• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3737 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۶ بهمن

گرفتاران كولاك جانباختگان بهمن

وضعيت نامساعد جوي در محور فيروزكوه – رودهن به مرگ چند تن و گرفتار شدن گروهي از شهروندان انجاميد

اعتماد| برف و كولاك بيش از 27 استان كشور را فراگرفت، تعدادي از جاده‌هاي بين‌شهري مسدود شد و دماي چند شهر شمالي و شمال غربي از جمله اردبيل، به 19 تا 20 درجه زير صفر سقوط كرد. سقوط بهمن در جاده‌ها غير از مسدود كردن جاده، ‌كشته هم برجا گذاشت. مبارك‌آباد آبعلي در استان تهران، منطقه‌اي است كه با ريزش بهمن در نزديكي پيست اسكي، ‌3 كشته به خود ديد كه يكي از آنها مدير راهداري شرق استان تهران بود. همچنين سرما مدارس و دانشگاه‌هاي اردبيل، گيلان، مازندران و گلستان را تعطيل كرد. برق بسياري از مناطق قطع شد و امدادگران براي رسيدن به در راه‌ماندگان جاده‌اي، ‌راهي جاده‌هاي بين شهري و روستايي شدند.
بر اساس گزارش‌هاي هلال‌احمر، ‌نيروهاي اين ارگان امدادي در 27 استان متاثر از برف و كولاك، ‌موفق به اسكان اضطراري بيش از 8 هزار نفر شدند و به 23 هزار نفر امدادرساني شد. معاون عمليات سازمان امداد و نجات با اشاره به حضور هزار و ۲۲۶ نيروي امدادي در قالب ۳۳۲ تيم در مناطق برف‌گير گفت: امدادرساني در ١٦ استان آذربايجان شرقي، اردبيل، البرز، تهران، بوشهر، خوزستان، خراسان شمالي و رضوي، زنجان، سمنان، قزوين، كهگيلويه و بويراحمد، گلستان، گيلان، مازندران و يزد ادامه دارد.
شاهين فتحي در خصوص عمليات برف و كولاك در ۲۷ استان متاثر به جز ٤ استان سيستان و بلوچستان، همدان، خراسان جنوبي و هرمزگان گفت: در اين مدت به ۲۳ هزار و ۴۰۰ نفر امدادرساني و ۸ هزار و ۳۰۰ نفر اسكان اضطراري شده‌اند.
وي با اشاره به امدادرساني در ۱۶۷ شهر، روستا و محور برف‌گير خاطرنشان كرد: انتقال ۸ زن باردار، ۲۶ مصدوم به مراكز درماني و ارايه خدمت سرپايي به ۳۷ نفر در اين مدت انجام شده است. رهاسازي ۲ هزار و ۵۶۳ خودرو از برف، توزيع ۷ هزار و ۱۶۰ تخته پتو، ۶ هزار و ۱۰۰ بسته غذايي، ۱۷۰ كيلوگرم خرما، ۳ هزار و ۸۴۰ قوطي كنسروجات و ۲ هزار و ۸۲۰ قرص نان در اين مدت صورت گرفته است.
قطارها به داد مسافران رسيدند
در راستاي امدادرساني به در راه‌ماندگان بهمن آبعلي و مسدود شدن جاده‌هاي دماوند و هراز، ‌300 مسافر از طريق قطارهاي موجود در مسير در جاده هراز و فيروزكوه نجات يافتند. مديركل روابط عمومي راه آهن از نجات اين مسافران در جاده هراز و فيروزكوه توسط قطارهاي مسير گرگان و ساري به تهران، خبر داد.
وزارت كشور در دومين اطلاعيه‌اي كه صادر كرد، ضمن اعلام تاسف از درگذشت چند نفر از هموطنان در حادثه ريزش بهمن، ‌از هموطنان خواست به سفرهاي غيرضروري نروند و هشدارهاي پليس را در خصوص تجهيزات زمستاني وسايل نقليه در سفرهاي ضروري جدي بگيرند.
استان‌هاي شمالي، ‌زير هجوم برف
بارش برف و كولاك در استان‌هاي شمالي نيز، ‌راه‌هاي مواصلاتي را مسدود و شهرها را نيمه‌تعطيل كرد. مسوول روابط عمومي دانشگاه گيلان گفت: كليه فعاليت‌هاي آموزشي دانشگاه گيلان در روزهاي شنبه و يكشنبه 16 و 17 بهمن ماه تعطيل است. با بارش برف، برق 50 هزار خانوار در گيلان قطع شد. معاون هماهنگي امور عمراني استاندار گيلان با اشاره به بارش 50 سانتي‌متري برف افزود: در مناطق ديلمان و اسالم به خلخال 90 سانتي‌متر برف به زمين نشسته است. وي با بيان اينكه بارش برف سنگين موجب ايجاد مشكلاتي در برق مناطق شده است، تصريح كرد: برق پنج درصد از خانوارها معادل 50 هزار خانوار در گيلان از سيستم خارج شده است. قطع برق خانوارها بيشتر در منطقه لاهيجان و روستاهاي بين رشت و لاهيجان است. اكنون 80 گروه در حال تلاش هستند تا امر برق‌رساني را انجام دهند و اميدواريم اين مشكل به زودي برطرف شود.
تمام ادارات به غير از دستگاه‌هاي خدمات‌رسان در شهرهاي رشت، لاهيجان و سياهكل روز پنجشنبه تعطيل بودند. در ادامه تعطيلي‌هاي مدارس، ‌دانشگاه‌ها و ادارات بر اثر بارش برف و كم مصرف كردن گاز، مدير گاز رساني شركت ملي گاز از هموطنان خواست به كمپين دو درجه كمتر در مصرف گاز بپيوندند.
همچنين سخنگوي اورژانس مازندران از استقرار دو دستگاه اتوبوس آمبولانس اورژانس در گدوك خبر داد و اعلام كرد در حال حاضر مسير سوادكوه از آزادمهر تا گدوك به خودروهاي عادي اجازه عبور داده نمي‌شود و اين مسير براي خودروهاي امدادي باز است.
سخنگوي اورژانس كشور هم از استقرار آمبولانس در محورهاي فيروزكوه و هراز و آمادگي بيمارستان‌ها براي پذيرش مصدومان خبر داد. خالدي در اين خصوص گفت: 7 دستگاه آمبولانس ديفرانسيل و دو دستگاه اتوبوس آمبولانسي و رييس اورژانس تهران به محل حادثه كه در دماوند رودهن بود اعزام و تا صبح جمعه در محل مستقر شدند. همچنين از مازندران و سمنان نيز درخواست آمبولانس شد تا جايي كه اجازه تردد به آنها داده مي‌شد در محل حادثه حضور و به جابه‌جايي مصدومان بپردازند. مصدوماني كه از محل حادثه ارايه خدمات درماني براي آنها اتفاق افتاده است، تاكنون 35 نفر است كه احتمال دارد اين تعداد بيشتر هم شود.
برف در بوشهر بعد از سال‌ها
شهرهايي چون بوشهر هم كه شايد سال‌ها آرزوي برف را داشتند، با سامانه تند و تيزي كه همه شهرهاي كشور را در برگرفت، ‌بالاخره برف را به خود ديد. افت دماي اين شهر به زير صفر و سفيدپوش شدن شهر، ‌نشان از سنگين بودن سامانه سردي بود كه چند روزي است شهرهاي كشور را دربرگرفته است. مردم برخي شهرهاي بوشهر كه با ديدن برف، ‌تعجب كرده‌بودند با حضور در خيابان‌ها، ضمن شكرگزاري به درگاه خداوند به همديگر تبريك مي‌گفتند و از بارش برف اظهار شادي كردند.
شمال منفي 19، ‌اردبيل منفي 20
بارش برف در اروميه نيز، ‌مردم را در جاده‌ها و خيابان گرفتار كرد. رييس دانشگاه علوم پزشكي آذربايجان غربي از نجات 6 زن باردار طي بارش‌هاي 2 روز گذشته خبر داد وگفت: اين مادران باردار كه در آستانه زايمان قرار داشتند، با بارش سنگين برف در روستاهاي گنگچين، ديزج مرگور، حاجي بايرام، كاسب، ماكوكندي و بهله گرفتار شده بودند.
رييس مركز اطلاعات و كنترل ترافيك پليس راهور ناجا نيز از كاهش دماي برخي شهرهاي استان‌هاي شمالي كشور تا منفي 19 درجه خبر داد. سرهنگ رحماني گفت: درحال حاضر محورهاي هراز و فيروزكوه به دليل بارش شديد برف و كولاك مسدود شده‌اند و در محور كرج - چالوس نيز تردد به سختي صورت مي‌گيرد. همچنين با توجه به انسداد محور قزوين - رشت خودروهايي كه در محدوده امام‌زاده هاشم در كولاك گرفتار شده بودند با هماهنگي صورت گرفته در مكان مناسب متوقف و سرنشينان آنها اسكان داده شدند.
رحماني خاطرنشان كرد: برابر پيش بيني‌هاي صورت‌گرفته دماي هواي برخي محورهاي كوهستاني منتهي به استان‌هاي شمالي امشب تا ١٩ درجه سانتيگراد زير صفر مي‌رسد. وي از رانندگان خواست آخرين وضعيت راه‌ها را تنها از مبادي اطلاع‌رساني پليس راهور ناجا جويا شوند.
به غير از استان‌هاي شمالي، ‌اردبيل نيز دماي منفي ۲۰‌درجه‌اي را تجربه مي‌كند. به دنبال توقف بارش‌ها از صبح جمعه سرما و يخبندان همچنان در سطح استان اردبيل تداوم مي‌يابد. بر اساس گزارش‌هايي كه از اين استان رسيده، بيش از يك متر برف در ارتفاعات سبلان نشسته و بارش برف در مشگين‌شهر راه ارتباطي بيش از 200 روستاي اين شهرستان را مسدود كرده است. در كنار تعطيلي مدارس در چند روز گذشته، پروازهاي فرودگاه اردبيل نيز لغو شدند و دانشگاه اردبيل نيز با تعطيلي مواجه شد. قرار است توده هواي سرد تا روز آينده در كشور باقي بماند. مديركل پيش‌بيني و هشدار سازمان هواشناسي در اين خصوص گفت: شدت بارش در گيلان، غرب مازندران، جنوب فارس، بخش‌هايي از استان‌هاي هرمزگان، كرمان، خراسان رضوي و جنوبي است و روز جمعه اين سامانه از نيمه غربي عبور خواهد كرد و در نيمه شرقي كشور فعال خواهد شد. در اوايل روز شنبه نيز اين سامانه از كشور خارج مي‌شود.

 

3 كشته در بهمن آبعلي

برف و كولاك آخر هفته گذشته، باعث سقوط بهمن در آبعلي استان تهران شد. ساعت 19 و 45 دقيقه غروب پنجشنبه سقوط بهمن سبب محبوس شدن تعدادي از خودروها در زير برف شد و سه نفر جان خود را از دست دادند. رييس سازمان مديريت بحران كشور با تشريح وضعيت امدادرساني به درراه ماندگان و مصدومان برف و كولاك در آبعلي به ايسنا گفت: طبق برآوردها 6 دستگاه خودرو شامل دو دستگاه كاميون و 4 خودروي سواري در زير برف و بهمن گرفتار شده‌اند كه تاكنون جسد 3 تن خارج شده و يك نفر نيز زنده از زير برف خارج شده است.
اسماعيل نجار كه در محل حادثه ريزش بهمن در مبارك‌آباد آبعلي حضور پيدا كرد، ‌درباره اين منطقه اظهار كرد: پيگيري‌هاي امدادگران نشان داد يك راننده كاميون زنده از زير بهمن خارج شده است. تمامي دستگاه‌هاي امدادي در محل حضور دارند، سگ‌هاي زنده‌ياب از همان ساعات نخست وقوع حادثه در محل حضور داشته و عمليات جست‌وجو همچنان ادامه دارد. به گفته نجار، اكثر خودروهاي گرفتارشده، تك سرنشين بوده‌اند. با توجه به اينكه سه جسد از زير برف خارج شده و يك تن نيز زنده بيرون آمده است، بنابراين حداقل دو تن ديگر در زير بهمن محبوس هستند كه عمليات براي نجات اين افراد ادامه دارد و ما اميدواريم كه زنده از زير بهمن خارج شوند.


بحران در جاده فيروزكوه
علاوه بر ريزش بهمن در جاده آبعلي، ‌تعداد زيادي از مسافران دماوند هم در پي بارش شديد برف در جاده ماندند و نيازمند امداد امدادگران شدند. وزارت كشور هم در خصوص شرايط ناشي از بارش برف در جاده‌هاي مواصلاتي تهران و شمال كشور اطلاعيه‌اي صادر كرد و در آن ضمن تشكر از حساسيت‌ها و پيگيري‌هاي رسانه‌ها در مورد وضعيت جاده‌هاي مواصلاتي كشور، بر ضرورت اجتناب از تشويش افكار عمومي و ايجاد نگراني در ميان مردم تاكيد كرد.
رييس سازمان امداد و نجات هلال احمر ضمن تشريح آخرين وضعيت امدادرساني در برف و كولاك شرق استان از اسكان بيش از ۱۰۰۰ نفر تاكنون خبر داد و گفت: جاده دماوند مختصرا بازگشايي و خودروها تخليه شده‌اند. وضعيت جاده خوب نيست و برف و كولاك ادامه دارد اين در حالي است كه پايگاه و مراكز اسكان مملو از مسافران گرفتار در برف و كولاك است.  مرتضي سليمي درخصوص آخرين آمار امدادرساني در برف و كولاك شرق استان تهران (مازندران- تهران- سمنان) اظهار كرد: امدادرساني به ٩٨٠٠ نفر و اسكان اضطراري ٥٣٢٠ نفر صورت گرفت اين در حالي است كه ٢ نفر به مراكز درماني انتقال و ارايه خدمات سرپايي به ٢٩ نفر انجام شد. ۹۴۵ خودرو از برف رهاسازي شده است. با توجه به اينكه برف و كولاك همچنان ادامه دارد ۲ تيم امدادي (۱۰۰نفر) در مناطق برف گير حضور دارند.
رييس سازمان مديريت بحران كشور نيز از اسكان اضطراري 5800 تن در پي اين حادثه در پنجشنبه شب خبر داد و گفت: 300 نفر از شهروندان در آبعلي، 1000 نفر در محدوده دماوند و 4500 نفر نيز در فيروزكوه اسكان اضطراري داده شده‌اند.
نجار همچنين از پيگير بودن وزير كشور خبر داد و گفت: شخص وزير كشور مرتبا با بنده در تماس بوده و آخرين گزارش‌ها و اخبار از محل حادثه را دريافت و دستورات لازم را صادر مي‌كند.
مديركل بحران استان تهران هم با اشاره به كشته‌شدگان حادثه بهمن گفت: ۲ نفر در سقوط بهمن مهاباد و آبعلي نجات يافته و ۳ نفر در سقوط بهمن مبارك‌آباد - آبعلي جان باخته‌اند. داوود طلوعي، مدير راهداري شرق استان تهران يكي از جان‌باختگان براثر ريزش بهمن آبعلي بود.
رحمتي همچنين درباره سوخت‌رساني و توزيع آذوقه ميان در راه‌ماندگان گفت: بيش از 1000 نفر از اين افراد در شهرستان دماوند و بيش از 250 نفر ديگر نيز در مجتمع نفت آبعلي اسكان داده شدند. جست‌وجوها در اين محل ادامه دارد، با توجه به قطعي برق در بخش‌هايي از اين محدوده، عوامل برق نيز در محل حضور داشته و به دنبال اين هستند تا در نخستين فرصت مشكل را مرتفع كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون