• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3732 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۰ بهمن

هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي شهر و روستا آغاز به كار كرد

بررسي امكان اخذ 11 ميليون راي به صورت الكترونيك

گروه سياسي| دبيرخانه پنجمين دوره انتخابات شوراهاي شهر و روستا رسما فعاليت خود را آغاز كرد. اين در حالي است كه هنوز به طور قطعي مشخص نيست در پايان ارديبهشت چند درصد مردم در اين انتخابات به صورت الكترونيكي راي خود را ثبت خواهند كرد. پيش از اين گفته شده بود كه احتمال اينكه سال آينده انتخابات شهرها و حوزه‌هاي بزرگ در انتخابات شوراها شاهد انتخابات الكترونيكي باشند بسيار بالا خواهد بود اما بررسي‌هاي شرايط اين موضوع همچنان ادامه دارد. در اين ميان رييس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور، از بررسي ساز و كار دريافت ۱۱ ميليون راي انتخابات شوراهاي شهر و روستا به صورت الكترونيك خبر داد و گفت: نتيجه بررسي مجلس تا دو هفته ديگر مشخص خواهد شد. با همه اينها فعاليت‌ها براي برگزاري انتخابات سال آينده به طور جدي و رسمي آغاز شده است و همه كارها گام به گام در حال انجام است.
آغاز فعاليت‌هاي هيات مركزي نظارت بر انتخابات براي دور پنجم
به گزارش ايلنا، حسين بحيرايي گفت: دبيرخانه اين هيات فعاليت خود را براي پنجمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستاي كل كشور آغاز كرد و اين دبيرخانه تا پايان انتخابات و رسيدگي به شكايات در سال ۹۶ داير خواهد بود. دبير اجرايي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي كشور افزود: انتخاب پنج عضو اصلي هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها آبان ماه گذشته در صحن علني مجلس شوراي اسلامي، به راي گذاشته شد. بر اساس قانون، نظارت بر برگزاري انتخابات شوراهاي شهر و روستا به عهده مجلس شوراي اسلامي است كه نمايندگان آن از طريق راي مستقيم اعضاي خانه ملت انتخاب مي‌شوند. اين هيات نيز، هيات‌هاي عالي استان را انتخاب مي‌كند. از پنج عضو هيات مركزي، سه نفر از كميسيون شوراها و دو نفر از كميسيون اصل نود انتخاب مي‌شوند. وي اظهار داشت: بر اين اساس نمايندگان مجلس با راي خود؛ محمد محمودي شاه‌نشين، محمد جواد كوليوند و قاسم ميرزايي‌نيكو از كميسيون شوراها و بهرام پارسايي و فرهاد تجري را از كميسيون اصل نود به عنوان اعضاي اين هيات انتخاب كردند. همچنين در پي انتخابات داخلي اين هيات، محمد محمودي شاه‌نشين به عنوان رييس، محمدجواد كوليوند در جايگاه نايب‌رييس و فرهاد تجري به عنوان سخنگوي اين هيات منصوب شدند.
امكان اخذ ۱۱ ميليون راي الكترونيك شوراها
رييس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور، از بررسي ساز و كار دريافت ۱۱ ميليون راي انتخابات شوراهاي شهر و روستا به صورت الكترونيك خبر داد و گفت: نتيجه بررسي مجلس تا دو هفته ديگر مشخص خواهد شد. به گزارش مهر محمدجواد كوليوند با اشاره به وعده سه ماه قبل دولت براي ارايه «لايحه جامع انتخابات» به مجلس، اظهار داشت: آن زمان گفته شد كه طي يك ماه و نيم آينده اين لايحه به مجلس مي‌آيد، اما هنوز ارايه نشده است. وي با بيان اينكه لايحه جامع انتخابات ۱۶۶ ماده دارد، خاطرنشان كرد: با اين وضعيت و با توجه به اينكه مجلس درگير بودجه ۹۶ شده است، اين لايحه قطعاً به انتخابات سال آينده نمي‌رسد. رييس كميسيون شوراها و امور داخلي كشور با اشاره به محتواي لايحه جامع انتخابات، گفت: يكپارچه كردن قوانين مربوط به چهار انتخابات شوراها، مجلس، رياست‌جمهوري و خبرگان رهبري و پيش‌بيني سياست‌هاي كلي ابلاغي رهبر انقلاب به ويژه در حوزه مسائل مالي نامزدها و تبليغات و نيز شفاف‌تر شدن ساز و كار بررسي صلاحيت‌ها و اعلام كتبي دلايل رد صلاحيت نامزدها به خودشان، از مهم‌ترين بخش‌هاي اين لايحه است. نايب‌رييس هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها در ادامه با اشاره به شكل‌گيري هيات‌هاي نظارت استاني، شهرستاني و بخش‌ها براي انتخابات شوراها طي چند ماه اخير، خاطرنشان كرد: تنها در برخي استان‌ها، برخي هيات‌هاي نظارت شهرستاني تشكيل نشده كه به زودي كار آنها نيز تمام مي‌شود. كوليوند تصريح كرد: گام بعدي كار هيات مركزي نظارت بر انتخابات شوراها، آموزش هيات‌هاي شهرستاني و بخش‌ها و ناظران سر صندوق‌هاست، چرا كه احتمال دارد در برخي حوزه‌ها رأي‌گيري در انتخابات شوراها به صورت الكترونيك انجام شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون