• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3736 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۱۴ بهمن

چهره‌ها- خبرها

افشاي فايل صوتي مكالمه محرمانه رييس‌جمهور مصر

 يك شبكه ماهواره‌اي، پنج فايل صوتي مربوط به مكالمه تلفني رييس‌جمهور مصر با وزير خارجه اين كشور درباره ايران و اختلافات قاهره با عربستان سعودي را منتشر كرد. به گزارش فارس، شبكه «مكملين» كه وابسته به معارضان مصر است و از خارج اين كشور پخش مي‌شود، سه‌شنبه شب پنج فايل صوتي از مكالمه تلفني عبدالفتاح السيسي و سامح شكري هر كدام به مدت يك تا پنج دقيقه افشا كرد. در اين فايل‌ها دو طرف به بررسي روابط مصر با كشورهاي عربي و بين‌المللي پرداخته‌اند و اين فايل‌ها وجود اختلافات با عربستان سعودي را تاييد مي‌كند. در فايل نخست، شكري به السيسي درباره شروط ايران براي امريكا جهت حضور مصر در كنفرانس لوزان در رابطه با سوريه، سخن مي‌گويد (اين كنفرانس در ماه اكتبر (مهر) گذشته برگزار شد.) وزير خارجه در اين مكالمه به رييس‌جمهور مصر مي‌گويد كه اين موضوع [شرط ايران براي امريكا] با توجه به اختلافات قاهره با عربستان، وضعيت را پيچيده‌تر مي‌كند. شكري از السيسي مي‌خواهد كه از حضور در اين كنفرانس عذرخواهي كند اما السيسي به امكان حضور مصر در اين كنفرانس به عنوان يك طرف در حل بحران اشاره مي‌كند و از شكري مي‌خواهد كه در اين كنفرانس شركت كند و شكري نيز مي‌گويد كه امكان دارد وزارت خارجه امريكا از مصر براي حضور در اين مذاكرات دعوت كند تا اين دعوت از جانب ايران نباشد. مسكو در تاريخ 12 اكتبر مذاكراتي را در شهر لوزان درباره بحران سوريه با مشاركت امريكا و چند كشور از منطقه خاورميانه از جمله ايران و عربستان برگزار كرده است اما اشاره‌اي به مصر نكرد در حالي كه وزارت خارجه مصر در همان ماه اعلام كرده بود كه سامح شكري در راس هيات مصري و بنا به دعوت جان كري، وزير خارجه سابق امريكا در اين نشست شركت مي‌كند.

تهديد مخالفان توسط دي‌ميستورا

فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه اعلام كرد، خودش به شخصه اعضاي هيات مخالفان سوري را براي مشاركت در مذاكرات ژنو در صورت شكست آنها در تشكيل چنين هياتي تشكيل خواهد داد. به گزارش ايسنا و به نقل از روزنامه فرامنطقه‌اي راي اليوم، استفان دي ميستورا، فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه در كنفرانسي خبري در نيويورك در حالي كه گزارش خود را به شوراي امنيت ارايه كرد، گفت كه به وظايف و اختيارات خود به موجب قطعنامه‌هاي بين‌المللي در زمينه تشكيل هيات گسترده مخالفان در صورتي كه تا هشت فوريه هياتي را تشكيل نداده باشند، عمل خواهد كرد. وي از تاخير در برگزاري دور جديد مذاكرات ژنو بين طرفين بحران سوريه از هشت فوريه به ۲۰ فوريه (دوم اسفند) خبر داد و تصريح كرد: از شوراي امنيت خواستم نشست صلح سوريه را تا ۲۰ فوريه به تاخير بيندازد و هدفم از اين كار اعطاي فرصت به نظام سوريه و مخالفان شركت‌كننده بود. فرستاده سازمان ملل به سوريه دلايل تصميم در زمينه تاخير در برگزاري نشست را اين‌گونه بيان كرد: اولا دوست دارم فرصتي به طرحي بدهيم كه در نشست آستانه لحاظ شد تا به ثمر بنشيند. اگر آتش‌بس ثابت در حدي كه تمايل داريم، باشد اين به مذاكرات سوريه كمك خواهد كرد. ثانيا، مي‌خواهيم به دولت سوريه فرصت دهيم تا در مذاكرات با قدرت حضور يابد و در عين حال مي‌خواهيم به مخالفان فرصت دهيم تا در مذاكرات يكپارچه حاضر شوند. دي‌ميستورا همچنين به شوراي امنيت ابلاغ كرد كه دعوت‌ها براي حضور در نشست ژنو را هشت فوريه انجام خواهد داد.


قاضي پيشنهادي ترامپ براي ديوان عالي امريكا

رييس‌جمهوري امريكا اعلام كرد كه نيل گورساچ را به عنوان قاضي پيشنهادي خود براي انتصاب در ديوان عالي كشورش معرفي كرده است. به گزارش ايسنا و به نقل از خبرگزاري رويترز، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا اين قاضي ۴۹ ساله را براي تصدي سمتي مادام‌العمر در تاثيرگذارترين نهاد قضايي كشورش معرفي كرده است و اين انتصاب مي‌تواند تا چندين دهه اساسي‌ترين تصميمات حقوقي ايالات متحده را تحت‌الشعاع قرار دهد. رييس‌جمهوري امريكا در جريان معرفي گزينه پيشنهادي اين قاضي تصريح كرد: گورساچ داراي توانمندي‌هاي حقوقي برجسته و فكري فوق‌العاده بوده و حمايت هر دو حزب را به دست آورده است. ترامپ خاطرنشان كرد: قاضي ديوان عالي بسته به سني كه دارد، مي‌تواند تا ۵۰ سال روي كار باشد و تصميم او ممكن است تا يك قرن يا بيشتر اعمال شود. ترامپ پيش از اين در مصاحبه‌اي با راديوي سي.‌بي.‌ان كه به كليساي پروتستان امريكا نزديك است، گفت، گزينه‌ پيشنهادي او براي ورود به ديوان عالي هرچند صددرصد نظرات پروتستان‌ها را نمايندگي نمي‌كند ولي فردي است كه مسيحيان او را دوست خواهند داشت. دونالد ترامپ در جريان كارزار انتخاباتي خود براي دستيابي به مقام رياست‌جمهوري قول داده بود كه در صورت پيروزي يك قاضي محافظه‌كار را بر مسند قضاوت فدرال بنشاند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون