• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3729 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ بهمن

حافظي : قوه‌قضاييه به دور از محافظه‌كاري، مسببان حادثه را شناسايي كند

جلسه روز گذشته شوراي شهر تهران اگرچه به موضوع بودجه پايتخت و بررسي و تصويب كليات آن اختصاص داشت ولي بيشتر روي محور فاجعه پلاسكو چرخيد و تعدادي از اعضاي شورا در قالب تذكرهاي پيش از دستور در اين باره صحبت كردند. البته در ابتداي جلسه مهدي چمران، رييس شوراي شهر قصد داشت تا جلسه را بدون بيان تذكرها پيش ببرد كه با اعتراض برخي از اعضا مواجه و مجبور شد كه فرصتي براي تذكر اختصاص دهد. رحمت‌الله حافظي يكي از معترضان اين موضوع درحالي كه از جاي خود بلند شده بود و به نشانه اعتراض قصد ترك جلسه را داشت خطاب به چمران گفت: «چرا نبايد تذكر داد؟ در حالي كه در اين حادثه دلخراش حدود 20 تا 30 نفر فوت كرده‌اند اما شما مانع تذكر مي‌شويد، مردم بايد حقايق را بدانند.»
حافظي در تذكر پيش از دستور خود نيز ضمن دعوت از مردم براي حضور در مراسم تشييع‌ پيكر آتش‌نشانان در روز پنجشنبه گفت: «از قوه قضاييه مي‌خواهيم به دور از محافظه‌كاري سياسي، مسببان حادثه را شناسايي و محاكمه كنند.» وي با انتقاد از بيرون راندن خبرنگاران و عكاسان از محدوده كارگاه پلاسكو و اجازه حضور تنها به خبرنگاران صداوسيما خواستار لغو انحصار خبري شد دو گفت: «شايد انتشار عكس در فضاي مجازي موجب ناراحتي خانواده‌ها شود اما جاي سوال است كه چرا خبرنگاران بيرون رانده مي‌شوند و بايد حضور داشته باشند.» رييس كميسيون سلامت شوراي شهر تهران ضمن گلايه از صداوسيما گفت: «رسانه ملي بايد به دور از جناح‌بندي سياسي از ميهمانان دعوت بكند و نبايد تنها از كساني دعوت كند كه طي چند سال گذشته جايگاه خود را نشان دادند و مردم آنها را در ارزيابي بيانات‌شان شناخته‌اند.» او با بيان اينكه از مديران شهرداري كه اين موضوع به آنها مربوط مي‌شود، انتظار بيان حقيقت را نداريم، گفت: «متاسفانه از 120 ميليارد توماني كه براي خريد تجهيزات بودجه براي آتش‌نشاني در نظر گرفته، تنها 54 ميليارد تومان محقق شده پس نياييد به مردم دروغ بگوييد كه ما بودجه تجهيزات را كاملا تخصيص داده‌ايم و بهتر است پرينت بودجه را منتشر كنيد نه اينكه به مردم دروغ بگوييد.»
بعد از صحبت‌هاي حافظي نوبت به سرخو، رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر بود كه با سخناني تندتر به عملكرد شهرداري اعتراض كند و خواستار استعفاي شهردار تهران محمدباقر قاليباف شود، او گفت: «روز يكشنبه در جلسه غيرعلني فيلمي در شوراي شهر منتشر و در رسانه‌هاي مختلف نيز منعكس شد كه انگار شهردار به شوراي شهر در مورد ايمني پلاسكو هشدار داده و شوراي شهر نيز اقدامي نكرده است در حالي كه شوراي شهر در راستاي ايمن‌سازي ساختمان‌ها، هركاري كه مي‌توانسته انجام داده است، در جلسه فوق‌العاده روز يكشنبه هم گفتم كه اين حادثه پلاسكو آنقدر عظيم است كه جا دارد شهردار تهران استعفا دهد. رييس كميته حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه شهرداري اخطاريه‌هاي ايمني خود را به مستاجران و نه به بنياد مستضعفان داده است، گفت: اخطاريه‌ها نبايد براي مستاجران و مالكان سرقفلي ارسال شود، بلكه بايد براي مالك اصلي ساختمان پلاسكو كه همان بنياد مستضعفان است ارسال مي‌شد. او همچنين با بيان اينكه شهرداري را بايد مكلف به ايجاد يگان امداد هوايي كنيم، گفت: ايجاد يگان هوايي بايد به فوريت و بدون اهمال پيش رود .»
علاوه براين‌ها عليرضا دبير، رييس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران نيز در تذكر پيش از دستور خود درباره بودجه آتش‌نشاني گفت: «حادثه پلاسكو يك تهديد بود كه مي‌تواند به فرصت بدل شود. بودجه آتش‌نشاني در سال 91، 125 ميليارد تومان بود كه با كمك شوراي شهر در سال 95 اين بودجه به 535 ميليارد تومان رسيد. پيشنهاد شهرداري براي بودجه 96 آتش‌نشاني، 615 ميليارد تومان است كه بايد اين رقم بيشتر شود.» او همچنين پيشنهاد داد: «شهرداري تهران موظف شود كه ابتداي سال 96 درآمد حاصل از دو درصد عوارض ايمني ساختماني را مستقيما به حساب سازمان آتش‌نشاني واريز كند و سازمان آتش‌نشاني نيز موظف است براساس صرفه و صلاح و آيين‌نامه مالي و معاملاتي شهرداري تنها نسبت به خريد تجهيزات و ملزومات ايمني آتش‌نشاني اقدام كند.» با اتمام تذكرات اعضا درباره حادثه پلاسكو نوبت به صورت جلسه اصلي شورا يعني بودجه بود كه مطرح شود و اعضاي مختلف درباره آن نظرات خود را بيان كردند و در نهايت نيز كليات بودجه به تصويب اعضا رسيد.
جديدي و حرف‌هاي پر حاشيه
همچنين جلسه شورا با حاشيه ديگري هم رو به رو شد و آن درگيري لفظي بين عباس جديدي و محسن پيرهادي عضو هيات رييس شورا بود، وقتي جديدي به او در مورد نوبت تذكرات مطلبي را گفت، پيرهادي با حالتي برافروخته به جديدي گفت: با من بحث نكن حوصله ندارم. جديدي هم در واكنش گفت مگر من به تو بي‌ادبي كردم؟ مودب باش. علاوه براين‌ها صحبت‌هاي عباس جديدي درباره واكنش سينماگران كشور به مسائل شهري هم روز گذشته بسيار پر حاشيه شد و برخي از بازيگران و سينماگران كشور به آن واكنش نشان دادند. جديدي در جلسه گفته بود: « با توجه به ناايمن بودن شهر تهران كه در ميدان مين زندگي مي‌كنيم، هوشمندسازي تهران از اهميت زيادي برخوردار است.» جديدي با اشاره به اينكه حتي آرتيست‌هاي سينمايي هم درباره مسائل شهري عرض اندام مي‌كنند، گفت: اين افراد بدون حتي يك سناريو نمي‌توانند شاخ بز را جدا كنند. بايد اعضا گزارش عملكرد خود را ارايه دهند تا مشخص شود در اين چهار سال چه كسي براي خود كار كرده و چه كسي براي مردم. مردم از ما پاسخ مي‌خواهند.»

 

مسجد‌جامعي: براي بررسي فاجعه پلاسكو كميته حقيقت‌ياب تشكيل شود

احمد مسجد‌جامعي، عضو شاخص اصلاح‌طلبان شوراي شهر تهران در حاشيه جلسه امروز شوراي شهر پيشنهاد تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي بررسي حادثه پلاسكو را داد. ايسنا با اشاره به رفتار مهربانانه مردم براي پاسداشت جايگاه آتش‌نشانان شهيد گفت: اين رفتار دلسوزانه مردم رافع مسووليت ما نيست و نبايد در سايه اين محبت، تقصيرها را فراموش كنيم. وي با بيان اينكه پيشنهاد داده‌ام كه كميته حقيقت‌ياب براي بررسي ابعاد مختلف اين حادثه تشكيل شود، گفت: بايد به جاي بيان حرف‌هاي احساسي به بررسي تقصيرها و قصورها بپردازيم. وي با بيان اينكه هميشه بعد از بروز حادثه موجي از احساسات ايجاد مي‌شود اما پس از مدتي فروكش مي‌كند گفت: بايد با بررسي ناكارآمدي‌ها از تكرار آن جلوگيري كنيم.»
مسجد‌جامعي همچنين روز گذشته جزييات جلسه صبح روز گذشته خود با هيات امناي ساختمان پلاسكو و صورت جلسه آن را در صفحه اختصاصي خود در تلگرام منتشر كرد: «در اين جلسه كه اسماعيل دوستي، احمد حكيمي‌پور، احمد دنيامالي، فاطمه دانشور، عبدالحسين مختاباد، محمدمهدي تندگويان و محمدسالاري از اعضاي شوراي شهر نيز حضور داشتند، آقايان البرزپور، جوادي، ابراهيم‌خاني، ابراهيمي و محمدي از هيات امناي ساختمان پلاسكو شركت كردند. در اين جلسه موارد متعددي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و صورتجلسه زير بر اساس اظهارات اعضاي هيات امناي ساختمان پلاسكو از سوي احمد مسجدجامعي تنظيم شده است:
1-‌ هيچ توليدي در ساختمان پلاسكو نبوده است و به همين دليل ابزار توليدي چنداني در آوار باقيمانده نيست.
2-‌ مخزن گازوييل ادعا شده در طبقات بالا به هيچ‌وجه صحت ندارد، ولي منبع آب آتش‌نشاني و منبع آب شرب در پشت بام وجود داشته است.
3-‌ شغل پلاستيك فروشي در كل مجموعه نبوده است، هرچند كه اسم ساختمان پلاسكوست.
4-‌ داخل راهروها و راه‌پله‌ها به هيچ‌وجه انبار كالا نبوده است.
5-‌ فقط يك‌بار به شوراي ساختمان، بعد از بازديد آتش‌نشاني اخطاريه در مورده ضرورت ايجاد پله فرار داده‌اند.
6-‌ اين اخطاريه توسط شوراي ساختمان به نماينده مالك در طبقه چهاردهم ساختمان به دفتر مالك (بنياد مستضعفان) تحويل شده است.
7-‌ آتش‌نشاني نيز يك‌بار در چند ماه گذشته بازديد از ساختمان داشته و پس از آن گفته‌اند وضعيت شير و شيلنگ‌هاي داخل ساختمان كه از قبل تعبيه شده بود، قابل قبول است، ولي نقص اصلي را نداشتن پله فرار عنوان نموده‌اند.
8-‌ آتش‌نشان‌ها انصافا نهايت فداكاري، همكاري و شجاعت را در اين كار به خرج دادند.
9-‌ ايجاد ساختمان در محل فعلي، مورد تقاضاي شوراي نمايندگان و كسبه بود.
10-‌ از مردم براي شركت در مراسم آتش‌نشان‌ها دعوت و تشكر مي‌شود.
احمد مسجدجامعي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون