• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

آموزش متوسطه در كانادا

غزل لطفي مترجم

 


طبقه‌بندي دبيرستان‌ها: نظام آموزش متوسطه شامل مدارس عمومي، خصوصي، شبانه‌روزي دختران و شبانه‌روزي پسران است كه به صورت بين‌المللي دانش‌آموزان را مي‌پذيرد و مدارس بزرگسال كه اكثرا مسيحي و كاتوليك هستند. اين گستردگي انواع مدارس در كانادا امكان انتخاب گزينه‌هاي مختلف آموزشي را در اختيار دانش‌آموزان قرار مي‌دهد.
دانش‌آموزان مقطع متوسطه در كانادا: دانش‌آموزان كانادا به سه دسته تقسيم مي‌شوند: 1- دانش‌آموزان كانادايي (غير بزرگسال)، 2- دانش‌آموزان بين‌المللي، 3- بزرگسالان.
1) دانش‌آموزان كانادايي: دانش‌آموزان كانادايي كه شامل كودكاني با مليت كانادايي هستند كه در محيط خانواده خود زندگي مي‌كنند و با توجه به علايق و شرايط اقتصادي خانواده در مدارس عمومي يا خصوصي ثبت نام مي‌كنند.
2) دانش‌آموزان بين‌المللي: دانش‌آموزان با مليت‌هاي مختلف كه مي‌توانند در دبيرستان‌هاي كانادا به تحصيل بپردازند. اين دانش‌آموزان در خوابگاه‌هاي مدارس شبانه‌روزي اقامت دارند و در برخي موارد هم خانواده‌هاي كانادايي اعلام آمادگي مي‌كنند كه يك يا دو دانش‌آموز با مليت‌هاي مختلف را در منزل خود جاي مي‌دهند و با دريافت مبلغ مشخص اين خانواده‌ها، دانش‌آموزان را در كنار خود و در محيط خانواده نگهداري مي‌كنند كه به اين طرح
Home Stay (اقامت در خانه) گفته مي‌شود.
3) دانش‌آموزان بزرگسال: دانش‌آموزان بزرگسال افرادي هستند كه بايد با پرداخت شهريه در مدارس مخصوص خود ثبت نام كنند در اين مدارس بزرگسالاني كه موفق به پايان تحصيلات متوسطه نشده‌اند يا براي ورود به كالج يا دانشگاه در رشته‌اي خاص نياز به گذراندن چند واحد درسي مثلا رياضي، فيزيك، شيمي، ادبيات و... دارند، ثبت نام مي‌كنند.
تنوع نظام آموزشي دبيرستان‌ها در ايالت‌ها: دبيرستان‌هاي كانادا انواع برنامه‌هاي درسي را جهت رفع نياز دانش‌آموزان با فرمت‌هاي مختلف ارايه مي‌دهند و طرح‌هاي گوناگون جهت گروه‌هاي گوناگون دانش‌آموزي برنامه‌ريزي
مي‌شود.
دبيرستان‌هاي كانادا در هر ايالت تابع قوانين همان ايالت هستند و اين بدين معني است كه ممكن است تفاوت‌هاي زيادي بين امور آموزشي در ايالت‌هاي مختلف ديده شود كه اين تفاوت‌ها بيشتر شامل: درجه‌بندي مدارس، سال‌هاي مطالعه دروس و برنامه‌هاي مدرسه و دوره‌هاي آموزشي ارايه شده توسط مدرسه است. در بسياري از مدارس، زبان انگليسي به عنوان زبان دوم تدريس مي‌شود و در تعدادي نيز زبان فرانسه زبان دوم محسوب مي‌شود كه اين امر به دانش‌آموزان جهت آمادگي تحصيل در كالج و دانشگاه كمك مي‌كند. در تعداد كمي از مدارس نيز با توجه به شرايط آن ايالت زبان ديگري به عنوان زبان دوم تدريس مي‌شود.
شهريه مدارس: دبيرستان‌ها در كانادا اگر عمومي باشند شهريه ندارند، همچنين دبيرستان‌هاي مذهبي وابسته به ايالت نيز رايگان هستند ولي مدارس خصوصي داراي شهريه هستند و بسته به اينكه اين مدارس خصوصي روزانه يا شبانه‌روزي باشند داراي شهريه متفاوتي هستند و مدارس شبانه‌روزي به خاطر داشتن خوابگاه‌هاي مختلف داراي شهريه‌هاي متغيري هستند. شهريه مدارس در كانادا بين 30تا60 هزار دلار در سال است و مدارسي كه شهريه دريافت مي‌كنند از سطح علمي بسيار بالايي بهره‌مند هستند و اغلب محصليني كه در اين مدارس ثبت نام مي‌كنند از ابتدا به دنبال تحصيل در رشته‌اي خاص هستند و معمولا هم به موفقيت‌هاي بالاي تحصيلي مي‌رسند.
رتبه جهاني دبيرستان‌هاي كانادا: صرف نظر از وابستگي‌ها به ايالت‌هاي مختلف و همچنين بدون توجه به نوع مدرسه (دولتي، خصوصي)، دبيرستان‌هاي كانادا شامل سطح آموزشي بسيار بالا و جهاني هستند و بين 5 رتبه اول جهان هستند.
Schoolincanada.com-Educationcanada.cmec.ca:منبع

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون