• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3740 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۱۹ بهمن

عددنوشت

فروش اوراق بدهي در بازار سهام

در حالي كه تنها 40 روز به پايان سال جاري باقي مانده دولت روحاني با انتشار 3000 ميليارد تومان اوراق بدهي در بازار سهام براي بازپرداخت بدهي خود به وزارت آموزش و پرورش و بيمه سلامت اقدام كرده است. دولت از ديروز دوشنبه ۱۸ بهمن ۹۵، با انتشار و پذيره‌نويسي 3000 ميليارد تومان اوراق مرابحه و اوراق اجاره در 12 نماد معاملاتي تعريف شده بنا دارد، تا در 40 روز باقيمانده تا پايان امسال بدهي‌هاي خود به وزارت آموزش و پرورش و بيمه سلامت را تسويه كند. اين تامين مالي در حالي صورت مي‌گيرد كه ارزش معاملات بازار سهام به دليل تضعيف نقدينگي در گردش و گرايش صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري و ساير حقوقي‌ها به بازار بدهي، در پايين‌ترين حد خود طي 4 سال گذشته قرار گرفته و به زحمت به 100ميليارد تومان در روز مي‌رسد. بر اساس اين گزارش، وزارت امور اقتصادي و دارايي از ديروز دوشنبه براي پرداخت بدهي وزارت آموزش و پرورش، در بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران در مجموع 2 هزار ميليارد تومان اوراق اجاره با نرخ سود 20 درصدي را منتشر و پذيره‌نويسي مي‌كند كه موعد پرداخت سود آن هر شش ماه يك بار است. سررسيد اين اوراق 48 ماه و تعداد اوراق پذيرش شده 20 ميليون ورقه بهادار است كه از امروز (دوشنبه) از طريق واسط مالي شهريور سوم (با مسووليت محدود) از طريق كارگزاري بانك ملي پذيره‌نويسي مي‌شود. متعهد تضمين و تخصيص اعتبار اين اوراق سازمان برنامه و بودجه كشور بوده و عامل پرداخت سود نيز شركت سپرده‌گذاري مركزي اوراق بهادار و تسويه وجوه تعيين شده است.

 

توزيع برنج براي تنظيم بازار شب عيد

معاون شركت بازرگاني دولتي گفت: براي تنظيم بازار شب عيد 40 هزار تن برنج هندي از طريق فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي سراسر كشور توزيع مي‌شود. حسن عباسي معروفان درباره تنظيم بازار و كاهش قيمت برنج با نزديك شدن ايام نوروز گفته است: با مصوبه ستاد تنظيم بازار از هفته گذشته 40 هزار تن برنج هندي 1121 به قيمت 3800 تومان در حال توزيع در سراسر كشور است. وي اضافه كرد: قرار است تا با ستاد تنظيم بازار هر استان فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي براي توزيع اين نوع برنج انتخاب شده تا مردم بتوانند از اين طريق برنج مورد نياز خود را تامين كنند. به گزارش فارس، در حال حاضر قيمت هر كيلوگرم برنج درجه يك ايراني در بازار خرده‌فروشي تا 13 هزار و 500 تومان هم رسيده و قيمت هر كيلوگرم برنج هندي 4800 تا 5 هزار تومان است. قيمت برنج ايراني طي يك سال اخير افزايش 40 درصدي داشته است، اما قيمت برنج وارداتي تغيير چنداني نداشته است. طي دو هفته اخير نيز دولت تعرفه واردات برنج را به يكباره از 26 درصد به 5 درصد كاهش داده است.

 

جذب سرمايه‌گذاري خارجي در صنعت برق

معاون برق و انرژي وزير نيرو گفت: تاكنون براي احداث بيش از ۱۰ هزار مگاوات نيروگاه جديد با طرف‌هاي سرمايه‌گذار خارجي يا تفاهمنامه مبادله كرده‌ايم يا قرارداد بسته‌ايم، رقم سرمايه‌گذاري خارجي در بخش برق حدود ۵ ميليارد دلار است. هوشنگ فلاحتيان، معاون برق و انرژي وزير نيرو با اشاره به سرمايه‌گذاري خارجي در بخش برق به ويژه در فضاي پسابرجام، اظهار داشت: فضاي پسابرجام فرصت خوبي براي صنعت برق كشور جهت جذب سرمايه‌گذاري خارجي بوده است و ما تاكنون براي احداث بيش از ۱۰ هزار مگاوات نيروگاه جديد با طرف‌هاي سرمايه‌گذار خارجي يا تفاهمنامه مبادله كرده‌ايم يا قرارداد بسته‌ايم. وي تاكيد كرد: رقم ميزان سرمايه‌گذاري خارجي در بخش برق حدود ۵ ميليارد دلار بوده است. فلاحتيان با اشاره به افتتاح بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي كشور در روزهاي اخير در استان همدان، گفت: افتتاح بزرگ‌ترين نيروگاه خورشيدي كشور در همدان با ظرفيتي بالغ بر ۱۴ مگاوات و عمدتا با سرمايه‌گذاري خارجي نشان از عزم دولت براي توسعه انرژي‌هاي پاك در كشور است. وي افزود: در حال حاضر ايران با ظرفيتي بالغ بر ۷۶ هزار مگاوات ظرفيت نيروگاهي رتبه اول در منطقه و رتبه ۱۴ دنيا را دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون