• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3732 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۰ بهمن

بيانيه وزارت امور خارجه در خصوص تصميم تبعيض‌آميز دولت امريكا در ايجاد محدوديت سفر به آن كشور:

اين دستور بي‌اساس بودن ادعاهاي ديرينه مبني بر دوستي امريكا با مردم ايران را به نمايش گذاشت

تصميم دولت ايالات متحده در ايجاد محدوديت براي سفر مسلمانان به امريكا – هر چند به صورت موقت سه‌ماهه - توهيني آشكار به جهان اسلام و به ويژه به ملت بزرگ ايران است؛ و با وجود ادعاي مقابله با تروريسم و حفظ امنيت مردم امريكا، به عنوان هديه‌اي بزرگ به افراطيون و حاميان آنها در تاريخ ثبت خواهد شد. در شرايطي كه جامعه جهاني نيازمند گفت‌وگو و تشريك مساعي براي برخورد ريشه‌اي، فراگير و همه‌جانبه با خشونت و افراطي‌گري است و در زماني كه مجمع عمومي ملل متحد پيشنهاد رييس‌جمهوري اسلامي ايران براي مشاركت جهاني عليه خشونت و ترور WAVE را با اجماع به تصويب رسانده است، اقدام نسنجيده دولت امريكا، با اعمال تبعيض جمعي عليه شهروندان كشورهاي اسلامي، شكاف‌ها و گسل‌هايي كه افراطيون تروريست براي سربازگيري و فريفتن جوانان به حاشيه رانده شده از آن استفاده مي‌كنند را عميق‌تر مي‌كند و زمينه‌هاي سوءاستفاده براي ترويج خشونت و افراط را تقويت مي‌نمايد. به علاوه در اين تصميم، گزارش‌هاي نهادهاي اطلاعاتي و امنيتي امريكا و اظهارات قبلي مسوولان كنوني امريكا كه بر نقش دولت امريكا و متحدين منطقه‌اي آن در ايجاد و گسترش گروه‌هاي افراطي همچون داعش تاكيد مي‌كردند، به فراموشي سپرده شده است. تصميم دولت ايالات متحده با هدف قرار دادن مردم ايران و توهين آشكار به تمامي آحاد اين ملت بزرگ، بي‌اساس بودن ادعاهاي ديرينه ايالات متحده مبني بر دوستي با مردم با وجود اختلاف با دولت ايران را به نمايش گذاشته و نشان از كينه گروهي در حاكميت امريكا و محافل تاثيرگذار داخلي و خارجي آن نسبت به همه ايرانيان در سراسر جهان دارد؛ ايرانياني كه با تكيه بر تمدني كهن و آييني سرشار از آموزه‌هاي انساني، همواره منادي تعامل سازنده و مقاومت در برابر سلطه‌گري، سلطه‌پذيري و افراط و خشونت بوده‏اند؛ ملت مقاومي كه در برابر تروريست‌هاي افراطي ايستاده و خود از نخستين قربانيان تروريسم سازمان يافته بوده است؛ مردم بزرگي كه نه تنها در هيچ يك از عمليات گروه‌هاي افراطي تروريستي حضور نداشته‏اند، بلكه در همه جوامعي كه در آن به عنوان دانشمند، دانشجو، بازرگان، مهاجر و جهانگرد سفر نموده و رحل اقامت افكنده‏اند، به عنوان يكي از قانون‏مدارترين، فرهيخته‌ترين و موفق‌ترين گروه‌هاي قومي و ملي شناخته شده و با رفتار و منش شرافتمندانه و صلح‌جويانه خود نمايندگان افتخارآفريني از فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي، در ميان ساير ملت‌ها بوده‏اند. دولت جمهوري اسلامي ايران براي پاسداري از حرمت و شأن تمامي آحاد ملت بزرگ ايران در داخل و خارج از كشور، با رصد دقيق آثار كوتاه و ميان مدت تصميم دولت ايالات متحده بر اتباع ايران، اقدامات متناسب حقوقي، كنسولي و سياسي معمول خواهد داشت و ضمن احترام به مردم امريكا و تمايز ميان آنها و سياست‌هاي خصمانه دولت ايالات متحده، براي حمايت از حقوق شهروندان خود تا زمان برطرف شدن محدوديت‌هاي توهين‌آميز ايالات متحده عليه اتباع ايران، اصل عمل متقابل را اجرا مي‌نمايد. براي نظارت بر اجراي اين تصميم و اتخاذ تدبيرهاي مناسب و منطبق با منافع ملي در شرايط ويژه، سازوكاري با حضور دستگاه‌هاي ذيربط در وزارت امور خارجه ايجاد شده است. همزمان به كليه نمايندگي‌هاي سياسي و كنسولي جمهوري اسلامي ايران در خارج از كشور دستور داده شده است كه تسهيلات كنسولي جهت كليه اتباع ايراني كه به دليل اين اقدام غيرقانوني دولت امريكا از بازگشت به محل زندگي، كار و تحصيل خود محروم مي‌شوند را با اولويت فراهم نمايند.
تصميم اخير ايالات متحده شامل توقعاتي غيرقانوني، خلاف منطق و مغاير با حقوق بين‌الملل است كه به ويژه با توجه به فقدان روابط ميان دو كشور نمي‌تواند هيچگونه تاثيري بر نحوه رفتار دولت جمهوري اسلامي ايران داشته باشد. لذا هرگونه سوءاستفاده ايالات متحده از اين وضعيت جهت تطويل اقدامات تبعيض‌آميز و ايجاد مزاحمت عليه اتباع جمهوري اسلامي ايران فاقد هرگونه وجه عرفي و قانوني است.
جمهوري اسلامي ايران همچنين هرگونه تعلل و نقض تعهدات بين‌المللي ايالات متحده وفق قراردادهاي دوجانبه و ترتيبات چندجانبه را به دقت بررسي و پيگيري نموده و حق واكنش لازم را براي خود محفوظ مي‌دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون