنان و نيز همكاران و همه پرسنل شريف مجموعه آتش‌نشاني، با چشم گريان در مراسم بدرقه و تشييع اين عزيزان شركت خواهند كرد و حضور و همدردي را كمترين وظيفه خويش در قبال از خودگذشتي و فداكاري اين قهرمانان مي‌داند. از خداوند قادر متعال براي آتش‌نشانان جانباخته غفران رضوان و براي خانواده‌هاي بزرگوار آنان و همكاران شريف آنان در آتش‌نشاني صبر جميل و اجر جزيل و براي مجروحان عزيز اين سانحه جانسوز شفاي عاجل تمنا دارد.»
واكنش سيد حسن خميني
سيد حسن خميني با انتشار عكسي از حادثه در صفحه اينستاگرام خود، حادثه را تسليت گفت و نوشت: «حادثه تلخ و دلخراش آتش‌سوزى در ساختمان پلاسكوي تهران دل هر بيننده‌اى را به درد آورد و شهامت آتش‌نشانان اگر‌چه با خون و آتش قرين شد ولى تاسف همگان را در جان باختن پروانه‌وار ايشان باعث شد. خداى سبحان به عزيزان سفركرده‌مان علو درجات و به بازماندگان و دوستان و همكاران‌شان صبر عنايت فرمايد.

 

هيات دولت روز شنبه را عزاي عمومي اعلام كرد

هيات دولت در پي حادثه ساختمان پلاسكو با صدور اطلاعيه‌اي روز شنبه را عزاي عمومي اعلام كرد. در اطلاعيه هيات دولت آمده است: حادثه تلخ و اندوهبار آتش‌سوزي و فروريختن ساختماني در مركز تهران كه منجر به جان باختن و آسيب ديدن تعدادي از مردم و آتش‌نشانان متعهد و پرشهامت شد، مايه تاسف و اندوه فراوان گرديد. در اين سانحه دردناك و تاسف‌بار جلوه‌اي پرشكوه از ايثار و فداكاري آتش‌نشانان شجاع در برابر ديدگان ملت رشيد ايران و جهانيان به نمايش گذاشته شد. فداكاراني كه با بذل جان از عهده امتحاني دشوار در مراقبت مسوولانه از مردم و حفظ جان آنان سربلند و موفق برآمدند. هيات دولت جمهوري اسلامي ايران با تجليل از اين بزرگ مردان ايثار و فداكاري، قدرداني از خدمات ارزنده آنان، آرزوي سلامت براي مجروحان و تسليت به بازماندگان براي بزرگداشت جان باختگان و همدردي با بازماندگان آنان روز شنبه دوم بهمن ماه 1395 را عزاي عمومي اعلام مي‌كند و عموم مردم ايران را به قدرشناسي شايسته از آنان دعوت مي‌نمايد.


هماهنگي بسيار خوبي بين دستگاه‌ها براي مديريت بحران وجود دارد

رييس فراكسيون اميد مجلس با بيان اينكه تمامي عوامل امدادي و خدماتي با اين حادثه علمي برخورد كرده‌اند، گفت: هماهنگي خوبي بين اورژانس، آتش‌نشاني، شهرداري، ارتش و سپاه و نيروي انتظامي وجود دارد. به گزارش فارس، محمدرضا عارف، رييس فراكسيون اميد كه بعد از وقوع حادثه آتش‌سوزي و ريزش ساختمان پلاسكو در محل حادثه حضور پيدا كرد و در جلسه ستاد بحران شهر تهران شركت كرد بعد از پايان جلسه گفت: حادثه فرو ريختن ساختمان قديمي پلاسكو در خيابان جمهوري حادثه بسيار تلخي بود كه اميدوارم با كمك همه نهادهاي ذي‌‌ربط ميزان خسارت جاني بسيار كم باشد. وي افزود: هماهنگي بسيار خوبي بين نهادهاي امدادي و خدماتي و ساير دستگاه‌ها اعم از اورژانس، آتش‌نشاني، شهرداري، ارتش و سپاه پاسداران و نيروي انتظامي وجود دارد و با استفاده از تجهيزات پيشرفته سعي در شناسايي هر چه سريع‌تر مردمي كه در زير آوار مانده‌اند دارند. رييس فراكسيون اميد با بيان اينكه من به عنوان رييس انجمن فرماندهي و كنترل ايران شاهد برخورد علمي تمامي عوامل امدادي و خدماتي در اين حادثه بودم، تاكيد كرد: اميدوارم با دعاي خير مردم بزرگوارمان و تلاش نيروهاي خدوم بهداشت و درمان و نيروهاي امدادي ميزان خسارت جاني به حداقل ممكن برسد. برخي از آسيب ديدگان به سرعت تحت مداوا قرار گرفتند و براي كمك به محل حادثه مجددا رجوع كردند كه نشان از حس همكاري و نوع دوستي شهروندان تهراني دارد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون