• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3740 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ بهمن

محمدجواد لاريجاني:

مذاكره مجدد درباره برجام سم مهلك است

گروه سياسي| محمدجواد لاريجاني با بيان اينكه مذاكره مجدد درباره ماهيت برجام سم مهلك است، گفت: حتي درباره بندهاي كم اهميت آن هم نبايد مذاكره كرد؛ زيرا اصل عدم مذاكره مجدد نبايد شكسته شود و نبايد باب مذاكره دوباره را باز كرد. به گزارش ايسنا، جمله‌هاي كليدي اظهارات محمدجواد لاريجاني به شرح زير است:

 ‌ انقلاب اسلامي براي امريكا ضرر بسيار سنگين بود و سلطه غرب را كه نماد آن در امريكا بود، در منطقه كاملا به چالش كشيد. آنها مي‌خواستند ايده نظام اسلامي گسترش نيابد و مي‌خواستند آن را در منطقه خفه كنند، اما موفق نشدند. اوباما بسيار خطرناك‌تر از بوش پسر بود؛ زيرا انسان زرنگي بود و ادبيات فرهيخته‌اي به كار مي‌بُرد، اما حجم دشمني‌اش عليه ايران به مراتب شديدتر و خطرناك‌تر و توطئه‌هايش وسيع‌تر بود.
 ‌ دوران اوباما به ظاهر با يك توافق هسته‌اي با ايران تمام شد، اما اين توافق در نظر آنها محمل جديدي براي دشمني‌هاي آينده آنها و به‌كارگيري فشارها عليه ايران بود.
 ‌ روساي جمهوري مختلف امريكا درباره ايران دو هدف خاص داشتند يكي اينكه با تغيير رژيم و حكومت، تجربه داخل ايران شكسته و ناموفق شود و دوم، نگراني آنها از نهضت بيداري اسلامي است كه مي‌خواهند آن را كنترل كنند و با اين دو شاخص ماهيت حكومت‌هاي امريكا مشخص مي‌شود.
 ‌ ترامپ محصول حزب جمهوريخواه نيست بلكه داراي ويژگي‌هاي شخصي است كه توسط يك قبيله سياسي كه در دامن جمهوريخواه‌ها بزرگ اما جدا شده بودند كشف و به سرعت شكار شد. تركيب فعلي، كاملا جديد و در تاريخ سياسي امريكا كم سابقه است، آينده اين تركيب، مستقر نخواهد بود.
 ‌ ترامپ آدم دريده‌اي است و خودش از آن خجالت نمي‌كشد و بي‌نهايت به ثروت علاقه‌مند است؛ بنابراين هر جا بوي پول باشد پيدايش مي‌شود. آنها اسلام ايران را مانع تمدني خود و خطرناك مي‌دانند و به همين علت معتقدند كه بايد با قاطعيت با آن برخورد كرد.
 ‌ اروپايي‌ها نژادپرست بيولوژيك هستند، اما نومحافظه‌كاران و نئوكان‌هاي امريكا، نژادپرست خودمحور هستند. عقبه دولت ترامپ حزب جمهوريخواه نيست، بلكه آنها پوسته جديد نئوكان‌ها هستند كه به قدرت رسيدند.
 ‌ ترامپ برجام را پاره نمي‌كند زيرا از آن بهتر چيزي نمي‌خواهد. او برجام را به كار گرفت و از حرف‌هايش مبني بر پاره كردن برجام عدول كرد، البته از اول هم نمي‌خواست برجام را پاره كند. امريكا از طريق برجام كاملا تحركات اتمي كشورمان را تحت نظر دارد و تحريم‌ها را هم عليه ايران ادامه مي‌دهد.
 ‌ برجام نقاط ضعف بسيار اساسي دارد، امريكايي‌ها مي‌توانند از آن سوءاستفاده كنند و در پي نابود كردن كامل توانمندي‌هاي هسته‌اي ما باشند.
 ‌  آنها سعي مي‌كنند باب مذاكره مجدد را بر روي بندهاي مختلف برجام باز كنند و اوباما در برخي موارد از جمله ذخاير اورانيوم و فروش آب سنگين مازاد اين راه را باز كرد. آنها نمي‌خواستند كاملا سازمان تحريم‌ها را از بين ببرند و برداشتن تحريم‌ها صوري است.
 ‌ اشتباه راهبردي ديپلمات‌هاي ما اين بود كه آنها گفتند تحريم‌هاي جديد امريكا با روح برجام مخالف است در حالي كه برجام روح ندارد بلكه ما بايد به اصل و لفظ آن توجه كنيم و اين تحريم‌هاي جديد با اصل برجام منافات دارد.
 ‌  اقدامات فعلي ترامپ از گذشته منقطع نيست، با اين تحريم‌ها مي‌خواهند راه را براي مذاكره و تحريم‌هاي دوباره باز كنند و اين راه را تيم قبلي باز كرد و حتي ليست تحريم‌هاي جديد از قبل تهيه شده بود.
 ‌ بهترين عكس‌العمل ما اين است كه به امريكايي‌ها بگوييم هبه آنها را نمي‌خواهيم و به پاي خودمان برگرديم و نبايد از تحريم بترسيم؛ زيرا اگر زرنگ باشيم تحريم‌هاي آنها مي‌تواند براي ما عزت زيادي بياورد. مخالف هواپيماي نو نيستيم اما نبايد براي آن علاقه زيادي نشان دهيم؛ زيرا با اين كار پيام غلط به امريكا مي‌دهيم.
 ‌ ما بايد مانور تحريم برگزار كنيم، بايد از اين در باغ سبز دل بكنيم. هر جا كه هبه آنها را رد كنيم بزرگ‌ترين سيلي به غرب است و هر جا ذوق زده شويم آنها فشار بيشتري وارد مي‌كنند. پاسخ كليدي به امريكا بازگشت به استراتژي رهبري و آن اقتصاد مقاومتي است. هر قدم كه در اين مسير‌برداريم غربي‌ها پاسخ اصلي خود را دريافت خواهند كرد البته پاسخ‌هاي ديپلماتيك هم بايد بدهيم.
 ‌ شرايط فعلي امريكا آبستني براي از هم پاشيدگي و از هم گسيختگي بزرگ به وجود آورده است كه ابعاد آن فعلا قابل پيش‌بيني دقيق نيست.
 ‌ امريكايي‌ها به علت سيطره و تعامل آنها بر نهادهاي اقتصادي اروپا، آنها را به سمت خود مي‌كشانند.
 ‌ امريكا به‌طور كلي با تشكيل اتحاديه اروپا به معناي جديد آن‌كه با سازمان يورو آغاز شد موافق نبود و آن را رقيب مي‌دانست؛ لذا يكي از محركان قوي براي خروج انگليس از آنجا و شايد خروج ساير اروپايي‌ها، امريكايي‌ها هستند.
 ‌ امريكايي‌ها از اضمحلال اروپايي‌ها نفع مي‌برند، كشورهاي اروپايي نمي‌توانند تك تك با امريكا درگير شوند و امريكا به صورت تك با آنها مي‌تواند معامله بهتري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون